שוחרר עובד לשעבר של שיכון ובינוי שנעצר בבולגריה כחלק מחקירת השוחד לכאורה בחברה

בדיווח נוסף שהגישה החברה היום לבורסה עדכנה שיכון ובינוי את ציבור משקיעיה כי הגיעה להסדר עם המשטרה בקשר להארכת התפוסים שנתפסו כחלק מחקירת הפרשה • ההסדר קיבל את אישור ביהמ"ש

נתי סיידוף / צילום: אבשלום ששוני
נתי סיידוף / צילום: אבשלום ששוני

פרשת מתן השוחד לכאורה בחברת שיכון ובינוי בתמורה לקבלת מיזמי בנייה בהיקף של מאות מיליוני דולרים באפריקה ובמדינות נוספות בעולם: היום (א') דיווחה החברה לציבור משקיעיה בבורסה כי הגיעה להסכמות עם המשטרה שקיבלו אישור של בית המשפט, בקשר להארכת הסדר ההפקדה ב-90 ימים נוספים. הארכת ההסדר כאמור מגיעה בהמשך לשני דיווחים קודמים שפרסמה החברה בתאריך 21.2.18 ובתאריך 23.8.18, אשר גם בהם עדכנה כי הגיעה להסכמות שונות עם המשטרה, שהובילו להארכת התפיסות שביצעה המשטרה, ובאישור בית המשפט.

מוקדם יותר היום דווח לבורסה גם עדכון בקשר למעצרו בבולגריה של עובד לשעבר בחברה הנכדה-הזרה, אס.בי.אי (SBI) תשתיות בע"מ, חברה-בת של שיכון ובינוי  הנמצאת בבעלותה המלאה. העובד לשעבר שוחרר היום ללא תנאים ומבלי שנפתחו כנגדו הליכי הסגרה כלשהם. לפי דיווח החברה, "בכל התקופה בה הוחזק העובד לשעבר במעצר בבולגריה, לא נמסרו לרשויות בבולגריה מאת הרשויות בגואטמאלה מסמכים כלשהם שמטרתם לבסס בקשה להסגיר את העובד לשעבר".

בחודש ינואר האחרון דיווחה שיכון ובינוי לבורסה אודות חיפוש שנערך בסניף של חברת SBI A.G בגואטמלה על-ידי חוקרי רשויות חקירה מקומיים וכן אודות מעצרו של אותו עובד לשעבר ששוחרר. בדיווחה אז פרסמה החברה כי העובד לשעבר שנעצר בבולגריה, נעצר "ככל הנראה בשל צו מעצר בינלאומי שהוצא נגדו בקשר לחקירה הנ"ל על-ידי הרשויות בגואטמאלה".

גם שרי אריסון נחקרה באזהרה בפרשה

בחודש אוגוסט אשתקד נחקרה באזהרה בעלת השליטה לשעבר בחברה, אשת העסקים שרי אריסון, כאשר יחד איתה נחקרה גם אפרת פלד, דירקטורית לשעבר בשיכון ובינוי.

לפי הודעת שיכון ובינוי אז, שנחתמה על-ידי יקי מנדל (סמנכ"ל יועמ"ש), חוקרי רשויות החקירה המקומיים במרכז אמריקה הגיעו לצורך איסוף חומר בנוגע לחקירה מקומית, כאשר המידע שנאסף מתייחס לפעילות עבר של החברה. שיכון ובינוי הודיעה כי הסניף המקומי ממשיך בפעילותו הרגילה, ואין כל מגבלות על פעילותו.

נזכיר כי מדובר בפרשה בינלאומית שעניינה מתן שוחד לכאורה על-ידי חברת שיכון ובינוי, הבונה בארץ וברחבי העולם, במסגרתה הועברו לכאורה תשלומי שוחד לנציגי ממשל זרים, בד-בבד עם ביצוע עבירות נוספות.

על-פי חשד המשטרה, תשלומי השוחד לכאורה נועדו לאפשר את ביצועם של מיזמי בנייה בהיקף של מאות מיליוני דולרים בקניה ובמדינות נוספות בעולם. מדובר בסבב נוסף של חקירות במסגרת החקירה שפרצה בפברואר 2018. במשרדי להב 433 של המשטרה רוצים להבין עד כמה גבוה בפירמידה של קבוצת שיכון ובינוי וקבוצת אריסון עולה פרשת השוחד לכאורה, והאם מנגנון השוחד הנחקר הובא גם לידיעת אריסון ומקורבים אחרים לה בתוך הקבוצה.

בחודש יולי 2018 נעצר ונחקר משה לחמני, מנכ"ל שיכון ובינוי הנוכחי, בחשד למעורבות בפרשת השוחד; וכן נפתח סבב חקירות נוסף של החשודים "הוותיקים", בה ונחקרו, שוב, מנכ"ל שיכון ובינוי לשעבר, עופר קוטלר; יו"ר שיכון ובינוי לשעבר, רוית ברניב; ומנכ"ל SBI - סולל בונה ארצות חוץ, רוני פאלוך.

לאחר חקירתן של אריסון ופלד מסרה קבוצת אריסון כי "שרי אריסון ואפרת פלד זומנו מבעוד מועד למשרדי להב 433. הן שיתפו פעולה באופן מלא וסמוכות ובטוחות כי לא דבק כל רבב בהתנהלותן - וכי זו גם תהא מסקנת גורמי האכיפה. לקבוצת אריסון יש אפס סובלנות לכל התנהלות בלתי תקינה. הקבוצה פעלה, פועלת ותפעל להטמעת סטנדרטים ערכיים גבוהים בכל עשייתה ותחומי השקעותיה בישראל ובעולם - ותמשיך בעשייה עם ערך מוסף לטובת הכלכלה, החברה והסביבה".

*** חזקת החפות: החשודים בפרשה לא הורשעו בכל עבירה, ועל כן הם זכאים ליהנות מחזקת החפות. יש לזכור כי חשודים הם בחזקת חפים מפשע, כל עוד לא הורשעו בדין.