הסיכון העיקרי למשק ולשוקי ההון בישראל: אירוע בטחוני חריג מול איראן, חמאס או חיזבאללה

כך עולה מסקר "הברבור השחור" שערכה מדרוג בהשתתפות 300 פעילים בשוק ההון

 הטענת סחורות על ספינה איראנית בדובאי./  צילום: רויטרס Christopher Pike
הטענת סחורות על ספינה איראנית בדובאי./ צילום: רויטרס Christopher Pike

אירוע בטחוני חריג בין ישראל לאיראן, חמאס או החיזבאללה הוא הסיכון הבלתי ידוע מראש העיקרי למשק ולשווקי ההון והחוב בישראל, כך עולה מסקר "הברבור השחור" שערכה מדרוג בהשתתפות 300 פעילים בשוק ההון. תוצאות הסקר הוצגו הערב במסגרת פורום שוק החוב השנתי תחת הכותרת "ימין או שמאל כלכלי" שערכה דירוג האשראי מדרוג, מקבוצת Moody`s העולמית. יחד עם זאת, תוצאות הסקר מעלות כי אין סיכון מסויים לשוק החוב שבולט לרעה בפער משמעותי מהאחרים אלא מספר רב יחסית של סיכונים פוטנציאליים.

19% מהנשאלים בסקר בחרו באירוע בטחוני חריג כאירוע בעל פוטנציאל הסיכון הגבוה ביותר לשוק החוב בישראל. למקום השני הגיעה האפשרות של החרפת מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, שנבחרה על-ידי 17% מהנשאלים. 14% חושבים שהסיכון הגדול עלול להגיע דווקא מהעלאות ריבית נוספות בארה"ב והפסקת רכישות אג"ח ע"י בנקים מרכזיים בעולם. 13% נוספים מתוך הנשאלים דווקא ראו בגידול בהיקף החוב הפיננסי העולמי של מדינות, חברות ומשקי בית סיכון שעלול להוות את האיום הגדול ליציבות המשק ושוק החוב הישראלי ו-13% אחרים רואים שפריצת הגירעון התקציבי מעבר ל-3% תוצר לאורך זמן הינו האירוע בעל הסיכון הגבוה ביותר.

עוד מסתמן מהתוצאות כי 9% מהנשאלים חוששים מהעלאות ריבית בישראל מעבר לצפי שעלולות לערער את יציבות המשק המקומי וכי 6% הציבו את הנושא של רמת ממשל נמוכה בארה"ב ועליית כוחות ממשל פופוליסטיים באירופה כבעל הסיכון הגדול ביותר ליציבות השוק והמשק המקומי.

בתחתית הרשימה: 4% מהנשאלים חוששים מירידה במחירי הנדל"ן בארה"ב כ"ברבור השחור", 3% מהנשאלים חושבים שמשבר תקציבי באיטליה עלול להשפיע דרמטית על המשק והשוק הישראלי ואילו 2% בלבד רואים את המשבר בגדול בהסתבכות ה"ברקזיט" בבריטניה.

מנכ"ל מדרוג ערן היימר אמר במסגרת הכנס כי "העולם עבר בארבעה החודשים האחרונים טלטלה פיננסית כדי להזכיר לכולנו שלא לעולם חוסן, שווקי המניות רעדו, ירדו, אך לאחר מכן נשמו ועלו בחזרה". בנוגע להתפתחויות בעולם הוסיף היימר כי "בחירות האמצע בארה"ב החלישו את ממשל טראמפ עד לכדי קיפאון ללא אישור תקציבי לתקופה הארוכה ביותר שזכורה לנו. באירופה האנגלים עדיין מתווכחים עם עצמם האם הם בפנים או בחוץ. בגרמניה הקנצלרית משאירה אותנו לבד. באיטליה קולות של משבר ובצרפת האפודים הצהובים מציפים את הרחובות. ללא הנהגה פוליטית עולמית שיודעת לעבוד ביחד העולם נהיה מקום מסוכן יותר".

היימר התייחס גם לשאלה האם העולם ערוך למשבר כלכלי נוסח המשבר הגדול של 2008 ואמר "רמת החוב של המדינות עלתה לנוכח המשבר האחרון אך מאז לא ירדה, מה גם שהריבית הנמוכה, שנועדה לתמוך ביציבות ובצמיחה, נשארה אתנו זמן רב מהמשוער ויצרה סיכונים חדשים". עוד הוסיף היימר כי "הבנקים המרכזיים נשארו בתוך מלכודת של ריבית נמוכה בלי יכולת לצאת ממנה ונראה כי ללא גמישות של מדיניות מוניטארית, במשבר הבא הבנקים המרכזיים יהיו נכים. נוכח רמת החוב הנוכחית של מרבית המדינות המפותחות גם הממשלות יהיו מאוד מוגבלות ביכולת התגובה שלהן". לסיום ציין היימר כי "חסר בדיון הפוליטי בימינו שיח כלכלי אמיתי".