האם העסקים מפנימים את חוק השימוש במזומן? בביקורת מס ברמלה התגלה רק ליקוי אחד בתחום

בקרב 11% מבתי העסק בהם נעשתה ביקורת ניהול ספרים של מס הכנסה ברמלה והסביבה נמצאו ליקויים, בהם רק אחד בתחום החוק לצמצום השימוש במזומן

חוק המזומנים החדש / צילום:Shutterstock / א.ס.א.פ קריאייטיב
חוק המזומנים החדש / צילום:Shutterstock / א.ס.א.פ קריאייטיב

חוק צמצום השימוש במזומן, המגביל בתקרה את היכולת לשלם עבור שירות או מוצר במזומן, נכנס לתוקפו בינואר השנה, תחת מחאה גדולה של בעלי עסקים ומומחי מס. כמעט חודשיים אחרי מבקשת רשות המסים לבדוק כיצד הוא מיושם בשטח: ממבצע ביקורת שערכו מבקרי מס הכנסה ברמלה והסביבה עלה, בין היתר, כי בקרב 11% מבתי עסק שנבדקו, לא נרשמו הכנסות כדין. עם זאת, רק באחד מהעסקים הללו נגעו הליקויים לחוק צמצום השימוש במזומן.

המבצע, שנערך בין היתר בערים רמלה, לוד, אור-יהודה, בית שמש, מודיעין ומושבי הסביבה, ונוהל על-ידי עובדי משרד פקיד שומה רמלה, כלל 81 ביקורות, מהן 63 ביקורות ליישום החוק לצמצום השימוש במזומן. מהאחרונות עלה, כאמור, כי במקרה אחד בלבד נמצאה הפרה של החוק.

בין הביקורת שנערכו נבדקו גם תנועות העו"ש של משרד עורך דין מלוד, ונמצאו העברות בסכום של 9,200 שקל שלא נרשמו בספרים. עורך הדין טען בתגובה: "פספסתי את הרישום".

עורך דין אחר, אף הוא מלוד, טען כי "לא ידע כי חלה חובת הוצאת קבלה". וזאת, לאחר שנמצאו 6 העברות לחשבון בסכום של 31,763 שקל אותן לא רשם בספרים.

עוד עלה בביקורת כי בחשבון הבנק של חברת ניהול מבית שמש נמצאו העברות בנקאיות בסך 112,000 שקל, שלא נמצאו רשומים בספרים. בעל החברה סיפר למבקרים: "אני באמת לא יודע, מדובר במשקיע שנכנס לשותפות בחברה ונתן הלוואה לחברה, בגלל שהחברה נקלעה לקשיים כלכליים".

במספרה ברמלה לא נרשמו הכנסות מצ'קים בסך 17,400 שקל. תשובתו של בעל המספרה הייתה: "מדובר בזכות ציבורית שאני משכיר. התחלתי רק השנה ולא ידעתי שצריך לרשום את זה. בסוף השנה אדווח בדוח השנתי".

פעילות ביקורת זו נערכה כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור. זאת, במסגרת המדיניות של הגברת פעילות האכיפה לשיפור ושימור יכולת ההרתעה, הרחבת המודיעין, בין היתר על-ידי עריכת מבצעי שטח, שמטרתם להביא לדיווחי אמת ולגביית מס אמת ובכך להגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.