נתניהו מציג: הפצת "פייק ניוז" על עלות החקירות, ביסוסו בשיח והתקפלות מפוארת בפני בג"ץ

בעתירה שהגיש היום נתניהו לבג"ץ נגד החלטת ועדת ההיתרים לדחות את בקשתו לקבלת מימון מאנשי עסקים זרים להגנתו בתיקים המתנהלים נגדו, צוין כי החקירות עלו למדינה עד כה "עשרות מיליוני שקלים" • זאת בניגוד לטענותיו בשנה האחרונה כי המדינה השקיעה רבע מיליארד שקל כדי להרשיע אותו

בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר
בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר

איך הצטמק תג המחיר שנתן ראש הממשלה בנימין נתניהו לחקירותיו מ-250 מיליון שקל ל"כמה עשרות מיליוני שקלים" בלבד? כחלק ממאבקו של נתניהו לקבלת מימון מאנשי עסקים להגנתו המשפטית, הוא הגיש היום באמצעות עוה"ד נבות תל-צור, טל שפירא ועמית חדד עתירה לבג"ץ נגד החלטת ועדת ההיתרים במשרד מבקר המדינה לדחות את בקשתו לקבל מימון לצורך הגנתו המשפטית מאנשי העסקים הזרים, נתן מיליקובסקי (בן-דודו של נתניהו) וספנסר פרטרידג'. "על הדרך" שינה או מיתן מאוד נתניהו את גרסתו באשר לעלויות שהשקיעה המדינה בחקירותיו בתיקים 1000, 2000 ו-4000.

בעתירה נכתב כי: עלות העסקה של הפרקליטים וחוקרי המשטרה הרבים שטיפלו בתיקים 1000, 2000, ו-4000 במשך שנתיים, "בהערכה זהירה, עמדה על עשרות מיליוני שקלים". לפי העתירה, המדינה העסיקה כ-50 חוקרי משטרה ורשות ניירות ערך בדרגות שונות וכן כ-30 פרקליטים.

הנתונים המספריים שמעלה היום נתניהו בעתירתו, ביחס להוצאות המדינה על חקירותיו, כמו גם ביחס לכמות הפרקליטים שטיפלה בשלושת התיקים, הם נמוכים משמעותית ממספרים קודמים שנזרקו לחלל האוויר על ידי נתניהו ואנשיו.

נתניהו צודק שהמדינה השקיעה עד כה עלויות גדולות בחקירותיו, אבל בעבר הוא טען ש"החקירות נגדו עלו למשלם המסים מאות מיליוני שקלים והעסיקו מאות פרקליטים". הדברים הללו נמסרו מטעמו של נתניהו ממש לאחרונה, אחרי ההחלטה הקודמת של ועדת ההיתרים.

אז "מאות מיליוני שקלים ומאות פרקליטים"? או שמא, "עשרות מיליוני שקלים ועשרות פרקליטים?" לנתניהו הפתרונים.

לגופם של דברים, בעתירה לבג"ץ היום טען נתניהו כי "החלטת ועדת ההיתרים לוקה בחוסר סבירות קיצוני, הן בכל הקשור להתנהלותה בפן הפרוצדורלי והן בכל הנוגע לנימוקים ששימשו אותה לדחיית הבקשה".

לטענת סנגורי נתניהו, "החלטת הוועדה מבוססת על מבחן היכולת הכלכלית (של נתניהו - ח"מ), שכלל אינו רלוונטי לענייננו". לדברי ראש הממשלה, "המבחן היחיד שעל הוועדה היה להפעיל בענייננו הוא מבחן אחד פשוט וענייני הנובע מתכלית ההחלטה, והוא מבחן ניגוד העניינים".

לטענת סנגורי נתניהו, "מתוך נהייה אחרי רחשי ציבור פופוליסטיים, סמכה הוועדה את החלטתה על הצהרות הון קודמות של נתניהו, ללא הסכמתו, ללא ידיעתו ומבלי לברר כלל אם הן מעודכנות, ואף עיטרה את החלטתה בביטויים עסיסיים, שאין זאת אלא נועדו לפגוע בנתניהו".

נתניהו טוען בעתירה כי דחיית בקשתו על ידי הוועדה יוצרת מצב בלתי מתקבל על הדעת שפוגע בזכויות יסוד שלו. "כשם שאין מקום למשוא-פנים ולהצדקתו של אדם בדין רק בשל דלותו - כך גם אין מקום למשוא-פנים ולחיובו של אדם בדין רק בשל היותו בעל אמצעים", נטען.

לפי העתירה, התיקים שבהם מסובך נתניהו הם "שלושה תיקי ענק, החורגים בהיקפם מהתיקים הרגילים, עמם הוא נאלץ להתמודד בימים אלה לבדו". לדברי נתניהו וסנגוריו, מדובר ב"תיקים מפלצתיים, כלשון בית המשפט העליון, שנחקרו על-ידי רשויות האכיפה במשך למעלה משנתיים, והיקף העוסקים במלאכת החקירה וגיבוש המסקנות בסיומה מחזיק עשרות פרקליטים בשירות המדינה".

נזכיר כי בחודש שעבר נדחתה טענתו של ראש הממשלה נתניהו כי לא יוכל לממן את הגנתו המשפטית בשלל הפרשיות הפליליות המרחפות מעל ראשו (תיקים 1000, 2000 ו-4000) ללא תרומות מבעלי הון מחו"ל. הוועדה למתן היתרים במשרד מבקר המדינה דחתה את בקשת נתניהו להתיר לו להסתייע לצורך מימון הוצאותיו המשפטיות בספנסר פרטרידג' ובבן-דודו נתן מיליקובסקי, שניהם בעלי הון, תושבי חוץ; זאת תוך שהיא קובעת כי נתניהו צריך למצות את משאביו האישיים לפני שיפנה לקבל תרומות מאחרים למימון הגנתו.

הוועדה דחתה, בין היתר, את בקשת נתניהו לאפשר בשלב ראשון "תקציב הגנה ראשוני" בסך מיליון דולר - חצי מיליון דולר מכל תורם - המיועד לייעוץ המשפטי שכבר ניתן לו עד כה וממשיך להינתן ועד לקבלת החלטת היועץ המשפטי לממשלה בתיקים השונים (לא כולל הליכי שימוע); ובהמשך הדרך ובמידת הצורך תוגשנה בקשות נוספות לקבל מאותם תורמים סכומים נוספים עד לתקרה כוללת של 2 מיליון דולר, כאשר ראש הממשלה עצמו גם ישתתף במימון. 

*** חזקת החפות: ראש הממשלה בנימין נתניהו וכל החשודים האחרים בתיקי ראש הממשלה מכחישים את המיוחס להם. יודגש כי גם לאחר ההחלטה על הגשת כתב אישום, בכפוף לשימוע, הם בגדר חשודים, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת לזכותם חזקת החפות.