העיקר שיש שר שקורא לעצמו בולדוזר: מבקר המדינה בדוח חריף על כשלי התחבורה בישראל

דוח חמור שמפרסם היום מבקר המדינה חושף כי התחבורה הציבורית בישראל לא נוסעת לשום מקום • הרכבת כורעת תחת העומס, לאוטובוסים חסרות תשתיות, הפרויקטים בערים הגדולות תקועים, המגזר הערבי מקופח ובעתיד נעמוד בפקקים אפילו יותר • האצבע המאשימה מופנית לשר התחבורה ישראל כ"ץ, שהגיב: "עשור של עשייה לא יכול לצמצם פערים של 100 שנה"

מבקר המדינה יוסף שפירא מפרסם היום (ד') דוח מקיף וחמור, שממנו עולה כי הפקקים והגודש בכבישים הם תוצאה של שורת מחדלים בתכנון, בביצוע ובפיקוח על התחבורה הציבורית בישראל. במשך שנים ההשקעה בתחבורה הציבורית הייתה נמוכה לעומת סלילת כבישים, וגם כאשר הבינו בממשלה כי היא חיונית - קידומה מתנהל בעצלתיים.

עיקרי דוח המבקר על מצוקת העומסים בתחבורה הציבורית: 

חושבים שעכשיו המצב בתחבורה ציבורית גרוע? חכו, חכו

מכרזים בעייתיים ומצוקת נהגים: למה האוטובוסים לא יעילים?

44% מכלל התושבים שלא מקבלים שירותי תחבורה ציבורית הם ערבים

מחסור בקרונות, במסילות ובחניות: רכבת ישראל לא עומדת בביקוש

עומדים במקום במטרופולין ת"א: הנסיעה בכבישים איטית בשליש ביחס למערב

הרכבת הקלה בירושלים הצליחה, אבל הנוסעים סובלים

כך משרד התחבורה תקע את הרכבל והרכבת הקלה לנצרת

שורה של יוזמות מיסוי על כלי רכב נקברו בזו אחר זו

הכשלים נחשפים בכל אמצעי התחבורה הציבורית - רכבת ישראל, שירותי האוטובוסים, הרכבת הקלה בירושלים והמטרונית. הם נחשפים בכל רחבי הארץ, בדגש על המטרופולינים הגדולים ועל המגזר הערבי, שסובל מאפליה קשה בתקציבים. הדוח מסביר מדוע צפיפות התנועה בישראל היא פי 3.5 מממוצע ה-OECD, ומדוע אנחנו ממשיכים לרכוש מכוניות חדשות, למרות מחירן הגבוה. אבל הפרק החמור ביותר בדוח לא מתייחס להווה, אלא בעתיד: בישראל נמשכת הקמת שכונות ואזורי תעסוקה שמקשים על הפעלת תחבורה ציבורית, וההזנחה תגרום לכך שבשנים הבאות נהיה תקועים בפקקים אפילו יותר.

המבקר מפנה את הזרקור לגופים רבים - משרד האוצר, חברות ממשלתיות ורשויות מקומיות, אך בראש ובראשונה למשרד התחבורה ולעומד בראשו מזה עשור, שר התחבורה ישראל כ"ץ. הדוח לא מתעלם מהגדלת השירות בתחבורה ציבורית בשנים האחרונות, אך אין הוא מספיק כדי לענות על הביקוש ולסגור את הפערים שיצרו שנים של הזנחה.

במשרד התחבורה העבירו תגובה מפורטת לדוח, שעיקריה יובאו בכל סעיף. בהערה כללית מסר המשרד כי הוא "מדביק פער של עשרות שנים בהשקעות בתשתיות התחבורה בישראל, ובעיקר בתחבורה הציבורית. כיום כ-60% עד 70% מתקציב המשרד מושקע בפרויקטים אלה. אולם, גם עשור של עשייה חסרת תקדים לא יכולה לצמצם פערים של יותר מ-100 שנה בהשוואה למדינות המתקדמות בעולם".