מדד גלובס-פרומתאוס עלה בפברואר ב-3.2% למרות מגמה מעורבת בקרב הישראליות בוול סטריט

מדד ת"א 125 עלה בחודש שעבר ב-1.3%, ומדד נאסד"ק הוסיף לערכו 3.4% • תת-מדד הטכנולוגיה זינק ב-7.5%, לעומת כ-5.5% בתתי-המדד המקבילים בנאסד"ק ובת"א • מלאנוקס נסקה בפברואר ב-15% לשווי של 6 מיליארד דולר

איל וולדמן, מנכ"ל מלאנוקס / צילום: איל יצהר
איל וולדמן, מנכ"ל מלאנוקס / צילום: איל יצהר

החברות הישראליות בוול סטריט נסחרו בחודש פברואר במגמה מעורבת, שלא הפריעה למדד גלובס-פרומתאוס, העוקב אחר החברות האלו, לעלות ב-3.2% באותה תקופה, בעוד שמדד ת"א 125 עלה ב-1.3% ומדד נאסד"ק הוסיף לערכו 3.4%.

תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים, העוקב אחר חברות ישראליות מהתחום שנסחרות בארה"ב, ירד החודש בשיעור של 2.1%, בעוד שמדד ת"א ביומד צנח ב-7.4% ואילו מדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה עלה בשיעור של 2.7%.

מניית טבע צנחה בחודש האחרון בשיעור של 15%, זאת לאחר שבחודש ינואר זינקה המניה ב-29%. ירידה זו באה על רקע פרסום תוצאות החברה לרבעון הרביעי ל-2018 ובמקביל פרסום תחזית ההנהלה לביצועי החברה ב-2019 אשר היו נמוכים משמעותית מתחזיות האנליסטים.

מניות הטכנולוגיה הישראליות בוול סטריט נסחרו במגמה חיובית בחודש פברואר והובילו את תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה לזינוק של 7.5%. באותה תקופה, מדד ת"א טכנולוגיה עלה בשיעור של 5.4% ומדד נאסד"ק טכנולוגיה הוסיף לערכו 5.5%. מניית חברת אבטחת המידע סייברארק נסקה החודש בשיעור של 25%, לאחר שעקפה משמעותית את תחזיות האנליסטים לרבעון הרביעי של 2018 בהכנסות וברווח למניה.

מדד גלובס פרומתאוס
 מדד גלובס פרומתאוס

רכישה אפשרית דוחפת את מלאנוקס

אחת מהחברות הגדולות שנכללות במדד גלובס-פרומתאוס היא מלאנוקס, שנסקה בחודש פברואר האחרון ב-15%, כך ששווי החברה עומד על קרוב ל-6 מיליארד דולר.

לדברי אייל שבח, שותף מייסד וראש תחום הטכנולוגיה בפרומתאוס, "המניע העיקרי לעלייה בשווי הוא הדיווחים על רכישה אפשרית של מלאנוקס על-ידי אינטל, ואולי מיקרוסופט, לפי רמות שווי הדומות לאלו שבהם נסחרת החברה לאחר העליות. כמו כן, מניע נוסף, חשוב לא פחות, היא הצמיחה המהירה בעסקי מלאנוקס, אשר ב-2018 פרצה לראשונה את רף מיליארד הדולרים בהכנסות, וזאת מבלי שניכרים סימני האטה, לאחר שכבר שישה רבעונים ברציפות החברה שוברת את שיאי ההכנסות ההיסטוריים שלה".

שבח מוסיף, כי "מלאנוקס היא מובילת שוק עולמית בכל הקשור להאצת תקשורת בתוך חוות שרתים, או 'דאטה סנטרים' בעגה המקצועית. חברות כמו פייסבוק, אמזון, גוגל, מיקרוסופט, בנקים, חברות ביטוח, ממשלות וארגונים גדולים אחרים ברחבי העולם, מפעילים חוות שרתים עצומות שבהן מאוחסנות כמויות עתק של מידע. מלאנוקס עוזרת להכניס ולשלוף את המידע במהירות והיא עוזרת לעבד אותו בתוך הדאטה סנטר לתובנות ששוות כסף. המון כסף. דאטה סנטרים עולים הון עתק, ולכן יש לבעליהם אינטרס שהם יפעלו ברציפות וביעילות. צווארי הבקבוק בדאטה סנטרים הם מהירות זרימת המידע (פנימה, החוצה ובפנים) וכן כוח העיבוד של המחשבים בדאטה סנטר".

