הסכם דרמטי לבנק מזרחי טפחות שהצליח להפחית את הקנס לרשויות האמריקאיות: ישלם 195 מיליון דולר

הבנק הצליח להפחית את גובה הסכום ב-40% לעומת הקנס המקורי שדרשו האמריקאים • לפי ההסדר, הבנק לקח אחריות על מעשים של עובדים מסוימים לשעבר שפעלו בניגוד למדיניות הבנק ונהליו בפרשת הסיוע ללקוחות להעלים מס

מנכ"ל בנק מזרחי טפחות, אלדד פרשר / צילום: איל יצהר
מנכ"ל בנק מזרחי טפחות, אלדד פרשר / צילום: איל יצהר

בנק מזרחי טפחות  הגיע הלילה להסדר עם משרד המשפטים האמריקאי בנוגע לפרשת הסיוע בהעלמת מס ללקוחות האמריקאים. מההסדר עולה כי הבנק, בניהולו של אלדד פרשר, ישלם קנס של 195 מיליון דולר. מדובר אמנם בקנס דרמטי, אולם ראוי לציין כי הבנק הצליח להפחית משמעותית את גובה הקנס המקורי, שהאמריקאים רצו להטיל עליו: 342 מיליון דולר - כלומר הצליח להפחית את הקנס בכ-40%.

עד כה הפריש הבנק 162 מיליון דולר בגין החקירה, כך שהוא צפוי לבצע הפרשה של 33 מיליון דולר בדוחותיו הקרובים, שיפורסמו לקראת סוף החודש. בנוסף, לפי הערכות, הסתכמו ההוצאות הנלוות לחקירה לפחות בכמה עשרות מיליוני שקלים. מלבד עורכי הדין של הבנק בישראל ובארה"ב, שכר הבנק את משרד KPMG שסייע בהכנת מסד הנתונים המורכב שהועבר לרשויות בארה"ב.

פרשר מסר הערב: "סיום החקירה יאפשר לבנק להתמקד ביעדי התוכנית האסטרטגית כולל חזרה במהלך השנה לחלוקת דיבידנד".

מבנק ישראל נמסר: "יו"ר ומנכ"ל מזרחי טפחות הגיעו אתמול ללשכת המפקחת על הבנקים והציגו בפניה את ההסכם שקיבל הבנק מרשויות אכיפת החוק האמריקאיות. הסכם זה אושר על-ידי הדירקטוריון של הבנק. הפיקוח על הבנקים בוחן את ההסכם הסופי והממצאים המופיעים בו ויגבש את דרישותיו בתוך זמן קצר".

על-פי ההסדר קיבל הבנק אחריות בהתאם לדין האמריקאי למעשיהם של עובדים מסוימים לשעבר שפעלו בניגוד למדיניות הבנק ולנהליו. מהודעת הבנק עולה כי לא מדובר בעובדים בכירים אלא בבנקאים פרטיים, אנשי קשרי לקוחות ועובדים בדרגות דומות שפעלו בניגוד למקובל בין השנים 2002-2012. בהודעת הבנק לבורסה מודגש כי הבנק לוקח אחריות על פעילות אותם העובדים בהתאם לדין האמריקאי, הדורש מתאגידים לקחת אחריות על פעילות העובדים.

בנוסף לקנס הבנק מתחייב לנקוט בפעולות מסוימות ליישום תוכניות ציות הקשורות לנושאי מס והלבנת הון. בבנק מציינים שכבר היום רוב התוכניות מיושמות בבנק.

החקירה של הרשויות האמריקאיות העיקה על הבנק במשך כמה שנים. במזרחי טפחות, שבשליטת משפחות ורטהיים ועופר, השקיעו בחקירה משאבים רבים. כמו כן, לאחר שהרשויות בארה"ב הודיעו לפני כחצי שנה כי הם מבקשים להטיל קנס של 342 מיליון דולר (שכאמור הופחת היום), נאלץ הבנק להפסיק את זרם חלוקת הדיבידנד לבעלי מניותיו, ולהפריש חלק מהסכום. ההפרשה פגעה ביחס הלימות ההון שלו, ואילצה אותו לבצע צעדים מהירים לשיפורו.

כעת, מרשים לעצמם במזרחי טפחות להיות אופטימיים יותר אחרי שהצליחו להביא להפחתה בגובה הקנס. בבנק מציינים כי יחזרו השנה לחלק דיבידנד, ומציינים כי יחס הלימות ההון של הבנק צפוי לעמוד על יותר מ-10% נכון לסוף 2018. בנוסף במזרחי טפחות מדגישים כי הבנק יצליח לעמוד ביעדי התכנית האסטרטגית לשנים 2017-2021.

הרשויות בארה"ב פתחו לפני כ-8 שנים בחקירה כנגד שורה של בנקים זרים בשווייץ בחשד שסייעו ללקוחותיהם האמריקאים להעלים מס. לישראל הייתה נציגות מכובדת ברשימת הבנקים, וחקירה נפתחה נגד בנק הפועלים, לאומי ומזרחי טפחות. הראשון לסיים עם הסאגה היה בנק לאומי שחתם על הסדר מול האמריקאים לפני כ-4 שנים ושילם קנס של 400 מיליון דולר. כעת מזרחי טפחות חותם על הסדר, והבנק שעוד נותר פתוח מול החקירה הזו הוא בנק הפועלים. הפועלים גם צפוי לסיים את החקירה עם הקנס הגבוה ביותר. בשבוע שעבר הבנק הודיע על הפרשה של כ-920 מילון שקל בעקבות התפתחויות במגעים מול האמריקאים, ובסה"כ הוא הפריש בגין חקירה זו סכום של כ-2.3 מיליארד שקל.

נציין כי לאחר שבנק לאומי הגיע להסדר מול הרשויות בארה"ב, היו להסדר גלי הדף: בכירי הבנק לשעבר נאלצו להחזיר בונוסים (אם כי בסכום זניח יחסית של כ-5 מיליון שקל), ובישראל החליט משרד המשפטים לפתוח בחקירה לפני כמה שנים, אך טרם הוחלט על הגשת כתבי אישום. כעת יהיה מעניין לראות אם אותם הדברים יתרחשו גם במזרחי טפחות.