המושב בשרון, תחנת הדלק שלא קמה ותביעת הפיצויים בגובה 19 מיליון שקל שנגמרה בלא כלום

דור אלון ומושב חבצלת השרון סיכמו להקים תחנת דלק במושב • לאור התנגדות תושבים זה לא קרה • בחברה האשימו את ראשי המושב שלא עשו די מול המתנגדים, ודרשו פיצוי • הדרישה נדחתה: "לא יעלה על הדעת שהנתבעת תיטול על עצמה התחייבות לכך שתושביה לא יתנגדו לתוכנית"

הכניסה למושב חבצלת השרון / צילום: בראל
הכניסה למושב חבצלת השרון / צילום: בראל

סכסוך ארוך-שנים בין חברת דור אלון שבשליטת מוטי בן משה לבין מושב חבצלת השרון שהיה אמור להיות שותפם העסקי, נגמר בהפסד צורב לחברת האנרגיה. בעבר הסכימו הצדדים להקים תחנת דלק בשטח המושב, אלא שהתוכנית לא יצאה לפועל, לטענת החברה באשמת המושב, ממנו הם דרשו פיצוי עצום של 19 מיליון שקל.

בימים האחרונים דחה הבורר שנקבע לסכסוך, השופט בדימוס משה גל, את דרישת דור אלון ואף חייב אותם לפצות את המושב בהוצאות בגובה 150 אלף שקל.

חבצלת השרון
 חבצלת השרון

ב-2001 חתמו הצדדים על הסכם לתכנון, הקמה והפעלה של תחנת דלק הכוללת שירותי דרך ושטח מסחרי, בתחומי המושב. קידום התוכנית בוועדה המקומית לתכנון ולבניחה עמק חפר ארך שנים, כאשר עקב התנגדות חלק מהתושבים, הוחלט בין הצדדים לשנות את מיקומה המתוכנן של התחנה, מה שגרם להוצאות כספיות חדשות ולקשיים אחרים, היות שהמיקום החדש, בקרבת כביש החוף, דרש תיאום עם גורמי ממשל.

באוגוסט 2007 הומלצה התוכנית החדשה פעם נוספת להפקדה, אולם לאחר בירורים נוספים הוחלט לנתק את התחנה מכביש החוף, והליכי התכנון הוחזרו לוועדה המקומית. ב-2009 קיימה הוועדה המקומית דיון בתוכנית החדשה, אלא שהתנגדות תושבים למתווה הביאה למשיכת התוכנית.

חוסר ההסכמות בין אנשי המושב הובילו לבסוף לכך שב-2010 הצביעה האסיפה הכללית של האגודה על ביטול ההסכם עם דור אלון. דור אלון מצידה דחתה במכתב חוזר את הודעת הבטלות וביקשה מהמושב להימנע מביצוע כל עסקה סותרת. עם זאת, במשך השנים לא עשתה החברה הרבה כדי לקדם תוכנית חדשה, עד שב-2016 פנתה דור אלון להליך בוררות, בשל הנזקים שלטענתה נגרמו לה ומהאובדן הכנסה בהיקף גדול, שהוערך על-ידם בכ-19 מיליון שקל.

הבקשה אושרה, והסכסוך הופנה לבוררות אצל השופט בדימוס משה גל, במשכן לבוררות ופתרון סכסוכים.

בפסק הבורר שניתן כעת מצא גל כי המושב לא הפר את ההסכם בעצם משיכת התוכנית, ואף מתח ביקורת על דור אלון שלא קידמה תוכנית חלופית במשך זמן רב. "התובעת לא עמדה על כך שתוגש התוכנית הנוכחית או תוכנית חלופית, חרף האפשרות לקיומן של התנגדויות, אלא רק בחלוף זמן רב עובר להגשת ההליכים דנן", כתב.

מול הטענה שהמושב לא עשה די כשעלו התנגדויות התושבים, קבע גל כי "לא יעלה על הדעת כי הנתבעת מסוגלת ליטול על עצמה התחייבות לכך שתושביה לא יתנגדו לתוכנית. בוודאי אין בכוחה למנוע מהם להתנגד או להבטיח כי תוכל להתמודד עם כל ההתנגדויות ולשכך אותן... הצדדים היו מודעים היטב לסיכון שתושבי הנתבעת יתנגדו לפרויקט, ולכן קבעו כי התנגדות לא תהווה הפרה".

גל ציין כי הסיבה בגינה חויבה החברה בסכום הוצאות נמוך, הייתה העובדה שהחברה הפסידה כסף רב, אך הייתה מודעת לסיכונים בפרויקט.

דור אלון יוצגה על-ידי עו"ד אורי ששון ממשרד שרגא בירן. המושב יוצג על-ידי עורכי הדין נתי אגמון ולידר קופרשמידט-טל ממשרד שבלת.

מדור אלון נמסר: "דור אלון לומדת את פסק הבוררות ותשקול את צעדיה לאחר מכן".