הסוף לרשימה משותפת: שלוש רשימות ערביות לכנסת ה-21

כשל הניסיון של ארבע המפלגות הערביות לסכם מחדש את התמודדות ברשימה משותפת • אחמד טיבי ל"גלובס": "האשמים בפירוד הם אלה שהציעו לי ולאנשי רק 2 מקומות ב-13 המקומות הראשונים ברשימה"

איימן עודה / צילום: איל יצהר
איימן עודה / צילום: איל יצהר

לאחר שאמש (ד') נכשל ניסיון של ארבע המפלגות הערביות לסכם מחדש על התמודדות ברשימה משותפת, אם לא יהיו התפתחויות דרמטיות של הרגע האחרון, יתמודדו בבחירות שלוש רשימות: חד"ש בראשות איימן עודה, תע"ל בראשות אחמד טיבי, והרשימה המשותפת של בל"ד ורע"מ שעליה הוכרז אתמול.

טיבי כזכור הודיע על עזיבת המשותפת בתחילת ינואר על רקע חילוקי דעות עם איימן עודה על ראשות הרשימה ולאור סירוב עודה להגדיל את מספר חברי מפלגתו של טיבי, תע"ל בה.

אחמד טיבי / צילום: איל יצהר
 אחמד טיבי / צילום: איל יצהר

בשבוע שעבר גם רע"מ המפלגה האיסלמית הודיעה כי היא פורשת מהמשותפת, ובלד הלאומנית הצטרפה אליה. משא ומתן אינטנסיבי של הימים האחרונים האחרון בין השאר לאחר התערבות של אבו מאזן יו"ר הרשות הפלשתינית, לא הניב תוצאות ואתמול הודיעו רע"מ ובלד על ריצה משותפת שלהן. רע"מ וגם חד"ש האשימו את אחמד טיבי בכשלון המגעים. מחד"ש נמסר כי המפלגה ערוכה להתמודדות נפרדת בבחירות אבל הזהירה מאיבוד של קולות. בהודעה נאמר "הצגנו גמישות רבה במסגרת המשא ומתן וחבל שבגלל משחקי כיסאות נסתכן בפגיעה באינטרסים של הציבור באיחוד, במיוחד לאור החיבורים בימין ובמרכז."

חד"ש הודיעה שתגיש את רשימה לוועדת הבחירות היום אחה"צ אך הותירה פתח לאקט אחרון של הידברות:" חד"ש קוראת למפלגות השותפות לקחת אחריות על הפרויקט הקריטי שנקרא 'הרשימה המשותפת' כדי לשים את מלוא הכוח שלנו במאבק כנגד הימין וכדי לשמור על הייצוג הערבי והדמוקרטי בכנסת."

טיבי המתבשם מסקרים המעניקים לו 6 חברי כנסת מעדיף לרוץ לבד ולהיות עצמאי בקבלת ההחלטות בכנסת. הוא לא פסל אפשרות של השתתפות בגוש חוסם נגד קואליציה של הימין, ובין השאר אמר כי ידרוש את הרחבת תכנית החומש למגזר הערבי מ 15 מיליארד ל 64 מיליארד ₪ וראשות ועדה בכנסת תמורת השתתפות בגוש כזה.

אחמד טיבי אמר ל"גלובס": "האשמים בפירוד הם אלה שהציעו לי ולאנשי רק 2 מקומות ב-13 המקומות הראשונים ברשימה. הצעה מזלזלת ומופרכת. תע"ל תרוץ לבד כפי שהצהרתי מהרגע הראשון לאחר עזיבת המשותפת"