כאן נכנסת מלאנוקס לתמונה. לדברי שבח: "הטכנולוגיה שאותה מלאנוקס מפתחת בעלות של מאות מיליוני דולרים בשנה, ושבה היא משקיעה כ-33% ממכירותיה (הוצאות מו"פ של 360 מיליון דולר ב-2018 לבדה), מאפשרת לפתוח את צווארי הבקבוק של הדאטה סנטרים, ובאופן טיפוסי להעלות את נצילותם ב-40% ולעיתים הרבה יותר".

המשמעות המספרית היא שניתן לבנות ב-100 מיליון דולר דאטה סנטר שיאפשר ביצועים כמו של דאטה סנטר שעולה 140 מיליון דולר. הערך לבעל הדאטה סנטר הוא לפיכך עצום, ומנכ"ל מלאנוקס התבטא לאחרונה באומרו שלעיתים האצת הביצועים יכולה להגיע אף לאלפי אחוזים.

לפי דיווחים, גוגל לבדה מוציאה כ-30 מיליארד דולר בשנה על דאטה סנטרים (והנתון בצמיחה מתמדת). אמזון, מיקרוסופט וחברות ענק נוספות מוציאות אף הן סכומים של מעל 10 מיליארד דולר בשנה כל אחת. שיפור של 40% בביצועים שווה להן מיליארדי דולרים כל שנה.

מדד גלובס פרומתאוס
 מדד גלובס פרומתאוס

מאפשרת ללקוחות לעשות כסף

במחלקת המחקר של פרומתאוס מסכמים ואומרים שמלאנוקס מייצרת כסף על-ידי כך שהיא מאפשרת ללקוחותיה לעשות יותר כסף, ואין בנמצא מודל עסקי טוב יותר מכך. מה שמבטיח את המשך צמיחת החברה ואת חשיבות מוצריה הוא הגידול העצום בכמויות הדאטה שמיוצר מדי שנה. אפליקציות סטרימינג (ובפרט של וידיאו ברזולוציה גבוהה, כגון 4K ו-8K), מחשוב ענן, בנקאות און ליין, בינה מלאכותית, האינטרנט של הדברים, לוחמה בפשע ועוד - דוחפים את הביקוש למוצרי מלאנוקס, שבשווקים מסוימים, ובפרט אלה הדורשים ביצועים גבוהים במיוחד, תופסת כבר היום 70% מהשוק.

לדברי שבח, המועמדות לרכוש את מלאנוקס יכולות ליהנות אם כן משני היבטים: בהיבט הפיננסי הטהור, מלאנוקס היא מובילה עולמית בשוק שהגיע לבשלות, והחזקה בה תניב לבעליה דיבידנדים נדיבים. "בהיבט הסינרגטי-טכנולוגי, שילוב טכנולוגיית החברה בדאטה סנטרים של רוכשים פוטנציאליים ו/או במוצריהם הנמכרים לצדדים שלישיים, עשוי להניב להם יתרון תחרותי על פני המתחרים, ולאור ההחזרים העצומים על ההשקעה יש תמריץ לשלם לבעלי מניות מלאנוקס תג מחיר שיקשה עליהם לסרב לו.

"אינטל למשל, רוכשת סדרתית נלהבת של חברות ישראליות, עשויה לראות סינרגיה גדולה עם מלאנוקס, משום שמוצריה של מלאנוקס מותאמים היטב לעבודה בסביבת מעבדי 86X של אינטל, הנמצאים בשפע בחומרות השונות של הדאטה סנטרים למיניהם".

מדד גלובס פרומתאוס
 מדד גלובס פרומתאוס

להערכת מחלקת המחקר של פרומתאוס, אסטרטגיית המיקוד של מלאנוקס במוצר ובטכנולוגיה לאורך שנות קיומה הוכיחה את עצמה. "החברה משקיעה השקעות עתק בקידום הטכנולוגיה, השומרת על מעמדה הבלתי מעורער כמובילת השוק, ונוסף על כך, פעילות המיזוגים והרכישות שלה - ודוגמה בולטת היא רכישת איזיצ'יפ ב-2016 תמורת כ-800 מיליון דולר - משפרת את הצעת הערך של המוצרים על-ידי פתיחה של עוד ועוד צווארי בקבוק בדאטה סנטרים, באופן שיוצר למוצרי מלאנוקס יתרון שיווקי מובהק על פני המתחרים", מסכם שבח. 

המדד, שהורכב על-ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו-יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות.