שוויה של חברת הקנאביס פנאקסיה שתמוזג להרודיום: 753 מיליון שקל

(עדכון) • במסגרת הבקשה שהגישה הרודיום לבית המשפט לכינוס אסיפה לאישור המיזוג צורפה הערכת שווי לחברה הממוזגת פנאקסיה ישראל • בשורה התחתונה, פנאקסיה רשמה ב-9 החודשים הראשונים של 2018 הפסד של 4.98 מיליון שקל • ההכנסות ב-9 החודשים הראשונים של 2018 הסתכמו ב-2 מיליון שקל בלבד

קנאביס רפואי/ צילום: shutterstock
קנאביס רפואי/ צילום: shutterstock

סנונית ראשונה להערכת שווי ריאלי של חברת קנאביס בבורסה בתל אביב. הרודיום השק , החברה הבורסאית אליה מתמזגת פעילות הקנאביס של חברת הפארמה פנאקסיה ישראל, דיווחה היום (ב') על הגשת בקשה סופית לבית המשפט לכינוס אסיפה כללית של בעלי המניות לטובת אישור המיזוג בין החברות.

במסגרת הבקשה, פורסמה הערכת שווי לפעילותה של פנאקסיה שנערכה על ידי רו"ח שגיא בן שלוש, מנכ"ל ובעלי חברת IFS ייעוץ, אשר קובעת כי שווי החברה נכון לסוף ינואר השנה, הינו כ-753 מיליון שקל בהינתן היתר ייצוא, וכ-571 מליון שקל בשקלול של 70% סבירות לייצוא (בטווח סטייה של 5%).

מחיר המניה היום בסגירה מגלם לחברה שווי של 108 מיליון שקל בפועל, לכאורה עמוק מתחת לשווי לפי הערכת השווי. אולם 108 מיליון שקל אלה מהווים רק את החלק של בעלי המניות של הרודיום. עם המיזוג בעלי המניות של פנאקסיה יקבלו 75% מהחברה כך שהשווי יקפוץ עם הסגירה ל-432 מיליון שקל, עדיין מתחת להערכת השווי. אולם, עם תחילת היצוא (שהערכת השווי מתבססת עליו) יעלה חלקם של בעלי המניות המקוריים של פנאקסיה בחברה ל-90%, כלומר במחיר הנוכחי של המניה שווי החברה יהיה כמיליארד שקל, יותר מ-20% מעל הערכת השווי האופטימית.

הערכת השווי נערכה לפי שיטת היוון תזרים המזומנים (DCF) תזרימי המזומנים הוונו במחיר ההון המשוקלל, התואם את רמת הסיכון של הפעילות ונאמד בכ-18.2%. הערך המתקבל הינו הערך הכלכלי של הפעילות, אשר אינו תלוי בהרכב ההון שלה, כלומר, הוא בלתי תלוי בדרך מימון החברה, בין אם דרך הון עצמי או דרך הון זר.

"מכיוון שהמחיר של קנאביס רפואי בעולם מוערך בכ-10 דולר לגרם, ערך תוספת היצור הפוטנציאלית האמורה במחירים עולמיים עומדת על כ-600 מיליון שקלים בשנה", נכתב בהערכת השווי.

להערכת השווי צורפה תחזית של החברה להכנסות עתידיות לשנים הקרובות. לפי התחזית ההכנסות בשנה הראשונה יסתכמו ב-31.5 מיליון שקל, בשנה השנייה ב-109 מיליון שקל, בשלישית יסתכמו ההכנסות ב-331 מיליון שקל, ועד הכנסות של 448 מיליון שקל בסך הכל לאורך 6 השנים הקרובות. הרווח צפויה להגיע ל-143.5 מיליון שקל בשנה השישית. 

הרווח התפעולי לאחר שש שנות פעילות, לפיה הערכה שצורפה לבקשה שהגישו החברות לבית המשפט, צפויה להסתכם ב-188 מיליון שקל, והרווח הגולמי ב-213 מיליון שקל.

