המצע הכלכלי של כחול לבן נחשף: ינסו לדחוק את אסדת הגז לעומק הים

משמעות ההרחקה: ישראל עשויה להפר את הסכמי אספקת הגז לירדן ולמצרים ותיאלץ לשלם פיצויים גבוהים לחברות הגז • המצע כולל גם הבטחות מרחיקות לכת כמו הוספת 100 אלף דירות להשכרה ו-12.5 מיליארד ש' למע' הבריאות • "גלובס" מנתח את ההבטחות ובוחן מה מהן ניתן ליישם

רשימת כחול לבן לכנסת. אשכנזי, לפיד, גנץ, ויעלון / צילון: כדיה לוי
רשימת כחול לבן לכנסת. אשכנזי, לפיד, גנץ, ויעלון / צילון: כדיה לוי

בעוד המפלגות הגדולות מנסות למשוך את השיח לנושא המדיני-ביטחוני, ובעיקר לסוגיה הפלסטינית, עניין שההבדלים בו דקים עד לא קיימים בין מרבית הפוליטיקאים בישראל, "גלובס" חושף ומנתח את הפרקים המרכזיים במצע של המפלגה המשותפת של יאיר לפיד ובני גנץ, כחול לבן. המצע נכתב בשיתוף-פעולה בין ח"כ עפר שלח, כנציג יש עתיד, לבין חיליק טרופר מחוסן לישראל ויועז הנדל מטעם תל"ם.

המצע מנוסח בסגנון של נקודות לביצוע ולא רק ניסוחים אידיאולוגיים. "גלובס" צלל לעומק הסעיפים ובחן עד כמה כל סעיף ניתן ליישום.

אנרגיה: הרחקת אסדות הגז

מפלגת כחול לבן החליטה לבחון את הנחיצות של הצבת האסדה לקידוח במרחק 10 ק"מ מחופי ישראל. על מיקום האסדה נמתחה ביקורת רבה מצד ארגונים ירוקים, אבל השיח הציבורי בנוגע לסכנות ולאיומים הביטחוניים בקביעת המרחק הזה, כמעט ולא הגיע לכלי התקשורת. הערכות הן שבמקרה של שפיכת חומרים מן האסדה במרחק 10 ק"מ, ייגרם נזק לחופי ישראל. בנוסף, טיווח בטילים (מצפון) על אסדה נייחת במיקום 10 ק"מ הוא ספציפי ומדויק יותר מאשר טיווח טילים על אסדה ניידת הנמצאת על פי הבאר במרחק 120 ק"מ או על אסדה במרחק 40 ק"מ.

במפלגת כחול לבן מודעים לכך שהאסדה הגיעה לחופי ישראל (אחרי הפלגה של כחודש מטקסס) ולפני כחודשיים הורדה לקרקעית הים, במרחק 10 ק"מ תוך שהיא מקובעת לקרקעית באמצעות רכיבי בטון בגובה 98 מטרים ומשקל של 15,500 טון. בכל זאת, אחד מהסעיפים האופרטיביים במצע הוא בחינת חלופות ושינוי המצב, למרות השלב המתקדם של הפרויקט. האסדה הנייחת במרחק 10 ק"מ עדיין לא החלה לפעול ולהזרים גז, ולא צפויה להתחיל לעשות זאת בשנה הקרובה. וכך, לפי עמדת כחול לבן, יש עדיין זמן לבחון אפשרויות אחרות שהן פחות מסוכנות למדינה.

הודעה מן הסוג הזה היא מעניינת מאוד, שכן עשויה ליפול כהפתעה גמורה על קבוצות לחץ כלכליות עצומות במשק הישראלי, כמו דלק קידוחים הנמצאת בבעלות יצחק תשובה, נובל אנרג'י (חברה זרה) ורציו הנמצאת בבעלות משפחות לנדאו ורוטלוי. ההשלכות של ביטול האסדה הנוכחית וייצור אסדה חדשה עשויות לעלות הון רב, ולקחת זמן ארוך ממה שתוכנן במקור.

