השופט מלצר הורה לא לשדר הערב את כנס הליכוד בשידור חי

(עדכון) - מפלגת העבודה הגישה הבוקר עתירה דחופה ליו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, בדרישה "לאסור את שידור תעמולת נתניהו הערב" • מלצר קבע כי אין לשדר את הכנס בשידור חי, אלא בהשהיה של 10 דקות לפחות, כדי שהעורכים יוכלו להחליט אם מדובר בחומר חדשותי או תעמולתי

יו"ר ועדת הבחירות, השופט העליון חנן מלצר / צילום: אוריה תדמור
יו"ר ועדת הבחירות, השופט העליון חנן מלצר / צילום: אוריה תדמור

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט העליון חנן מלצר, הורה היום (ב') לכלי התקשורת שלא להעביר את כנס הליכוד בשידור חי. ההחלטה התקבלה בעתירה של מפלגת העבודה נגד שידורים חיים של הליכוד המתואמים עם נאומי נתניהו לשעה 20:00 בדיוק. 

מלצר קבע כי יש לבצע אבחנה בין שידור חדשותי לבין תעמולה. שיקול-הדעת לביצוע האבחנה בין תכנים שהם חדשותיים לבין תכנים שהם תעמולתיים מסורה לעורכים הראשיים של הגופים המשדרים, בהתאם לשיקול-דעת מקצועי-עיתונאי.

לדברי מלצר, "לא מצאתי לנכון לאסור את השידור, ככל שגופי השידור יבקשו לשדרו (ואין זאת חובתם כמובן), בכפוף לכך שהדברים שיסוקרו יהיו בגדר חדשות (NEWS) ולא בגדר תעמולת בחירות. יחד עם זאת, בראי השידורים הקודמים של נאומי ראשי הרשימות כולם, שלא הוגשו כנגדם עתירות בפניי, אני קובע כי אין לשדר את הכנס בשידור חי, אלא בהשהיה של 10 דקות לפחות". 

מלצר ציין כי "במסגרת ההשהיה, העורכים של הגופים המשדרים יעיינו בדברים שיאמרו בכנס, ויכריעו האם מדובר בחדשות או בתעמולת בחירות, ובמסגרת השהיה זו יהיה בידם סיפק לאזן בין הערכים השונים". 

השופט מלצר נתן שתי דוגמאות מן העבר, המהוות תקדימים: 

התקדים הראשון מפברואר 2013, כאשר השופט אליקים רובינשטיין קבע כי שידור מסיבת עיתונאים של ראש הממשלה, שעניינה היה הודעה על מינוי עתידי של משה כחלון ליושב-ראש מועצת מקרקעי ישראל, היא תעמולת בחירות בלבד, ולכן אין לשדרה בשידור ישיר, שכן אין לה כל ערך אחר פרט לתעמולה, נוכח מאפייניה.

התקדים השני הוא משידור נאום נתניהו נגד איראן בקונגרס האמריקאי במארס 2015, כשבועיים לפני הבחירות. השופט סלים ג'ובראן קבע אז כי הנאום לא ישודר בשידור חי, אלא בהשהיה של 5 דקות, על-מנת שעורך בכיר מטעם גופי השידור יצפה בשידור ויוודא כי אין בדברי ראש הממשלה משום תעמולה, ואם דבריו יעלו לכדי תעמולה - לא ישודרו דברים אלה. עתירה לבג"ץ שהוגשה נגד החלטה זו נדחתה. 

ההחלטה היום חלה על נאומים חיים של כל ראשי הרשימות. 

לאחר פרסום החלטתו של השופט מלצר, חדשות 13 הודיעה כי תפנה עוד הערב במכתב אל יו"ר ועדת הבחירות המרכזית בבקשה לשקול מחדש את מניעת השידור החי בכנס הליכוד (ובאירועים פוליטיים דומים שצפויים בימים הקרובים). הפנייה תיעשה באמצעות עו"ד עיינה נוימן. 

מפלגת העבודה טענה: "תעמולת בחירות אסורה"

מוקדם יותר היום פורסם כי מפלגת העבודה עתרה הבוקר לוועדת הבחירות בבקשה שיאסור על שידור אירוע הליכוד הערב בכפר המכבייה.

בליכוד הודיעו לפני מספר ימים על האירוע, עליו יעלו על הבמה כל בכירי המפלגה, לרבות גדעון סער אותו תקף ראש הממשלה בנימין נתניהו בחודשים האחרונים בצורה בוטה. על אף המתקפות, סער הגיע למקום גבוה מאוד בפריימריז, ולאור החשדות הפליליים נגד ראש הממשלה, המפגש בין השניים על הבמה מעורר סקרנות רבה.

בעתירה שנשלחה לשופט העליון חנן מלצר, המשמש כיו"ר ועדת הבחירות, כתב היועץ המשפטי של מפלגת העבודה, עו"ד גיא בוסי:

"יו"ר הליכוד יישא נאום בחירות פוליטי שכל-כולו תעמולת בחירות, עניין שכשלעצמו אין בו כל איסור. אך כל גופי השידור מתעתדים לשדר את נאום הבחירות הפוליטי בשידור חי, בלא מסננות, כמות שהוא, לכלל בתי-האב בישראל".

מפלגת העבודה טוענת כי כיוון שאנו נמצאים בתוך מסגרת 60 הימים שלפני הבחירות, הרי שלפי סעיף 5 לחוק הבחירות, יש לאסור על ערוצי הטלוויזיה להעביר תעמולת בחירות אסורה.

יצוין כי הליכוד הכינו מקום בשטחי כפר המכבייה לכניסת משאיות צילום גדולות, כדי שתתאפשר העברה בשידור חי של הדברים.

יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, הורה לליכוד להשיב עד השעה 16:00 לעתירה הדחופה של מפלגת העבודה נגד שידור תעמולת הבחירות של נתניהו הערב במהדורות החדשות בשעה 20:00, וכן ביקש מהיועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, להצטרף כמשיב לעתירה ולהגיב לה עד השעה 16:00.