"עיריית רמת-גן שינתה 15 פעמים את מדיניות ההתחדשות העירונית שלה"

מנכ"ל ארגון הקבלנים בת"א, אלי רוזנטל: "פרט לת"א, הבחירות ברשויות המקומיות הביאו לשינוי לרעה במדיניות להתחדשות עירונית" • ביקר את היעדר המדיניות של רמת-גן בנוגע להתחדשות עירונית • מעיריית ר"ג נמסר כי לא שינו את מדיניות התכנון מאז כניסתו של שאמה-הכהן

ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן / צילום: איל יצהר
ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן / צילום: איל יצהר

"לצערי, חוץ מתל-אביב, בה יש ודאות תכנונית באמצעות תוכנית הרובעים - במרחב גוש דן הבחירות המוניציפליות הביאו שינוי לרעה במדיניות להתחדשות העירונית, דבר שיעכב את התחום. לדוגמה, עיריית רמת-גן עשתה בשבוע שעבר את השינוי ה-15 במדיניותה בנושא והיא למעשה השיאנית בשינוי המדיניות". כך אמר מנכ"ל ארגון הקבלנים בתל-אביב, אלי רוזנטל, בוועידה של התחדשות עירונית, שהתקיימה במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל-אביב, ביוזמת מידע כנסים. רוזנטל התריע על חוסר יציבות של רשויות מקומיות בכל הקשור להתייחסות להתחדשות עירונית. מעיריית רמת-גן נמסר בתגובה כי הנהגת העיר החדשה אחראית למה שקרה מרגע שנבחרה, ולא למה שאירע בעיר בעבר.

המצב הזה, של רשויות שמשנות את עמדתן באשר לתכנון המקומי אירע בלא מעט יישובים בזמן האחרון, כאשר בבחירות האחרונות נבחרו לראשות הרשויות אנשים שייצגו התנגדות גדולה של הציבור לתוכניות שקודמו על ידי ראשי הערים הקודמים.

רמת-גן, כאמור, היא שיאנית. ראש העיר לשעבר צבי בר קידם הרבה פרויקטים של התחדשות עירונית, אולם הואשם ואף הורשע בשחיתות, ובעיר התקבעה דעה, שמדיניות התכנון של רמת-גן היתה נגועה באינטרסים. לאור זאת, ראש העיר הקודם ישראל זינגר שינה את המדיניות, אולם אף הוא זכה לביקורת ציבורית קשה בעניין התכנון העירוני, ואילו ראש העיר הנוכחי, כרמל שאמה הכהן, הכניס שינויים נוספים, שאליהם התייחס רוזנטל.

רוזנטל הלין כי "במצב כזה, הדיירים והיזמים שנכנסו לתהליך מופתעים כל פעם מחדש מהשינויים. הממשלה הבאה צריכה להגביל את הרשויות לגבי שינוי המדיניות, צריך לייצר ודאות תכנונית לאורך שנים. הממשלה עשתה צעד אחד לקראת הנושא כאשר הקימה את הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית שבנתה הסכמי גג במספר גדול של רשויות".

המשתתפים האחרים באותו פאנל טענו כי הממשלה אינה מעורבת מספיק ולעומק בפרויקטים השונים. מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל-אביב-יפו ומחזיקת תיק התחבורה, אמרה בכנס כי יש לקדם את ההתחדשות העירונית גם בפריפריה באמצעות תמיכה מסיבית וכלכלית: "באזורים כדאיים צריכים לייצר תוכניות שיהיו טובות גם לדורות קדימה ולנהל אותן בצורה מושכלת. לשם כך צריך לייצר רגולציה לתחזוקה ארוכת-טווח על-ידי מנגנונים לתחזוקת מבנים 20 שנים קדימה".

ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אמר, כי "על ממשלת ישראל ובמיוחד משרדי האוצר והשיכון להתייחס להתחדשות העירונית לא כפרויקט נישה, אלא כאתגר לאומי שיוכל לייצר לפחות מיליון דירות חדשות במהלך שני העשורים הקרובים".

מעיריית רמת-גן נמסר בתגובה: "עיריית רמת-גן הנוכחית לא שינתה ולו פעם אחת את מדיניות התכנון והבנייה שלה. הנהגת העיר החדשה אחראית למה שקורה מרגע שנבחרה ולא לטעויות ולזיגזג של השלטון הקודם, שנפל בין היתר על כישלונו בניהול מדיניות התכנון והבנייה הכושלת והלא יציבה".