כשמקומות עבודה צריכים ללמד עובדים מיומנויות חברתיות

תופעה: חברות מפעילות שלל תוכניות המלמדות את עובדיהן מיומנויות חברתיות - מגילוי אמפתיה ועד לבוש הולם והגעה בזמן לעבודה

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

לסקוט ג'ונסון, נשיא סרטיפייד ריטייל סולושנס, לא אכפת ללמד את העובדים כיצד מבצעים את העבודה. בימים אלה, הוא נחרד לגלות שהמשימה הזאת כוללת גם הדגמה של איך לוחצים ידיים. "אתה צריך ללמד אותם איך להסתכל לך בעיניים כשהם עושים את זה", הוא אומר.

כשקייל וויט התחיל לעבוד כמתמחה בחברת הטכנולוגיה של ג'ונסון בניו המפשיר הוא פחד מאוד מכל האינטראקציות. הוא הקדיש פעם יום שלם לניסיונות כיצד לפרק מדפסת בגלל שפחד יותר מדי לבקש עזרה מהמנהל שלו. "לא ידעתי באמת איך לדבר עם אנשים באופן מקצועי", אמר וויט, שהחל לעבוד בחברה בגיל 17. "זה לא משהו שבאמת מלמדים אותך בבית ספר תיכון". כיום לוחץ וויט ידיים בביטחון, לדברי ג'ונסון.

משרות חדשות - כלומר משרות שלא הפכו למיותרות כתוצאה מאוטומציה - מצריכות מיומנויות חברתיות רבות יותר ממשרות הייצור והעבודה במפעלים שהניעה בעבר את הכלכלה. רובוטים עדיין אינם יכולים לנהוג בידידות, לנהל שיחות חולין ולהרגיע לקוחות זועמים. זה יוצר הזדמנות תעסוקתית לאנשים, אך מתברר שמיומנויות אלה חסרות גם להרבה אנשים.

בנק אוף אמריקה פיתח תוכנית הכשרה ארצית כדי לסייע לעובדיו להפגין אמפתיה. כספרים כבר אינם עוסקים בפדיון צ'קים וניהול התנועות בחשבון, בשל התפשטות השימוש בשירותי בנקאות מקוונים. כעת מצופה מהעובדים להציע מגוון רחב יותר של שירותים ללקוחות, לדברי ג'ון ג'ורדן, מנהל הכשרה ופיתוח בחטיבת הצרכנים של הבנק.

"אנחנו מנסים לעזור לאנשים ברגעים החשובים בחיים שלהם", אומר ג'ורדן. תוכנית "שלבי החיים" של הבנק מלמדת עובדים מה זה להיות הורה, איש קריירה או גמלאי. כ-17,800 עובדים נרשמו לתוכנית.

בקריליון קליניק ברואנקי, וירג'יניה, משתמשים בקורסים מקוונים, בהכשרת עובדים ובמעבדות לסימולציית וידיאו כדי לסייע לעובדים לפתח מיומנויות כמו התמודדות עם שיחות קשות עם מטופלים, לדברי סגנית הנשיא לתפעול ג'ין ארמנטרוט.

"כולנו שולחים יותר הודעות טקסט. כולנו משתמשים יותר בטלפונים ניידים ומנהלים פחות שיחות פנים אל פנים", אומרת ארמנטרוט. "אז אנחנו לא כל כך מנוסים בתקשורת מילולית וזה נכון גם לגבי כישורי כתיבה".

לישה אוסבורן, מנהלת יחידת שירותי האחיות בקריליון, אמרה שההתקדמויות בתחום הטכנולוגיה מגבירות עוד יותר את הצורך במיומנויות שקשורות לתחום יחסי האנוש, כמו סבלנות ויכולות תקשורת.

"כשהתחלתי לעבוד בתור אחות, אנשים לא שאלו המון שאלות. הם פשוט קיבלו מה שהרופא אמר", מספרת אוסבורן, שעובדת כאחות כבר 18 שנים. "היום היכולת שלנו לעזור למשפחות ולמטופלים להבין מה קורה היא ככל הנראה אחד הדברים הכי משמעותיים שאנחנו עושים".

צמיחה במשרות שדורשות אינטראקציה

שיעור המשרות שמצריכות רמות גבוהות של אינטראקציה חברתית צמח לכ-12% מכוח האדם בשוק העבודה בארה"ב בשנים 1980-2012, על פי מחקר שממצאיו התפרסמו בשנה שעברה ונערך בידי פרופ' דיוויד דמינג מהרווארד. משרות פחות חברתיות ועתירות מיומנויות מתמטיות ירדו ב-3.3% באותה תקופה.

"באופן כללי, העבודה השתנתה והדגש עבר להיות על דברים שאנחנו לא יכולים לעשות באמצעות טכנולוגיה", אומר דמינג. "אין שום דרך לתכנת רובוט באופן שהוא יבין מתי היה ללקוח יום גרוע".

חברות מגיבות באמצעות הגדלת ההשקעה בהכשרה, וזו גם דרך להכשיר מחדש עובדים בשוק העבודה ההדוק של היום, לדברי נשיא שלוחת הבנק המרכזי של ארה"ב בניו יורק, ג'ון ויליאמס. "מעסיקים נאלצים לגלות הרבה יותר יצירתיות ולהיות הרבה יותר פרואקטיביים".

בוגרי קולג' אינם מיומנים בחשיבה ביקורתית, תקשורת ומקצוענות, על פי סקרים שנערכו ב-2017 בידי ההתאחדות הארצית של קולג'ים ומעסיקים. "יכול להיות שמערכת החינוך אינה מצליחה להתמודד עם הביקוש למיומנויות אלה במשק", אמר ג'רלד צ'רטוויאן, מייסד ומנכ"ל Year Up, ארגון שלא למטרת רווח העוסק בפיתוח כוח האדם בשוק. "אתה יכול ללמד מישהו איך לתקן מחשב או לבדוק מוצר תוכנה, אבל זה לגמרי קריטי להביא את המיומנויות המקצועיות האלה לעולם התאגידי".

סוברו אוף אמריקה, שפתחה השנה משרדים ראשיים חדשים בארה"ב בקמדן, ניו ג'רזי, השקיעה יותר מ-1 מיליון דולר בתוכניות פיתוח לעובדים המקומיים מאז 2016, על פי דובר החברה. באחת התוכניות האלה, Respond Inc, לומדים נושאים כמו התייצבות בזמן לעבודה ולבוש הולם, לדברי רון אוניל, חבר במועצת המנהלים.

פרדי אלפורד בן ה-42 התקבל לתקופת התמחות בסוברו לאחר שעבר הכשרה בתוכנית. לאחר מכן שכרה אותו החברה לעבודה במשרה מלאה במחסן, ובמארס העניקה לו תג לרגל יום השנה הראשון שלו. "אני משער שפשוט הייתי צריך את הבעיטה הקטנה הזאת בתחת", הוא אומר.