בשנה הראשונה כל ההכנסות ינבעו מפעילות בשוק המקומי בלבד, כאשר הייצוא יחל רק בשנת 2020 - 9 חודשים לאחר האישור לייצוא מוצרי קנאביס מישראל. בשנה השנייה החברה צופה כי ההכנסות מייצוא שלל מוצרי קנאביס שברשותה יגיעו ל-21.2 מיליון שקל; בשנה לאחר מכן ההכנסות מייצוא צפויות להסתכם ב-37 מיליון שקל; ואד הכנסות של 339.1 מיליון שקל בשנה השישית לפעילות והחמישית לייצוא.

הוצאות השכר של החברה יסתכמו בשנה השישית לפעילות ב-6.1 מיליון שקל. תזרים המזומנים החופשי בעת הערכת השווי עמד על 578 מיליון שקל. בנוסף פורסמו נתונים כספיים נוספים של החברה בשנה החולפת לעומת 2017, אך מאחר והחברה החלה את פעילותה בחודש מאי של 2017 הנתונים לא ברי השוואה. את 9 החודשים הראשונים של 2018 סיכמה פנאקסיה עם הכנסות של 2 מיליון שקל. בתקופה המקבילה ב-2017 החברה רשמה הכנסות של 79 אלף שקל.

הבעיה הגדולה של טרנד הקנאביס הרפואי

מן המתאר עולה כי פנאקסיה המחזיקה במפעל מאושר ליצור של קנאביס, מיצרת עבור 9 מתוך 10 החברות הפעילות בשוק ומוכרת כ-50 אלף מוצרים בחודש בשוק הישראלי בלבד. אולם, פירוט ההכנסות של החברה מסביר מדוע החברה התמהמה בחשיפת פרטיה העסקיים: בתשעה החודשים הראשונים של 2018, החברה רשמה הכנסות של כ-2 מיליון שקל בלבד. היא הפסידה בתקופה זו 4.9 מיליון שקל.

הסיבה לפער בין מספר המוצרים והקשרים העסקיים הרב לבין ההכנסות הנמוכות יחסית לחברות קנאביס ותיקות אחרות, הוא מתח הרווחים על מכירת המוצרים: חלק מן ההכנסה הולך למגדלי המוצר, וחלקו הולך למפיץ והמשווק, וכן לנקודת המכירה כשמדובר במוצרים הנמכרים בבתי המרקחת.

עם זאת יש לציין כי אפילו מאז סוף ספטמבר 2018, גדל היקף פעילותה של פנאקסיה משמעותית וכן גדל מספר המגדלים שעובדים איתה. כמו כן, החל מסוף מרץ הקרוב, ניתן יהיה לשווק בישראל רק מוצרי קנאביס המיוצרים במפעל שקיבל תקינת GMP . פנאקסיה היא אחד מרק שני מפעלים מאושרים כרגע המציעים שירותי יצור למגדלים אחרים (השני הוא המפעל של בזלת, חברה פרטית, שקיבלה אישור GMP רק לאחרונה. קיים גם מפעל שלישי של חברת BOL , אך הוא מייצר רק עבור BOL עצמה).

כמו כן פנאקסיה מכוונת ליצוא, ומוצרים היוצאים מן המפעל שלה, בין אם מוצרים במוצגים עצמאיים שלה ובין אם מותגים של חברות אחרות, מתאימים לתקינה הישראלית ליצוא. ממשלת ישראל קיבלה את ההחלטה לאשר את היצוא אולם בפועל הוא אמור להתחיל רק לקראת סוף השנה. ניתן יהיה ליצא רק למדינות המאשרות זאת ורק אם המוצרים יעמדו בתקני היבוא של אותן מדינות. אם פנאקסיה תעבור את כל המשוכות הללו כמתוכנן, אמור היצוא להעלות משמעותית את הכנסות החברה.

מיום היווסדה החברה מממנת את פעילותה מהשקעות שבוצעו, עד כה התקבל מבעלת השליטה עומד על 7 מיליון שקל. המשקיעים בשוק קיבלו את הערכת השווי באכזבה יחסית, כאשר מניית הרודיום עברה מזינוק של כ-20% מוקדם יותר לעלייה של 2% "בלבד" ובסוף סיימה את המסחר בירידה של כ-5%.