סאגת האירוויזיון: "אקט לא יאפשר אפילו צילום של פריים אחד ע"י עובדים זרים"

כך אמר היום מנכ"ל ארגון עובדי הקולנוע והטלוויזיה, איתמר אביטן, על רקע התמשכות משבר צילומי האירוויזיון ואיומי תאגיד השידור לפעול להבאת כוח-אדם מפורטוגל או מאוקריאינה לבצע את הצילומים • התאגיד בתגובה: "ניסיון סחיטה נלוז"

"איגוד אקט לא יאפשר אפילו צילומו של פריים אחד על-ידי עובדים זרים על חשבון העובדים הישראלים" - כך אומר היום (ד') מנכ"ל הארגון, איתמר אביטן, על רקע התמשכות משבר צילומי האירוויזיון ואיומי תאגיד השידור לפעול להבאת כוח-אדם מפורטוגל או מאוקריאינה לבצע את הצילומים.

באקט טוענים כי לאחר בירור מול ארגונים דומים בחו"ל התברר כי מדובר באיומי-סרק: "מכל הבירורים שערכנו עולה כי האיומים הללו מצד התאגיד הם בסך-הכול ניסיון להלך עלינו אימים. זה לא יצליח. במקום לאיים אנו מציעים להנהלת התאגיד לשבת למשא-ומתן מואץ לגיבוש הסכם כפי שקיים בגופי שידור אחרים".

אקט הוא ארגון המייצג את עובדי הקולנוע והטלוויזיה. הארגון מנהל בשבועות האחרונים משא-ומתן עם תאגיד השידור בסוגיות הקשורות בתשלום ובתנאי העבודה לעובדים חברי הארגון שצפויים לעבוד בהפקת האירוויזיון. מדובר בתנאי עבודה של עשרות עובדים במקצועות שונים - ובהם צלמי אולפן, עוזרי במאי, עוזרי צלם, עוזרי הפקה, תאורנים, מאפרות ועוד - שאמורים להיות מועסקים גם במסגרת הצילומים המקדימים, למשל בצילומי "הגלויות" (כ-40 קטעי הווידאו המציגים כל נבחרת על נופי הארץ המארחת) וגם בצילומי התחרות עצמה.

כפי שנחשף ב"גלובס", באקט בחרו לקשור בין הפקת האירוויזיון, עליה אחראי התאגיד, לבין הדרישה לחתום עמם על הסכם שיסדיר את תנאי העובדים, ובשבועות האחרונים, בשל לוח הזמנים הדחוק, ניסו הצדדים להגיע להסכמים - ללא הצלחה. בתאגיד טוענים כי באקט מחזיקים את האירוויזיון כבן-ערובה על-מנת לכפות עליו לחתום אתו על הסכם. 

באקט, לעומת זאת, טוענים כי כבר בחודש ינואר 2018 פנה איתמר אביטן, מנכ"ל אקט, אל תאגיד השידור הישראלי "כאן" במטרה לנהל משא-ומתן ולהגיע להסדרה קיבוצית של השכר ותנאי העבודה של עובדי מקצועות הסט המועסקים בהפקות שהתאגיד לוקח חלק בהפקתם, בדומה להסכם שהתאגיד חתם מול איגוד השחקנים, ומאשימים את מנכ"ל התאגיד, אלדד קובלנץ, במסמוס המהלך: "ההתנהלות של אלדד קובלנץ היא בריונית. במקום לקיים איתנו משא-ומתן אינטנסיבי, הוא אינו עונה לטלפונים, לא מזמן פגישות, ונראה כי הוא מנסה בכל כוחו להחריף את המשבר שעלול להעמיד בסכנה את הפקת הארוויזיון כולה. כל מה שאנחנו מבקשים זה להגיע הסכם מול התאגיד ולהסדיר את זכויותיהם של העובדים, אבל לאלדד קובלנץ כנראה לא בוער. בהתנהלותו זו הוא לא מותיר לנו ברירה אלא לנקוט צעדים שמשבשים את ההכנות".

כפי שנחשף ב"גלובס", בעקבות הסכסוך ובהוראת אקט מתעכבים צילומי "הגלויות" שאמורים היו לצאת לדרך השבוע. מהתאגיד נמסר אז בתגובה ל"גלובס" כי אם המשבר לא ייפתר, אנשי הפקת האירוויזיון יפעלו להביא צוותי צילום מחו"ל, אך כאמור באקט לא מתייחסים לאיום ברצינות. 

מתאגיד השידור "כאן" נמסר היום בתגובה: "ניסיון הסחיטה של אקט מול התאגיד בנושא האירוויזיון הוא נלוז. העסקה של עובדים ישראלים בהפקת ענק זו היא בראש מעינינו, ובהתאם הצענו מחירים גבוהים ממחיר השוק. למרות הפגישות שקיימו עם נציג ארגון אקט, הוא מוצא לנכון להחזיק בהפקת האירוויזיון כבן-ערובה. הפקת האירוויזיון היא של ה-EBU (איגוד השידור האירופי), ולא ניתן לארגונים כוחניים לפגוע באירוע. לא נהיר כיצד ארגון עובדים פועל בניגוד מוחלט לאינטרס של שולחיו ושל הציבור".