הימין החדש מפרסמת מצע; העבודה מפרסמת תכנית מדינית

מצע הימין החדש כולל היבטים מעניינים ושונים מעמדות של הליכוד בנושאים הכלכליים כמו פתיחת התחרות בשוק החשמל • אתמול, מפלגת העבודה פרסמה את החלק המדיני שבמצע שלה שכולל צעדים מקדמי היפרדות בין ישראל לפלסטינים תחת הכותרת "נתיבים להיפרדות"

נפתלי בנט בועידת השלטון המקומי MUNI-EXPO 2019, תל אביב / צילום: חורחה נובומינסקי
נפתלי בנט בועידת השלטון המקומי MUNI-EXPO 2019, תל אביב / צילום: חורחה נובומינסקי

ביום (ה') בו מתפרסמת החלטת היועץ המשפטי לממשלה, יודעים כל אנשי הקמפיינים שענייני המועמדים שלהם יונחו בצד. יו"ר מפלגת ימין חדש נפתלי בנט, פרסם הבוקר (ה') את המצע של המפלגה שלו, עם היבטים מעניינים ושונים מעמדות של הליכוד בנושאים הכלכליים כמו פתיחת תחרות בתחום החשמל, שדות התעופה, איסור שביתה בשירותים חיוניים, צמצום יכולת הכפייה של ארגוני עובדים כפי שזה מנוסח במצע, הכרה מלאה בהוצאות רכב לעצמאים.

תחת הפרק של בטחון פנים, נכתב במצע "מימוש ריבונות מלאה בשטחי C ואכיפה שוויונית של החוק בשטחים אלה תוך טרפוד מאמצי הרשות והאיחוד האירופי לקביעה פיראטית של עובדות בשטח וחשוב מכל: חיזוק ההתיישבות היהודית במרחב" .

המצע לא מסביר איך תטופל התיישבות של אזרחים חדשים של המדינה, אשר אינם יהודים וכיצד הם יטפלו בתושבי שאר האיזורים (B, A) שעשויים לעבור ולגור גם הם באיזור C.

בתחום הדיור, הפרק מתמקד בשחרור מספר גדול ביותר של קרקעות, על מנת שקבלנים יבנו יותר וממקדים פתרון באיזור שבין ראש העין לאריאל.

אך התוכנית שלהם אינה מתייחסת לעניינים מטרידים בישראל (בהשוואה למדינות המערב) של דיור בר השגה, תוכניות שכירות למעמד נמוך ומעמד ביניים ודיור ציבורי למי שאין בידם יכולת לרכוש.

עוד בתחום הדיור והפריפריה מציעה התכנית של הימין החדש "להכפיל את מספר התושבים", אך לא מוסבר כיצד זה יעשה.

אמנת גביזון מדן, היא הבסיס והמוצא לדיונים בנושא שינוי אפשרי של הסטטוס קוו בישראל ויחד עם זאת, שינוי סטטוס קוו יעשה רק באמצעות הסכמה.

מה אין בתכנית? אמירה ברורה בנוגע לחובת הגיוס לצה"ל. התכנית מדברת על שילוב חרדים, אך "אל למדינה לנסות לשנות את הזהות החרדית, להיפך: רק מתוך כבוד ניתן יהיה לבנות את האמון הנדרש".

אתמול (ד'), פרסמה מפלגת העבודה את הפרק המדיני במצע של המפלגה. תחת הכותרת "נתיבים להיפרדות" הסבירו יו"ר המפלגה אבי גבאי, מספר 2 האלוף במיל׳ טל רוסו וחברי הכנסת עמר בר-לב ועמיר פרץ את היוזמה המדינית למימוש צעדים מקדמי היפרדות בין ישראל לפלסטינים.

התכנית מתחלקת ל 3: הפסקת הבנייה מחוץ לגושי ההתיישבות ביום הקמת הממשלה החדשה "מתוך הכרה שהתנחלויות ומאחזים מבודדים אינם תורמים דבר לבטחון ישראל", חקיקת חוק פינוי פיצוי מרצון, תוך חצי שנה מיום הקמת הממשלה החדשה. מטרת החוק תהיה לעודד פינוי מרצון של אזרחים מהתנחלויות מבודדות מחוץ לגושי ההתיישבות. החלק השלישי הוא ביצוע משאל עם בנושא מחנות הפליטים וכפרים פלסטינים הנמצאים סביב ירושלים.

חלקה השלישי של התכנית לא מצריך אפילו חקיקה חדשה שכן ממשלות ימין העבירו בשנים האחרונות מספר חוקים העוסקים במשאל עם ובביצור מעמדה של ירושלים. הבעייתיות במשאל עם בו מבקשים לשנות סטטוס של תושבים, אשר אינם אזרחי המדינה (תושבי אותן השכונות), הוא ביצוע משאל עם בקרב ציבור אזרחי הגר באיזור אחד בנוגע למעמדם של תושבים נטולי זכות הצבעה החיים באיזור אחר, בו מבקשים לשנות את מעמדם. בתכנית לא מצוין מי תהיה הקבוצה המשתתפת במשאל עם, האם רק אזרחי ישראל או גם האנשים החיים בשטח שאת מעמדו מבקשים לשנות, תושבי אותן השכונות.

גבאי אמר אתמול שירושלים היא במוקד הדאגה שלו. "כשהוריי עלו לארץ הם ישנו, עם 5 ילדים קטנים 4 ימים על הריצפה בשדה התעופה והתעקשו להגיע לירושלים. נולדתי, גדלתי וחייתי בה 32 שנים. מכיר ואוהב את העיר מכל הכיוונים ומחויב לאחדותה. ומהמקום הזה אני אומר כפר עקב, שועפת ואחרים אינם ירושלים. אנחנו נביא להכרעת העם את השאלה האם מחנות הפליטים והכפרים פלסטינים הם ירושלים. את האמת כולם יודעים. הם לא ירושלים שאליה הוריי עלו. "

רוסו אמר באירוע כי הדבר החשוב ביותר כיום הוא אמירה ברורה מצד הדרג המדיני בנוגע לעתיד הישראלי מול הפלסטיני. "יש צורך אמירה ברורה לאן אנחנו שואפים להגיע, מהו החזון שלנו. מה אנחנו רוצים להשיג. ובעיקר להוביל את התהליך, ולא להיות תוצאתיים ללחצים מבית ומחוץ. היוזמה שמוצגת כאן היום היא יוזמה נכונה וחכמה שמייצרת לישראל כיוון של שינוי, שמבוסס על ביטחון ושמירה על אזרחי ישראל".

בר לב אמר: "בשביל להיות מדינת הלאום של היהודי לנצח נצחים מדינת ישראל צריכה להיות בטוחה, דמוקרטית ועם רוב יהודי מובהק. לכן האחריות שלנו להיפרד מהפלסטינים".