הממשלה מקדמת חוק "דייר סרבן" לטובת חידוש מרכזים מסחריים ישנים

עפ"י הצעת החוק שמקדמת הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, רוב של בעלי עסקים במרכז מסחרי יוכל לכפות על מיעוט סרבן לשלם כספים למימוש החלטות הנוגעות לחידוש המרכז הישן

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית / צילום: איל יצהר
עינת גנון, סמנכ"לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית / צילום: איל יצהר

ההתחדשות העירונית לא עוצרת בבנייני מגורים. הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית יוזמת בימים אלה הצעת חוק שתשכפל את החקיקה המקדמת התחדשות עירונית במגורים, לטובת התחדשות של מרכזים מסחריים ישנים - כך נודע ל"גלובס".

בניגוד לחוק "דייר סרבן" בהתחדשות עירונית למגורים, המאפשר כיום לרוב בעלי הדירות לכפות על דייר סרבן לחתום על הסכם לביצוע פרויקט, בתחום של מרכזים מסחריים אין חקיקה דומה. לפי היוזמה החדשה, יתאפשר לרוב של בעלי עסקים במרכז מסחרי מוגדר, לכפות על מיעוט בעלי עסקים לשלם את חלקם בביצוע עבודות להתחדשות המרכז המסחרי הישן, בדגש על חידוש המרחב הציבורי.

על-פי החקיקה המוצעת, תתאפשר על-פי חוק, התאגדות מסודרת של בעלי העסקים במרכזים המסחריים, לרבות שוכרים, באמצעות גוף פרטי שחברי הדירקטוריון בו יהיו בעלי העסקים. הגוף יהיה מוסמך לקבל החלטות בנוגע לביצוע עבודות להתחדשות ושדרוג המתחם, שדרוג חזיתות של חנויות, קביעת מדיניות שלטים אחידה ונושאים דומים. המטרה המרכזית היא לאפשר למרכזים מסחריים ישנים, שאיבדו לאורך השנים קהל מבקרים שנטש את המרכזים לטובת הקניונים, לחזור לאותם מרכזים בזכות מרחב ציבורי ידידותי יותר, משודרג, עם שירותים ומתקנים המותאמים לתקופה, שיביאו לבסוף להגדלת המחזור והפדיון של בעלי העסקים.

על-פי הצעת החוק החדשה תספיק הסכמה של 50% מבעלי העסקים במרכז מסחרי מוגדר, בכדי לחייב את כל בעלי החנויות להתאגד ולגבות תשלום. בכסף הזה יוכלו בעלי העסקים באמצעות הגוף המייצג, להשקיע בפיתוח תשתיות, שיפוץ המקום, שיחזור, נקיון וכמובן פעולות שיווק ופרסום למתחם. במציאות הנוכחית מרכזים מסחריים רבים נותרים מוזנחים בגלל שחלק מבעלי העסקים נכונים להשתתף בתשלומים לטובת פיתוח ותחזוקת המקום, אך חלק מהבעלים אינם מוכנים להוציא כסף על חידוש המרכזים.

"אם נסתכל על מרכזים שכן הצליחו להתפתח בשנים האחרונות נראה כי לא רק בתי המסחר עצמם הצליחו אלא הסביבה כולה. פתאום בונים יותר מתחמי מגורים באזור, מקדמים תמ"א 38 ופינוי-בינוי, משפרים תחבורה וכי המקום נהיה אטרקטיבי עבור התושבים", אומרת עינת גנון, סמנכ"לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. "מטרת החקיקה היא לא בהכרח החידוש הפיסי של המרכז המסחרי, אלא שדרוג המרחב הציבורי גם בהיבטים הפיסיים, התפעוליים, הפעולות שיקודמו באזור, במטרה להחזיר את הקונים למרכזי הערים. החידוש הגדול הוא שיוקם גוף שייצג את כל בעלי העסקים באזור, יגבה מהם תשלום לטובת מימוש ההחלטות שיתקבלו, והחוק יאפשר לרוב לכפות את חובת התשלום על כולם, לרבות סרבני התשלום. בעוד שבחוק דייר סרבן בפינוי-בינוי יש אקט של פינוי מדירה, כאן מדובר בגביית כסף".

גנון צפויה להשתתף בוועידה הארצית להתחדשות עירונית שתקיים "מידע כנסים" ביום ראשון הקרוב בתל-אביב, ולהציג את הצעת החוק המלאה.