מלאנוקס צפויה להירכש ע"י אנבידיה ביותר מ-7 מיליארד דולר

(עדכון) - בלומברג דיווח אתמול כי ענקית השבבים האמריקאית Nvidia קרובה לרכישת מלאנוקס הישראלית, וייתכן כי העסקה תיסגר היום • מלאנוקס נסחרת בנאסד"ק לפי שווי שוק של 5.9 מיליארד דולר • המנכ"ל והמייסד אייל וולדמן עשוי לגרוף רווח נאה מהעסקה • מניית מלאנוקס מזנקת 12% בטרום-מסחר

איל וולדמן, מייסד ומנכ"ל מלאנוקס  / צילום: באדיבות מלאנוקס מערכות
איל וולדמן, מייסד ומנכ"ל מלאנוקס / צילום: באדיבות מלאנוקס מערכות

ענקית השבבים האמריקאית Nvidia  צפויה להשלים היום את ההסכם לרכישת מלאנוקס, כך לפי דיווח שפורסם אתמול (יום א') באתר "בלומברג".

במקביל, פורסם אתמול בסוכנות הידיעות "רויטרס", כי ההערכות הן שמלאנוקס קרובה להירכש בסכום של יותר מ-7 מיליארד דולר על ידי אנבידיה. הטכנולוגיה של חברת השבבים הישראלית עשויה לסייע בהאצה של זרימת המידע במרכזי הדאטה של אנבידיה. מניית מלאנוקס מזנקת כעת בכ-12% בטרום-מסחר בוול סטריט.

מלאנוקס  נסחרת בנאסד"ק לפי שווי שוק של 5.9 מיליארד דולר, כך שציפיות המשקיעים הן שרכישתה, אם אכן תצא אל הפועל, תישא גם פרמיה מכובדת (בוודאי לאור ההתעניינות הרבה).

אנבידיה  נסחרת בנאסד"ק בשווי 91.3 מיליארד דולר אחרי ירידה של 38% במחיר המניה בשנה האחרונה. החברה מפתחת ומשווקת מעבדים גרפיים, הכוללים רכיבי בינה מלאכותית ופונים לתעשיות הגיימינג, הרכב האוטונומי, דיאטה סנטר ועוד.

מלאנוקס, שהוקמה ומנוהלת על ידי איל וולדמן, מפתחת ומשווקת ציוד תקשורת להעברת נתונים מהירה בטכנולוגיות Ethernet ו-Infiniband. בשנת 2018, החברה עקפה לראשונה את רף המיליארד דולר בהכנסות, כשהכנסותיה בשנה זו הסתכמו בכ-1.09 מיליארד דולר - צמיחה של 26% ביחס ל-2017.

ממלאנוקס נמסר כי החברה אינה מגיבה לשמועות, ומחברת אנבידיה לא נמסרה תגובה.

וולדמן צפוי לרווח נאה מהעסקה

עסקה למכירת מלאנוקס, אם וכאשר תושלם, תהיה חוליה נוספת בשרשרת של עסקאות למכירת חברות ישראליות ציבוריות בחודשים האחרונים, אחרי מכירתן של פרוטרום, סודהסטרים, מזור, אורבוטק ואטיוניטי. המשותף לרובן הוא שהן הודיעו על מכירתן דווקא בתקופת גאות בעסקים שלהן, ועל רקע צפי להמשך צמיחה גם באופן עצמאי. ואולם, כשמגיעה הצעה טובה (ובמקרה של מלאנוקס, לפחות על פי הדיווחים, היו עוד הצעות), קשה להנהלת החברה לסרב כשהיא אחראית לייצור הערך לבעלי המניות וכשהיא יודעת שייתכן שהצעה כזאת לא תחזור.

בשוק שבו מלאנוקס פועלת, הייתה בשנים האחרונות מגמת קונסולידציה משמעותית. גם במלאנוקס התעניינו עוד חברות בעבר. כאשר קרן ההשקעות האמריקאית סטארבורד הפכה לבעלת עניין במלאנוקס בסוף 2017, היא ציינה בדיווח שלה שחברת השבבים מארוול הביעה בעבר עניין ברכישת מלאנוקס, אבל נהדפה - ורכשה לבסוף מתחרה קטנה יותר של מלאנוקס, Cavium.

בינתיים, סטארבורד ניהלה מאבק אקטיביסטי נגד הנהלת ודירקטוריון מלאנוקס, בטענה שהרווחיות התפעולית של מלאנוקס נמוכה ביחס למתחרות. המאבק הסתיים בפשרה בחודש יוני, אך ייתכן שהמאבק הזה הוא זה שהוביל לשינוי בחשיבה של המנכ"ל והמייסד, איל וולדמן, שבעבר נתפס כמי שדווקא מעוניין להשאיר את החברה עצמאית ולא ימהר למכור אותה.

"מלאנוקס תישאר עצמאית כל עוד מועצת המנהלים תחשוב שה-return on investment והיכולת לגדול עצמאית גבוהים יותר מאשר במכירה. אנחנו מאמינים שאנחנו יכולים לגדול", אמר וולדמן, לאחר שמלאנוקס הודיעה על רכישת איזיצ'יפ הישראלית ב-800 מיליון דולר לפני כ-3.5 שנים.

וולדמן צפוי להיות אחד המרוויחים באופן אישי מהעסקה, משום שהוא מחזיק בכ-3.4% ממניות מלאנוקס. סטארבורד תרוויח גם היא: היא מחזיקה ב-5.8% מהמניות, לאחר שכבר מכרה חלק ממניותיה ברווח נאה. בין הגופים הישראלים, כלל ביטוח הוא בעל מניות משמעותי, עם החזקה של 3.5%, וקרן הגידור ION מחזיקה ב-2.3% נכון לסוף 2018. בעבר החזקת הישראלים במניה הייתה גדולה יותר, משום שמלאנוקס נסחרה בבורסה בת"א והייתה חלק מהמדד המוביל בה, אבל ב-2013 הדהים וולדמן את השוק, כשהודיע על מחיקת המניה ממסחר בת"א. באותה עת, שוויה של מלאנוקס היה כ-2.2 מיליארד דולר בלבד.

מלאנוקס

■ עיסוק: מפתחת ומשווקת ציוד תקשורת להעברת נתונים מהירה ■ מיקום: יוקנעם; סאניווייל קליפורניה ■ שנת הקמה: 1999 ■ מספר עובדים: 2,330, מתוכם 1,717 בישראל; ■ הכנסות ב-2018: 1.09 מיליארד דולר ■ רווח נקי Non-GAAP ב-2018: 226 מיליון דולר ■ בעלי מניות עיקריים: סטארבורד 5.8%, אורקל 4.1%, MFS 3.7%, כלל ביטוח 3.5%, וולדמן 3.4%

Nvidia

עיסוק: מפתחת ומשווקת מעבדים גרפיים עבור תעשיות הגיימינג, הרכב האוטונומי ועוד ■ מיקום: סנטה קלרה, קליפורניה ■ שנת הקמה: 1993 ■ מספר עובדים: 13,277 ■ הכנסות שנת הכספים 2019 (שהסתיימה בינואר 2019): 11.7 מיליארד דולר ■ רווח נקי Non-GAAP ב-2019: 4.1 מיליארד דולר ■ שווי שוק: 91.3 מיליארד דולר