עסקת המיליונים שעשויה לסבך את הדואר עם מבקר המדינה

בצעד לא שגרתי שיגר מנהל רמ"י, עדיאל שמרון, מכתב למבקר המדינה בו דרש לעצור את העסקה בגובה 155 מיליון שקל בו נמכר הנכס שנמצא לדבריו על "קרקע אסטרטגית" ליזם פרטי

עדיאל שמרון - מנהל רשות מקרקעי ישראל / צילום: איל יצהר
עדיאל שמרון - מנהל רשות מקרקעי ישראל / צילום: איל יצהר

האם עסקת ענק במסגרתה מכרה חברת דואר ישראל נכס ברחוב ההגנה 37 בת"א, תיבדק על ידי מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא? הנכס נמכר בימים האחרונים ליזמים פרטיים (חברת רמות בעיר) תמורת 155 במכרז.

במכתב נדיר ששלח בימים האחרונים מנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) עדיאל שמרון, לשפירא, הוא נתבקש לעצור את העסקה וכן לבחון את התנהלות חברת דואר ישראל. "בלב כבד ולאחר ששקלתי בקפידה את הסוגיה שבנדון הנני פונה אליכם" נכתב בפתח המכתב של שמרון, בו נכתב כי המדובר בנכס שהוקצה לדואר בשנות ה-70 למטרות ציבוריות. "מזה מספר חודשים מנהלת רמ"י ביחד עם רשות החברות הממשלתיות, מו"מ עם החברה (דואר ישראל) לגיבוש הסכם אסטרטגי. ההסכם עוסק, בעיקר, באופן השבת נכסי החברה אשר הוקצו לה למטרות ציבוריות ואינם נחוצים לה יותר במסגרת הליך ההפרטה בו מצויה החברה כעת. הרשות אינה תומכת במכרית קרקעות המוחזקות על ידי חברות ממשלתיות ליזמים, לא כל שכן קרקעות בעלות זיקה אסטרטגית, כמקרה דנן". בהמשך נכתב בענין זה כי "הנכס דנן הינו ראש וראשון ברשימת הנכסים האסטרטגיים. הרשות סברה ועדיין סוברת, מתוך בחינה כוללת של ניהול המקרקעין ומתוך האינטרס הציבורי המובהק, כי אסור שזכויות החכירה בנכס זה יעברו לידיים פרטיות וכי יש להשיבו למאגר הנכסים המנוהלים על ידה. זאת בעיקר נוכח היותו נכס בייעוד ציבורי, המהווה חלק ממרקם עירוני-תכנוני חשוב, המצוי בלב איזורי הביקוש בדרום העיר תל אביב". נכתב.

לטענת שמרון, בניגוד לתיאום הראשוני בדואר בחרו לפרסם את הנכס למכירה במכרז ללא תיאום. במכתבו הוא מציין כי עם היוודע דבר פרסום המכרז התקיימה ישיבה משותפת, ביוזמת רמ"י בה נתבקשה הנהלת הדואר לפעול לפי מתווה חדש. "במסגרת נכונות הרשות והמדינה לבוא לקראת החברה אישרה הנהלת הרשות את המתווה הנ"ל במסגרתו נקבע כי תינתן לרשות זכות סירוב בקשר עם הנכס המוצע במכרז, כך שיתאפשר לרשות להציע לבחרה הצעה שאינה נופלת מההצעה הזוכה במכרז. עוד הוצע לחברה קדם מימון בסך 60 מיליון שקל". לדבריו הצעה זו היתה מוסכמת עם רשות החברות הממשלתיות ועם האוצר. לדברי שמרון מדובר ב"כרית בטחון".

אלא שכאמור הנכס נמכר ליזמים פרטיים, כשלדברי שמרון במכתבו ברמ"י "מתקשים להבין את התנהלות החברה שראשיתה בסירובה להצעת הרשות אשר היטיבה עם החברה ומגלמת ערך ציבורי רב לעיר תל אביב, ואחריתה בביצוע מהלכים תמוהים לכאורה".

במכתבו מפציר שמרון מהמבקר שפירא לפעול "מוקדם ככל הניתן, למנוע את התקדמות ההליך המכרזי וחתימת חוזה מחייב למול היזם המציע. כמו כן אבקשכם להורות על בחינה מעמיקה ומקיפה של התנהלות החברה בכל הקשור לנכסי המקרקעין שהוקנו לה, בפרט בכל הקשור לתהליך קבלת ההחלטות נשוא המכרז".

גם קווינט תוקף

שמרון אינו היחיד שמרים גבה נוכח התנהלות הדואר כאמור. במכתב אחר שהגיע לידי "גלובס" ושנשלח ליו"ר הדואר, חזי צאיג, תוקף מנהל רשות החברות הממשלתיות יעקב קווינט את הנהלת הדואר ובעיקר את המנכ"ל דני גולדשטיין. "בהמשך למכתבו של מנהל רמ"י, אבקשך לערוך בדיקה יסודית בדבר הליך מכירת הנכס, וכן בדבר תפקודו של מנכ"ל החברה בהקשר זה, ולהעלות לדיון דחוף בדירקטוריון את ממצאי בדיקתך", נכתב במכתב שנשלח ב-3 במרץ.

קווינט טוען במכתבו כי בדור בחרו לדבריו "לפעול מול הרשות בחוסר שקיפות, תוף פגיעה באינטרסים ציבוריים עליהם אמונים גורמי הממשלה. אנו רואים התנהלות זו בחומרה. ההתנהלות המתוארת אף מעלה תמיהות קשות בדבר המניע למהלך. מבקרה זה מצטרף למספר מקרי עבר בהם מצאתי לנכון להעיר על שיקול דעתו של מנכ"ל החברה" נכתב במכתב.

מדואר ישראל נמסר ״הנושא נמצא בהליך מכרזי על פי דין״.