בקרוב - תוכנית לאומית להפחתת בזבוז מזון

תוכנית רחבה להפחתת ייצור פסולת תקדיש תשומת-לב מיוחדת לנושא האוכל

פסולת / צילום: איל יצהר
פסולת / צילום: איל יצהר

מזון, ארוחה טובה, תוצרת טרייה. מפליא לגלות שדווקא האוכל שלנו - שנדמה שכל אחד מאיתנו מתפתה לאכול ממנו קצת יותר ממה שהוא צריך - מתבזבז, ובכמויות. מזון מתבזבז לאורך כל שרשרת האספקה - מהחקלאי ועד לצרכן הקצה. על-פי ההערכות, היקף הבזבוז הוא בין 30% ל-50% מהמזון המיוצר בעולם.

סקר הרכב הפסולת הביתית שערך המשרד להגנת הסביבה ופורסם בשנת 2014 מצא כי 34% מהפסולת הביתית מורכבת משאריות מזון, וחלק ניכר מפסולת זו הוא פירות וירקות שלא נצרכו או שנרקבו טרם הצריכה. ממחקר שערכו באוניברסיטת חיפה בשנת 2018 עלה כי יותר ממחצית המזון אשר עושה דרכה לפח הביתי היא מזון ראוי למאכל.

זו מציאות אבסורדית בכל קנה-מידה אפשרי - הרי מדובר בכסף שלנו שנזרק לפח. אומדן שמרני שהמשרד להגנת הסביבה ערך מצא כי משפחה ממוצעת משליכה לפח מזון בשווי מאות שקלים מדי חודש.

אנחנו מתרעמים על יוקר המחיה ועל עליית מחירי העגבניות, אבל אותה תרעומת לא בהכרח נשמעת כשאותן עגבניות שלמות מושלכות לפח - במקום להפוך לרוטב לפסטה.

והרי לאף אחד לא נעים לראות אוכל נזרק לפח. בתור ילדים שמענו ש"חובה לסיים מהצלחת", והעבר וההווה סביב הגלובוס ממשיכים ללמד אותנו שאוכל זמין אינו דבר מובן מאליו. אז איך הפך בזבוז המזון לתופעה כל-כך מוחשית ורחבה הנמצאת על סדר היום הגלובלי ואפילו הוגדרה כיעד במסגרת יעדי פיתוח בר-קיימא של האו"ם?

צמד המילים "בזבוז מזון" מגלם בתוכו כל-כך הרבה משאבים שאובדים בדרך: תשומות האנרגיה, הקרקע, חומרי ההדברה, הדשן, המים והעבודה הרבים המושקעים בגידול, ייצור, יבוא ובשיווק התוצרת. ובסוף כל המזון הופך לפסולת שאנו משקיעים משאבים כלכליים אדירים בטיפול בה.

בשנים האחרונות עסק המשרד להגנת הסביבה בנושא - בפרסום קמפיין שקרא לצרכנים לתכנן את הקניות בהתאם לצורך, בהכנסת הנושא לתוכנית חינוכית בבתי ספר, בפיתוח תו ירוק למסעדות, בפיתוח ידע על הפחתת בזבוז מזון ברשתות שיווק וכן על סימון תאריכי תפוגה.

משרדים נוספים בממשלה שותפים במאמץ לצמצום בזבוז המזון ומקדמים פעולות ותוכניות בנושא, בהם משרד החקלאות ומשרד הכלכלה.

יש עוד הרבה מה לעשות, והגיעה העת לאגד את כל המשאבים, הידע הצבור והפרויקטים בנושא תחת קורת-גג אחת. משום כך, במחצית השנייה של השנה יחל המשרד להגנת הסביבה בתהליך רחב ליצירת תוכנית לאומית להפחתה במקור של פסולת. צמצום בזבוז המזון הוא אחד הנושאים שיופיעו בתוכנית.

הממשלה עושה ותמשיך לעשות, אבל הציבור לא צריך לחכות. ב-12 במרץ יצוין בארץ לראשונה "יום צמצום בזבוז המזון", שמטרתו להזכיר שחלק מפתרון הבעיה והפסקת הבזבוז נמצא בידיים של כולנו, הצרכנים. בפעם הבאה שאנחנו קונים מזון, מבשלים ומארחים, כדאי לנסות לצד המחשבה "שרק לא יחסר" - לאמץ גם את כיוון המחשבה "רק שלא יתבזבז".

שמאי היא מנהלת תחום אסטרטגיה וחדשנות, וזגמן היא מנהלת פרויקטים לשלטון מקומי, המשרד להגנת הסביבה.