מי תומך בנתניהו, ומי קורא להתפטרות? המערכת הפוליטית מגיבה

(עדכון) - מפלגות הימין מיהרו לשחרר הודעות תמיכה בראש הממשלה, לאחר שהיועמ"ש הודיע על החלטתו להגיש 3 כתבי אישום נגד נתניהו בכפוף לשימוע • מפלגת המרכז והשמאל קראו לנתניהו לעזוב את תפקידו

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"

החלטת היועץ המשפטי לממשלה וכתב האשמות המפורט שלחו הערב את הזירה הפוליטית למערבולת.

בהודעה שפרסמה תנועת הליכוד מיד אחרי פרסום כתב החשדות נאמר כי "איש לא מופתע מהודעת היועץ שהגיעה אחרי שלוש שנים של מכבש לחצים אדיר שהופעל עליו על ידי התקשורת, השמאל והפקידות המשפטית כדי שיגיש נגד ראש הממשלה כתב אישום בכל מחיר - גם כשאין כלום. העיקר שזה יהיה לפני הבחירות. מדובר ברדיפה פוליטית. מסע הצייד נגד ראש הממשלה התחיל בניסיון להדביק לו ארבעה תיקי שוחד. כבר עכשיו, עוד לפני השימוע, שלושה מהם קרסו. גם שאר הטענות יקרסו כמו מגדל קלפים כשראש הממשלה יתעמת עם עדי המדינה, יביא עשרות עדים שבאופן תמוה לא נחקרו ויציג את המסמכים והפרוטוקולים שמוכיחים שכל פעולותיו והחלטותיו של ראש הממשלה נעשו כדין.

פרסום חד צדדי של הודעת היועץ כחודש בלבד לפני הבחירות, מבלי שניתנת לראש הממשלה הזדמנות להפריך את האשמות השווא הללו, היא התערבות בוטה וחסרת תקדים בבחירות. מטרתה אחת: הפלת ממשלת הימין בראשות נתניהו והעלאת ממשלת שמאל בראשות לפיד-גנץ. אסור לתת לזה לקרות״ לשון ההודעה.

מפלגות הימין ממשיכות לתמוך בנתניהו. כך, יו״ר הבית היהודי רפי פרץ וח״כ בצלאל סמוטריץ העומדים בראש איחוד מפלגות הימין מיהרו להודיע שהם ימליצו על נתניהו כראש הממשלה הבא, מיד בתום מערכת הבחירות. "כל אדם, גם בנימין נתניהו, זכאי עד אשר מוכחת אשמתו ולכן רשימת איחוד מפלגות הימין תמליץ אחרי הבחירות על ראש הממשלה נתניהו כמועמדה להרכבת ממשלת ימין חזקה ויציבה".

גם במפלגת הימין תומכים בנתניהו. מפלגת הימין החדש: "כפי שאמרנו מתחילת הדרך, לראש הממשלה, בנימין נתניהו, עומדת חזקת החפות ככל אזרח אחר במדינה. אנו מכבדים את החלטת היועץ המשפטי לממשלה, אך כפי שאמר היועץ במילותיו שיבוא לשימוע בלב פתוח ונפש חפצה, כך גם אנחנו נמתין לתום השימוע. מפלגת ״הימין החדש״ תמליץ לנשיא המדינה להטיל על בנימין נתניהו את משימת הרכבת הממשלה הבאה".

בעוצמה יהודית מגיבים בחריפות להודעת היועמ"ש מנדלבליט לפיה יוגש כתב אישום כנגד ראש הממשלה ואומרים כי "לטעמנו מדובר בנסיון פוטש לראש הממשלה. היועץ המשפטי לממשלה אינו אמור לקבוע מי יהיה ראש הממשלה בישראל". "לאורך כל שנות כהונתו של נתניהו מתחנו עליו ביקורת חריפה בעניינים מדיניים ופוליטיים. נתניהו לצערנו התפשר, לא קיים הבטחותיו לעם בישראל והיה צריך לגלות מדיניות נחושה ביחס לחמאס ואויבי ישראל. אולם בעניין חקירותיו של נתניהו הצדק עימו. עצם ההודעה על הגשת כתב האישום חודש לפני מועד הבחירות, היא נסיון להפיל ראש ממשלה מכהן, ואולם כאשר מדובר בתיקים העולה מהם צחנה של אכיפה בררנית הצחנה גדול אף יותר. נציגי עוצמה יהודית בכנסת לא יושפעו מהחלטת היועמ"ש הערב".

תגובת שס ״כפי שהודענו מתחילת הדרך, ש״ס תתמוך אך ורק בבנימין נתניהו לראשות הממשלה ותמליץ עליו לנשיא להרכבת הממשלה הבאה. נתניהו הוא האיש המתאים ביותר להנהיג את המדינה בעת הזו ונתמוך בו בתפקידו כראש הממשלה ככל שהחוק יתיר לו״.

גל הירש, יו״ר מפלגת מגן: "לרה״מ בנימין נתניהו זכויות רבות ובעת הזאת חשוב שנזכור את חזקת החפות לה הוא ראוי. כל עוד הוא חף מפשע הוא ראש ממשלה, ראוי להיות ראש ממשלה ואל ממשלתו נצטרף".

אלי ישי מפלגת יחד: "‏במציאות מתוקנת, ההודעה על כתב אישום בכפוף לשימוע לא היה מתבצעת טרם הבחירות כשאין לראה״מ את היכולת להגיב. ולמרות זאת חשוב לזכור: לנתניהו עומדת חזקת החפות כל עוד לא הוכחה אשמתו. מפלגת ׳יחד׳ תתמוך בנתניהו לראשות הממשלה, כל עוד החוק מאפשר לו לכהן בתפקיד".

