הפיל שבחדר: מניית לוזון זינקה על רקע מכירת המתחם בצפון תל אביב ב-170 מיליון שקל

עמוס לוזון פועל לרכוש את מתחם הפיל, מהלך שיסייע לקבוצת לוזון שבשליטתו לעמוד בתשלומי האג"ח

עמוס לוזון / צילום:איל יצהר
עמוס לוזון / צילום:איל יצהר

עמוס לוזון מקדם עסקת בעלי עניין, במסגרתה הוא פועל לרכוש מחברת קבוצת לוזון  שבשליטתו את פרויקט החברה ב"מתחם הפיל" בת"א, ובכך מרגיע את חששות המשקיעים לגבי יכולתה של קבוצת לוזון לעמוד בתשלומי האג"ח שלה - כך מעידה הקפיצה שנרשמה היום בני"ע החברה בתגובה להודעת החברה בנושא.

החברה שבשליטת לוזון עדכנה היום כי חתמה מול לוזון (באמצעות חברה פרטית שלו) ושותפו ניר ברוש, על הסכם למכירת זכויותיה ב"מתחם הפיל" תמורת כ-170 מיליון שקל (מחצית הסכום כל אחד), שייפרסו לתשלומים עד מועד השלמת העסקה שנקבע לחודש יולי 2019. ועדת הביקורת ודירקטוריון לוזון אישרו את ההתקשרות בהסכם, וכעת נדרש אישור בעלי המניות, משום שמדובר בעסקת בעלי עניין.

העסקה שנעשית כעת מול לוזון ושותפו מתבצעת לאחר שבסוף 2018 חתמה קבוצת לוזון על הסכם לרכישת יתרת זכויות המוכרים בפרויקט המדובר, בעלות שהוערכה בסכום של עד 52 מיליון שקל, והפך את החברה הבורסאית לבעלים היחיד שלו, אחרי שעיקרו כבר נמכר לקבוצת לוזון במסגרת הסכם קומבינציה שנחתם לראשונה ב-2002 ועודכן מאז כמה פעמים.

מדובר בקרקע של כ-3 דונם ברחוב בני אפרים שבצפון תל-אביב, עליה מתוכננת הקמת כ-90 דירות, בשטח של יותר מ-10 אלף מ"ר. בדוחות לוזון ל-2017 החברה דיווחה כי היא פועלת להשלמת ההליכים התכנוניים ולקבלת האישורים הנדרשים כדי שהקמתו תחל בהקדם האפשרי. בדוחות האחרונים, לרבעון השלישי של 2018, עדכנה קבוצת לוזון אודות הארכת מועד החזר הלוואה בהיקף של קרוב ל-13 מיליון שקל שקיבלה חברת הפרויקט מלוזון, לתחילת 2019.

העלייה שאחרי הצניחה

כאמור, ני"ע של קבוצת לוזון הגיבו בעליות חדות לעדכון, עם זינוק של כ-40%-45% שרשמה מניית החברה בשעות הצהריים וקפיצות בטווח של כ-3%-7% בסדרות האג"ח של החברה, שגם לאחריהן המחיר של חלקן עדיין משקף שווי נמוך בעשרות אחוזים ממחירי ההנפקה ומשקף את חששות המשקיעים מעמידת החברה בתשלומים.

על רקע תשואות האג"ח הגבוהות, בחודש שעבר חברת מידרוג הכניסה את דירוג המנפיק וסדרות ו' ו-ז' של לוזון, ברמה של Baa2, לבחינה עם השלכות שליליות תוך שהדגישו את "היעדר נגישותה" של הקבוצה למיחזור חוב בשל עליית התשואות.

העליות היום במניית לוזון נרשמו אחרי צניחה של כ-60% שהיא הציגה בשנה האחרונה, ולאחריהן מציגה המניה תשואה שנתית שלילית של כ-40% ומשקפת לקבוצת לוזון שווי של כ-90 מיליון שקל.

לוזון הפך בינואר 2016 לבעל השליטה בקבוצת א. דורי (כיום קבוצת עמוס לוזון) כשרכש במהלך בזק את מניות השליטה בחברה מידי ענקית הנדל"ן המניב גזית גלוב תמורת כ-10 מיליון שקל בלבד.

קבוצת עמוס לוזון עוסקת ביזמות נדל"ן למגורים וביצוע פרויקטים של נדל"ן ומחזיקה בחברת לוזון נדל"ן, העוסקת במימון פרויקטים של נדל"ן. עוד שותפה החברה בתחנת הכוח דוראד.