בחירות שקופות: הכלי השקוף של פייסבוק נכנס לפעולה

פייסבוק תכניס לשימוש החל מיום שישי הקרוב את כלי השקיפות המוגברים שתוכננו במיוחד למערכת הבחירות בישראל • כלי השקיפות על מודעות פוליטיות או סטטוסים פוליטיים אשר אליהם מוזרמים תקציבים, יחייבו את כל מי שמפרסם אותם לשלוח לפייסבוק מידע מפורט אודותיו

פייסבוק / צילום: shutterstock
פייסבוק / צילום: shutterstock

פייסבוק תכניס לשימוש החל מיום שישי הקרוב, 15 במרץ, את כלי השקיפות המוגברים שתוכננו במיוחד למערכת הבחירות בישראל. כלי השקיפות על מודעות פוליטיות או תכנים פוליטיים (סטטוסים) אשר אליהם מוזרמים תקציבים, יחייבו את כל מי שמפרסם אותם ו/או מנסה לערוך אותם ולקדם אותם באמצעות תקציבים, לשלוח לפייסבוק מידע מפורט אודותיו.

לפי הודעה שנשלחה אמש (ד') מטעם פייסבוק ישראל למנהלי הקמפיינים המפלגתיים, "כל אדם שירצה לפרסם או לערוך מודעות פרסומיות המתייחסות לדמויות פוליטיות, למפלגות פוליטיות ולבחירות (כולל קמפיינים לעידוד הצבעה), יצטרך לעבור תהליך זיהוי ואישור".

עוד הודיעו בפייסבוק כי תהליך האישור צפוי לקחת כ-48-72 שעות מסיום הליך הזיהוי, ולכן רק החל מיום שני, 18 במרץ, משתמשים שעברו תהליך זיהוי ואישור יוכלו לפרסם קמפיינים ומודעות פוליטיות.

הפורמט החדש של פייסבוק יאפשר לגולשים באתר, בכמה לחיצות פשוטות, לדעת מי הוא הגוף שמזין תקציבים לתוך מימון המודעות, מתי הן שולמו ומה הם הסכומים. המידע יישמר גם בארכיון השקיפות של פייסבוק, כך שגם בתום מערכת הבחירות ניתן יהיה לנתח את גובה התקציבים ואת הגורמים הממנים.

בנוסף, כלי השקיפות הזה אמור למנוע הזרמת תקציבים מאנשים אשר אינם תושבי ישראל, באמצעות פיקוח מוגבר של פייסבוק. המטרה היא למנוע התערבות גורמים מדינתיים או תושבים זרים באמצעות הפצת מידע שקרי שמקורו מחוץ למדינה, גם אם הוא נכתב בעברית.

יצוין כי ישראל היא מבין המדינות הראשונות שפייסבוק מנסה להחיל בהן את הכללים הללו, וזאת כלקחים ממערכות בחירות בשנים האחרונות בארה"ב, בצרפת ובגרמניה.