מידת היישום: קשה מאוד, אבל אפשרי. המלצה ברוח דומה הופיעה במצע המקורי של יש עתיד, אך הוצאה משם ואינה מופיעה בגרסה הסופית של המצע. המיקום הנוכחי נקבע בתום הליך מסודר שארך כחמש שנים, מיקום ה-40 ק״מ נקבע במצע של כחול לבן על בסיס חוות דעת מקצועית של פרופ שאול חורב לשובר ראש הועדה לאנרגיה אטומית המוביל כיום את מרכז חיפה לחקר מדיניות ואסטרטגיה ימית, שם בדקו לעומק את איום הטילים על אסדה נייחת המקובעת במרחק 10 ק"מ ומצאו פתרון בינים במרחק 40 ק"מ. בעיני מומחים בתחום מדובר בסוג של פשרה שרירותית בין 10 ל-110 קילומטרים. הקמת האסדה במיקום הנוכחי כבר החלה והזרמת הגז צפויה להתחיל מחצית השנייה של השנה - עצירת פרויקט לוויתן בשלב כה מתקדם עלולה להעמיד את ישראל בפני הפרת הסכמי אספקת גז מלוויתן ללקוחות בירדן ובמצרים ולתביעת פיצויים בהיקף ניכר מצד נובל אנרג'י ודלק.

דיור: הוספת 100 אלף דירות להשכרה

בנושא הדיור, מצע כחול לבן ימוקד בנושא השכירות לטווח ארוך, תוך הגדלת מאגר הדירות בפרויקט 'דירה להשכיר'. לפיד סופג עד היום ביקורת קשה על התקופה בה שימש כשר האוצר והציע את תכנית מע"מ אפס על רכישת דירות. אם מחפשים את הנושא של דיור ובנייה בפרק נפרד במצע יש עתיד שנכתב לשנת 2019, קשה לאתר את הפרק הרלבנטי. יש עתיד החליטו שלא להציב את הנושא הזה כדגל נפרד, אלא לשלבו בעקיפין בתחומים אחרים.

היעד צפוי להיות למעלה מ-100 אלף דירות להשכרה, במסגרת התכנית שהובילו שני שרי האוצר הקודמים, יאיר לפיד ומשה כחלון. החברה הממשלתית 'דירה להשכיר' הוקמה בימי לפיד וכחלון היה מי שהחל לקדם פרויקטים להשכרה לטווח רחוק. כיום יש כמה אלפי אנשים החיים בשכירות בדירות של הפרויקט, ובכחול לבן מתכוונים להצהיר שהפרויקט יוגדל ל-100 אלף יחידות להשכרה. גם מפלגת כולנו מדברת על כ-65 אלף יחידות בפרויקט הזה בארבע השנים הקרובות.

מידת היישום: היעד לא ריאלי. בסביבתו של שר האוצר הנוכחי משה כחלון מודים כי נכשל בהגדלת היצע הדירות להשכרה. אחת הבעיות שמקשות על בנייה להשכרה בהיקף מאסיבי היא היעדר עניין מצד משקיעים פרטיים (כמו הגופים המוסדיים) שלא רואים בכך השקעה אטרקטיבית. יהיה צורך לייצר תמריצים משמעותיים, ולא מן הנמנע שבעלות משמעותית לתקציב המדינה

בריאות : המלצות גרמן יחזרו לשולחן

מצע הבריאות של כחול לבן מבוסס על תוכנית העבודה של שרת הבריאות לשעבר יעל גרמן, כפי שגם הופיע במצע יש עתיד עד לאחרונה. אחד מן החלקים של המצע הוא יישום המלצת ועדת גרמן להרחבת הבחירה בבתי החולים המוצעים למטופל לצורך אשפוז לשלושה בתי חולים, על פי כללים קבועים, וכך לאפשר לאזרח חופש בחירה רחב יותר. בנוסף, בכחול לבן הוסיפו פריט תקציבי שלא הופיע קודם במצע יש עתיד - והוא תוספת של 12.5 מיליארד שקל בפריסה על פני חמש השנים הבאות. בין השאר, מתחייבים בכחול לבן להקים שני בתי חולים נוספים, אחד בצפון הארץ ואחד בדרומה. דגשים אחרים במצע יהיו על טיפוח "רפואת האון-ליין" ושיפור תוכנית הרפואה הדחופה בפריפריה.

מידת היישום: לא ריאלי. הממשלה כבר החליטה ב-2016 על הקמת בית חולים נוסף בבאר שבע, אך הדרג המקצועי באוצר הצליח עד כה למנוע את יישום ההחלטה. באוצר טוענים כי בניית בתי חולים נוספים היא בזבוז משאבים וכי הרבה יותר יעיל להפנות את הכסף לחיזוק בתי החולים הקיימים ולהפניית משאבים לתכניות משלימות לטיפול בבית ובקהילה.

