אחרי איחוד גנץ-לפיד: מה יעלה בגורל המפלגות החרדיות?

אחד התרחישים שאותו מטפחים שואפי המהפך הוא חבירה למפלגות החרדיות, ש"ס ויהדות התורה • ההנחה בבסיס התרחיש הזה היא כי אלה מפלגות לשון מאזניים שאינן ימין מובהק, ושהן ניתנות ל"רכישה" באמצעות תקציבים מוגדלים לישיבות ולצרכים המגזריים האחרים - אלא שהנחה זו כבר מזמן אינה כנכונה

יו"ר ש"ס, אריה דרעי / צילום: רפי קוץ
יו"ר ש"ס, אריה דרעי / צילום: רפי קוץ

באופן דומה למדי לבחירות הקודמות, גם כעת מתחזקת התקווה של יריבי בנימין נתניהו והשמאל הישראלי בעקבות האיחוד הגדול בין מפלגתו של הכוכב החדש בני גנץ ליש עתיד של יאיר לפיד. היווצרותו של גוש פוליטי גדול במרכז, רווי גנרלים מוערכים, וכזה שקשה להגדירו כ"שמאל" או נכון יותר "סמול", מעלה את האפשרות התאורטית לממשלה מסוג אחר.

אחד התרחישים שאותו מטפחים שואפי המהפך הוא חבירה למפלגות החרדיות, ש"ס ויהדות התורה. ההנחה בבסיס התרחיש הזה היא כי אלה מפלגות לשון מאזניים שאינן ימין מובהק, ושהן ניתנות ל"רכישה" באמצעות תקציבים מוגדלים לישיבות ולצרכים המגזריים האחרים.

אלא שהנחה זו כבר מזמן אינה כנכונה. המפלגות החרדיות כרתו ברית עם נתניהו ב-2009, כשהבטיחו לו שהן עמו לטווח ארוך, ולאחר סירובה של ציפי לבני אז להקים עמו ממשלה, הוא מימש את הברית. נתניהו מעניק למפלגות החרדיות, מעבר לתקציבים שבקדנציה האחרונה שברו שיאים, גם טווח פעולה נרחב בענייני דת ומדינה עד כדי פגיעה בקשרים עם יהדות ארה"ב כמו במקרה הכותל.

ואם כלפי גנץ עוד נשמעו קולות מעט חיוביים, הרי שהחיבור עם לפיד ביטל לחלוטין סיכויי חבריה לממשלה בראשות השניים. חבר הכנסת אורי מקלב מיהדות התורה אמר ל"גלובס" כי לגנץ נשלחו השבוע מסרים רבים שלפיהם החיבור עם לפיד מבטל כל סיכוי לשיתוף-פעולה.

אריה דרעי אמר כי כשגנץ התחיל לדבר על נישואים אזרחיים ושבת, ובהמשך התחבר ללפיד "שהפך את השנאה ליהדות ולחרדיות ולדת לאומנותו", הדבר מהווה "סכנה ליהדות סטטוס-קוו ולמרקם העדין שמחבר את העם".

לדבריו, גם אם בגוש המרכז-שמאל תהיה מפלגה אחת גדולה, זה לא ישנה את הגושים. גוש הימין-חרדים-דתיים יהיה גדול יותר, ואין לצד השני שום אפשרות להרכיב ממשלה, וגם אם היה לגנץ סיכוי להתחבר לממשלה בראשותו של נתניהו, הוא איבד את הסיכוי הזה כשחבר ללפיד.

לדבריו, אין סיכוי שש"ס תשב בממשלה כזו שקווי היסוד שלה בענייני דת ומדינה הם אלה של לפיד, ולכן הוא יעמוד במילתו להמליץ על נתניהו לראשות הממשלה.