בשל הכנסות נמוכות מהצפוי - מעלות מורידה את תחזית הדירוג של הרכבת מחיובית ליציבה

חברת הדירוג פרסמה היום כי היא מורידה את תחזית הדירוג של הרכבת מחיובית ליציבה, הדירוג עצמו - AA+ - נשמר • בדו"חות הכספיים האחרונים שפרסמה הרכבת, ירד הרווח הגולמי ל-3.9% ונרשם לראשונה מזה שנים, הפסד תפעולי של 296 מיליון שקלים

פריקת קרונות בנמל חיפה / צילום: דוברות רכבת ישראל, סיגל ספנות
פריקת קרונות בנמל חיפה / צילום: דוברות רכבת ישראל, סיגל ספנות

השנה הקשה שעוברת הרכבת מתבטאת גם בדירוג האשראי. חברת הדירוג מעלות פרסמה היום כי היא מורידה את תחזית הדירוג של הרכבת מחיובית ליציבה, הדירוג עצמו נשמר - AA+. הסיבות לשינוי הן הירידה בביקוש לחטיבת המטענים, שהתרחשה במקבילה לקיטון בסוביסידיה של המדינה, מספר נמוך יותר של נסיעות רכבות נוסעים ביחס לתחזית, שפגע אף הוא בהכנסות מסובסידיה ועלייה מתמשכת בעלויות.

במעלות מעריכים כי לרכבת אין מספיק הון נזיל, וההגדרה שלה לנזילות של החברה היא "פחות מהולמת". הנזילות היא הגורם העיקרי להפחתת תחזית הדירוג.

מצד שני, אומרים במעלות כי המדינה (מקור ההכנסה העיקרי של הרכבת) עמדה בהסכמי המסגרת של אג"ח החברה, ומשלמת את הקרן והריבית. על כן, הדירוג נותר ללא שינוי.

הדירוג גבוה ומשקף את המעמד של הרכבת כמונופול, עם תפקיד גדל בתחבורה הציבורית בישראל. התמיכה הממשלתית, מעריכים במעלות, "מאפשר השבה של עלויות הפיתוח והובלת הנוסעים בזמן סביר יחסית". אולם, בחברה חוששים כי ההתנייה של התמיכה הממשלתית בעמידה בתוכניות פיתוח "שאפתניות", עלולה לגרום לפגיעה בהכנסות. במקרה של מצוקה פיננסית, מעריכים במעלות כי יש "סבירות גבוהה לתמיכה ממשלתית יוצאת דופן". אם הנזילות של הרכבת תשתפר, תיתכן העלאת דירוג, מבטיחים במעלות.

בדו"חות הכספיים האחרונים שפרסמה הרכבת, המסכמים את הרבעון השלישי של 2018, ירד הרווח הגולמי ל-3.9% (לעומת .6.6% ב-2017) ונרשם לראשונה מזה שנים, הפסד תפעולי של 296 מיליון שקלים. הגורם המרכזי להפסדים הוא ההשקעה בקו הרכבת החדש לירושלים, ולכך מצטרפות גם הכנסות נמוכות מהתחזיות של חטיבת המטענים, שגרמה לכך שחברת הבת למטענים, שהוקמה רק לפני שנים ספורות, תיסגר בקרוב.