תגובת יהדות התורה: "כפי שהודענו בצורה רשמית אנו תומכים בראש הממשלה בנימין נתניהו. חזקת החפות עומדת לנתניהו בדין וככל שהחוק יאפשר זאת נמשיך לתמוך בו, בייחוד בתקופה רגישה זו".

שר הביטחון לשעבר, יו"ר מפלגת ישראל ביתנו , ח"כ אביגדור ליברמן, על הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע נגד רה"מ בנימין נתניהו:"במדינת ישראל הגוף היחיד המוסמך לקבוע האם בן אדם אשם או זכאי זה אך ורק בית משפט. חזקת החפות שמורה לכל אדם, גם לראש הממשלה. הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע אינה פסק דין חלוט. לכן מבחינתנו, ראש הממשלה בנימין נתניהו רשאי להתמודד בבחירות לכנסת כמו כל מועמד אחר."

במפלגות המשאל ובמרכז קוראים להתפטרותו. 

ח"כ איימן עודה, יו"ר חד"ש-תע"ל, אמר: "מקומו של נתניהו בכלא. עוצמות ההסתה שלו נגד האוכלוסיה הערבית, סימון השמאל בישראל כבוגדים, מדיניות ה"הפרד ומשול" והשיסוי בין האוכלוסיות, נועדו כולם להסוות את המדיניות המושחתת שלו. מה שעומד בראש סדר העדיפויות של ביבי זה הוא ורק הוא, בטח שלא האזרחים".

יו״ר מרצ ח״כ תמר זנדברג אמרה: ״זה לא יום שמח. בראש הממשלה עומד אדם מושחת עד היסוד שכופף את כל המערכות הציבוריות לטובת הישרדותו האישית. נתניהו יעמוד למשפט ואינו יכול לכהן עוד יום אחד בתפקידו, אבל למשפט הציבור חייבים לעמוד היום כל מלחכי הפנכה והמאתרגים, כל מקיאי דפי המסרים והמשתלחים בשומרי הסף".

יו״ר מפלגת העבודה אבי גבאי קרא לנתניהו להתפטר. "נתניהו, תתפטר, שים סוף לבושה הלאומית ואל תנהל את הקרב מבית ראש הממשלה. נתניהו מבייש את מדינת ישראל. מחריב הכל כדי להציל את עצמו. אזרחי ישראל לא רוצים מנהיגות מושחתת. ראש הממשלה מבייש את עם ישראל ואת מדינת ישראל". 

גם יאיר לפיד קרא לנתניהו לעזוב את תפקידו. "אם נתניהו אוהב את מדינת ישראל כפי שהוא תמיד אומר לנו, הוא צריך לעשות עכשיו את מה שטוב למדינה. הוא צריך לפרוש מתפקידו באופן מיידי ולהעביר את השרביט לאחד מבכירי הליכוד".

יו״ר תל״ם, שר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון, מפלגת "כחול לבן" בתגובה להודעת היועץ המשפטי לממשלה בפרשיות נתניהו: "ביום העצוב הזה, בו ראש ממשלת ישראל שני עומד בפני כתב אישום תוך כדי כהונתו - אני רוצה דווקא להגיד משהו בנימה אישית. אני מכיר את נתניהו שנים רבות. מול נתניהו של פעם עבדתי כאיש צבא, לצידו של נתניהו של פעם עבדתי כשר הבטחון ושירתתי אתכם האזרחים. נתניהו של פעם ואני ניהלנו מערכה קשה כנגד האויב בעזה, ומערכות דיפלומטיות כנגד איראן .

בנימין נתניהו שאני הכרתי הוא אדם מוכשר - עם חזון ותפיסת עולם. לנתניהו שאני הכרתי היה באמת אכפת מטובת המדינה. אבל לצערי הרב, משהו השתבש מאוד בדרך. את תוצאות השיבוש הזה אנו רואים כעת. ההסתאבות, השיח המשסה והמפלג, המאבק להישרדות פוליטית בכל מחיר כולל חבירה לכהניסטים. זה ראש ממשלת ישראל? האדם שאמור להיות מופת לילדינו ולנכדינו?

ביום הזה ברור כי הגיעה העת בה על נתניהו לעזוב את התפקיד. אם טובת המדינה עדיין לנגד עיניו - עליו לעשות את שהמליץ לאולמרט - להתפטר ולהילחם על חפותו. בניגוד למפלגת הליכוד, אנו לא נזמין את נתניהו להיות שר בממשלה שנקים, לא תחת כתבי אישום כה חמורים. אני פונה אליך, נתניהו של פעם, וקורא לך: אל תפגע בביטחון ישראל, בחוסן הלאומי ובצביון המוסרי של המדינה. אל תגרור מדינה שלמה לתוך כתבי האישום שלך על כל ההשלכות הכרוכות בכך. ולליכודניקים, לאנשי הימין הממלכתי, למי שחרד לעתידה של המדינה גם מבחינה בטחונית, מדינית וכלכלית וגם - מבחינה מוסרית - היום ביתר שאת ברורה הבחירה הנכונה. הגיע הזמן למנהיגות אחרת. יחד עם שותפיי ב'כחול לבן' נחזיר את אמון הציבור בהנהגה ואת התקווה לעם ישראל".

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו והחשודים האחרים בתיקים עודם בראשיתם. כל החשודים מכחישים את המיוחס להם, הם עומדי בפני הליכי שימוע שלפני הגשת כתב אישום, ועומדת לזכותם חזקת החפות.