עסקים קטנים ובינוניים: יותר הטבות סוציאליות לעצמאים

התכנית של כחול לבן תהיה מבוססת ברובה על המצע של יש עתיד בנושא. המרכז סוגיה זו יעמדו עמלות הסליקה והיבטי המיסוי. מי שצפויים לרכז את הנושא הם חברי הכנסת עופר שלח ומיקי לוי מיש עתיד, שקידמו בכנסת האחרונה מספר הצעות לשיפור מצבם של העסקים הקטנים. בין ההצעות: השוואת דמי אבטלה; דמי מחלה ופגיעה לעוסקים קטנים; הטבות סוציאליות לנשים לאחר לידה ולעצמאיות ולבעלות עסקים קטנים; והקלות מס (קיזוזי הפסדים, הגדרות פחת, שינוי הגדרת עוסק מורשה ועוד).

מידת היישום: היעד ריאלי.

חקלאות: תוכנית נרחבת לפיתוח הגליל

בדומה למצע יש עתיד, מצע כחול לבן מדבר על האחדת מחירי המים ופיתוח של מו"פ חקלאי. הנושאים הללו יכללו גם בפרק במצע שיוקדש לפריפריה ולשינוי ממוקד שמבקשים לעשות באזור הגליל-תל-חי. המרכז האוניברסיטאי של מכללת תל-חי יוגדל, מכון מיגל יחובר, הקמפוסים יוגדלו וכל הנושא של חקלאות ופיתוחים טכנולוגיים יקבל דחיפה. התוכנית בפרק הזה מבוססת על עבודה שהכינו קבוצה בשם 'הגיע זמן גליל'.

מידת היישום: היעד ריאלי. באמצע 2017 נכנסה לתוקף רפורמה בתעריפי המים שנועדה להביא למחיר אחיד למים בכל הארץ כך שלא ברור למה הכוונה בהאחדת מחיר המים. שאר הצעדים לחיזוק תשתיות המו"פ החקלאי נראים על-פניו מעשיים. 

לא רק כלכלי: אימוץ חוק הגיוס של ליברמן וביטול חוק המרכולים | טל שניידר

בכחול לבן מתחייבים להעביר באמצעות דין רציפות את הצעת החוק לגיוס חובה, כפי שעברה בקריאה ראשונה בחודש מאי 2018, בתיאום בין הליכוד ומפלגות הקואליציה בתמיכה חיצונית של יש עתיד. במפלגה המשותפת מעדיפים את הצעת החוק הזו שקידם שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן מאחר שהיא מבוססת על עבודה מקצועית שנעשתה בצה"ל בנוגע לצרכים והדרישות של הצבא. כחול לבן יקימו ועדת חקיקה אד-הוק (כפי ועדת אמסלם, שקד ופרי בשנים האחרונות) ויתקדמו בניסוח והכנת חוק הגיוס לקריאות שניה ושלישית.

במצע של כחול לבן ייכלל סעיף שימנה מספר חוקים שיוגשו לביטול, כגון חוק המרכולים אשר העניק סמכות לשר הפנים לפסול חוקי עזר מקומיים בנוגע לפתיחת פיצוציות בשבתות בערים השונות. בנוסף יבוטל תיקון 81 לחוק סדר הפלילי, אותה חקיקה שקידם הליכוד, ואשר הובלה על ידי ח"כ אמסלם בנוגע איסור על המשטרה לסכם את תיק הראיות. בנוסף, גם חוק נהרי, בנוגע לתיקצוב מוסדות לימודים אשר לא מלמדים בהם לימודי ליבה, זה יבוטל לפי המצע הצפוי.

השאלה הגדולה היא מה יקרה לחוק הלאום. בכחול לבן יודיעו במצע החדש עיגון ערך השוויון בחוק יסוד חדש, וזאת במקום לתקן את חוק-יסוד: 'הלאום', כפי שאמר יו"ר המפלגה בני גנץ לפני מספר חודשים באירוע מחאה שקיימו דרוזים מחוץ לביתו בראש העין. הנושא הזה הוא בסיס למחלוקת עצומה בין הליכוד לבין מפלגת העבודה ויש עתיד בכנסת היוצאת. יצוין, שבתוך רשימת כחול לבן, כלולים מועמדים כמו צביקה האוזר ויועז הנדל, שתמכו בחוק יסוד הלאום כפי שעבר, ונקודה זו הייתה נושא למחלוקת פנימית בקרב אנשי כחול לבן.