מסתמן: תוכנית הענק לבניית אלפי דירות במזרח פתח-תקווה תופקד רק אחרי הבחירות

תוכנית סירקין שמקדמת הותמ"ל הופקדה בתנאים, אלא שקידום התוכנית כפוף לתיקון ההכרזה על מתחם סירקין כעל מתחם מועדף לדיור • ההכרזה היא באחריות קבינט הדיור שלא מתכנס לאור מועד הבחירות הכלליות

הדמיית תוכנית סירקין/ הדמיה: רשות מקרקעי ישראל
הדמיית תוכנית סירקין/ הדמיה: רשות מקרקעי ישראל

ההפקדה הסופית של תוכנית ותמ"ל מחנה סירקין, תתעכב ככל הנראה עד לאחר הבחירות. כך עולה מהתכתבויות שונות שנערכו בימים האחרונים בין שורה של גורמים שמתנגדים לפרויקט, לבין משרד היועץ המשפטי לממשלה. העיכוב נעוץ בצורך לכנס בימים אלה את קבינט הדיור, לדון בהכרזת שטח משלים לתוכנית, כמרחב מועדף, אלא שגוף זה מבושש מלהתכנס.

באזור מחנה סירקין קיימות שתי תוכניות שנדונות בוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור: הראשונה והעיקרית היא מתחם סירקין א' שמיועדת להקמת כ-8,000 דירות, והשנייה נקראת סירקין דרום-מזרח, ובה מיועדות להבנות כ-4,000 דירות. בשלב זה מקודמת התוכנית הגדולה, סירקין א', ולפני כשבועיים נדונה שאלת הפקדתה בדיון שארך שעות ארוכות. בסופו הוחלט להפקיד את התוכנית, אך בכפוף לתיקונים, שיש לבצע בתוך 60 יום. בין התיקונים נקבע, כי יש לתכנן עוד 400 יחידות דיור, באמצעות תוספת קומות למגדלים המתוכננים. "במידת הצורך יורחבו/יתווספו מגרשים לשטחי ציבור או יוקצו קומות ציבוריות במגרשים פרטיים", נכתב בהחלטת הוועדה. עוד נקבע, כי יש לסמן בתוכניות מיקום עתידי לתחנות המטרו, וזאת ככל הנראה כתגובה לטענות שהושמעו על ידי מתנגדים לתוכנית, שהתוכניות למטרו בשכונה המתוכננת, אינן אלא דיבורים בעלמא.

תוספת לא מתוכננת של 400 דירות

ואולם כל הפקדת התוכנית, נאמר בהחלטה, כפופה לתיקון ההכרזה על מתחם סירקין כעל מתחם מועדף לדיור, וכאן מגיעה המגבלה הגדולה של הותמ"ל, שבאה לידי ביטוי בתקופה הנוכחית: הותמ"ל יכולה לדון בתוכניות שחלות אך ורק על מתחמים מועדפים שאושרו לכך על ידי קבינט הדיור. מתחם סירקין אושר כמתחם מועדף ביוני 2017, ועל כן קודמה עליו התוכנית.

ואולם עם התקדמות התוכנית עלה הצורך להרחיב את המתחם בכ-300 דונם נוספים, מה שהצריך את קבינט הדיור לבצע הכרזה מתוקנת על המתחם. דיון בעניין זה אמור היה להתקיים בקבינט ביום שני האחרון, ואולם ישיבה זו בוטלה, לאור סמיכות הזמנים לבחירות הכלליות לכנסת.

מסמך שהוציא היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בסוף דצמבר 2018, קבע, כי הממשלה מכהנת בימים אלה כממשלת מעבר שמרחב הפעולה ואופן הפעלת סמכויותיה מוגבלים בהשוואה לממשלות רגילות. "כאשר עומדות על הפרק החלטות בנושאים שאינם בגדר ניהול שוטף, על השרים לערוך בדיקה מוקדמת בעניין זה מול היועץ המשפטי של המשרד הנוגע בדבר בטרם קבלת ההחלטה", הנחה מנדלבליט.

קבינט הדיור הוא חלק מהממשלה, ועל כן הוא נתון לאותן מגבלות שפירט היועץ המשפטי, ואולם לא תמיד: ארבעה ימים בלבד לאחר פרסום ההנחיות של מנדלבליט, הכריז קבינט הדיור על 2 מתחמים מועדפים לדיור בהרצליה: מט"ש (מתקן טיהור שפכים) הרצליה והרובע הצפוני.

עו"ד חיה ארז, פנתה ליועץ המשפטי לממשלה מטעמו של חבר מועצת העיר הרצליה, אייל פביאן, בטענה כי ההכרזות נוגדות את ההנחיות, וכי יש לבטל אותן.

עו"ד רוסלאן עותמאן מהמחלקה לייעוץ וחקיקה במשרד היועץ המשפטי לממשלה ענה לארז, כי השאלה נבדקה מראש, וכי לא נפל פגם בהחלטה, משום שמתחם הרובע הצפוני אמור היה להופיע כבר בישיבת הקבינט מה-10 לדצמבר, אך הישיבה נדחתה. לגבי תוכנית המט"ש הסביר עו"ד עותמאן כי "הובהר לנו על ידי גורמי המקצוע במינהל התיכנון, כי ככל שהמט"ש לא יפונה ממיקומו הנוכחי... המשמעות היא שלא ניתן להביא לביצוע של מספר תוכניות", ומסיבה זו רואה היועץ המשפטי לממשלה חשיבות מיוחדת בתוכנית זו, שהצדיקה את ההכרזה לגביה.

ההכרזה כמתחם מועדף ירדה מסדר היום 

ואולם נראה, כי לגבי מחנה סירקין הדברים אחרים. ראש המועצה האזורית דרום השרון, אושרת גני גנון, שלחה בתחילת החודש בקשה ליועץ המשפטי לממשלה להקפיא את דיוני קבינט הדיור בתקופת הבחירות, ואף היא התבססה על חוות הדעת של מנדלבליט מסוף דצמבר.

עותמאן ענה לה, כי תיקון ההכרזה בעניין סירקין ירד מסדר היום של הקבינט, שאמור היה להתכנס כאמור ביום שני האחרון. כמו כן, כל ישיבת הקבינט בוטלה.

"בעת הזו, ובשים לב לכך שאנו נמצאים בתקופת בחירות, שאלת האפשרות להביא הצעות להכריז על מתחמים כמתחמים מועדפים לדיור לדיון ואישור בקבינט הדיור נבחנת מבעוד מועד על ידי הגורמים הרלוונטיים במינהל התכנון ובהמשך לכך גם במשרד המשפטים", כתב עותמאן בתשובתו.

ואולם ל"גלובס" נודע, כי ישיבת קבינט הדיור מיום שני האחרון בוטלה, על רקע הנחיית היועץ המשפטי לממשלה, וכי לאור ההתפתחויות, שכוללות גם את התיקונים המהותיים שיש לבצע בתוכנית, קשה לראות את ההפקדה מתבצעת לפני הבחירות.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "תוכנית סירקין המרכזית היא אחת התוכניות המקודמות בימים אלה במטרה להגדיל את היצע יחידות הדיור בלב אזור הביקוש ולאפשר את מעבר צה״ל דרומה. הותמ"ל תמשיך לפעול לקידום התוכנית תוך מתן פתרונות לכלל הסוגיות וזאת בהתאם ובכפוף למדיניות הממשלה".