"חלל תלויה הרבה יותר בהצלחת שיגורי הלוויין הבאים שלה ופחות בהכנסות העתידיות מ-yes"

כך אומר בשיחה עם "גלובס" ערן יעקובי, מנכ"ל רוסאריו ייעוץ ומחקר • "נעשו ניסיונות להפחית את התלות בחברת הלוויין בשנים האחרונות, אבל עדיין התלות גבוהה", הוא מוסיף

צלחות לוויין / צילום: Shutterstock
צלחות לוויין / צילום: Shutterstock

חברת שידורי הלוויין yes, הנמצאת בבעלות בזק, הודיעה הבוקר (ה') כי דירקטוריון החברה החליט לנטוש בהדרגה את השימוש בלוויינים ולעבור לשדר על גבי האינטרנט. החברה הדגישה עם זאת כי הפרויקט ייקח מספר שנים, וסביר להניח שהוא יתקדם במקביל להתקדמות בפרויקט הסיבים האופטיים של בזק.

בתגובה לדיווח רושמת מניית בזק ירידה קלה; ואילו מניית חלל תקשורת , שחלק ניכר מהכנסותיה מגיע מחברת yes, צונחת ב-13%.

ערן יעקובי, מנכ"ל רוסאריו ייעוץ ומחקר, אומר בשיחה עם "גלובס" כי "לפני הכול, זה טוב מאוד לראות שעסקאות נעשות לטובת החברות ולא משיקולים זרים או שלא מתבצעות עקב ניגודי עניינים שהמשקיעים בבזק או חלל תקשורת לא מודעים להם. אלה בסך-הכול חדשות מעודדות למשקיעים".

עוד הוא אומר כי "בזק לא המציאה כלום. זה קורה בכל העולם והיה מחויב המציאות. yes היא חברה שהתפקיד שלה הוא להפיק ובעיקר לארוז תוכן ולהנגיש אותו ללקוחות שלה בדרך הכי טובה, והיא צריכה לבחור את התשתיות הטובות ביותר עבור הלקוחות שלה. הם בחנו את זה כלכלית והגיעו למסקנה שזה המהלך הכי טוב".

צפויה השפעה על תוצאות yes ובזק?

"כנראה שנראה את זה רק עוד כמה שנים. בכל מקרה ההשפעה על בזק לא תהיה גדולה אלא רק בשוליים. ברמה האסטרטגית זו החלטה נכונה וטובה. כמו תמיד, זה יהיה תלוי ביישום שלה".

מה לגבי חלל?

"החברה תמיד הייתה תלויה מאוד בהכנסות שלה מ-yes. נעשו ניסיונות להפחית את התלות בחברת הלוויין בשנים האחרונות, אבל עדיין התלות גבוהה. גם כאן, זה מהלך מאוד הדרגתי שההשפעה שלו תורגש בשנים הקרובות. ההצלחה של חלל תהיה תלויה הרבה יותר בהצלחת שיגורי הלוויין הבאים שלה. צריך להבין שעוד הרבה זמן קדימה יהיה ביקוש רב לאספקת להעברת תכנים באמצעות לוויינים בעולם, למשל במדינות אפריקה, כך שחלל תצטרך לעבוד קשה ולמצוא לקוחות חדשים".

גיל דטנר, אנליסט תקשורת וקמעונאות בלאומי שוקי הון, אומר כי "אין בהודעה הזו משהו חדש אלא החלטה פורמלית של הדירקטוריון על מהלך עליו הוכרז כבר לפני כמה חודשים. זה בסך-הכול מהלך הגיוני שאמור בטווח הארוך לחסוך ל-yes כסף כי הם משלמים כיום כ-21 מיליון דולר לשנה על שירותי הלוויין ש-yes צורכת. זה גם יגדיל את היכולת שלהם להנגיש שירותים, כמו נטפליקס, שהיום הם לא יכולים לספק. אבל, בטווח הקצר זה יגדיל עלויות לחברה וידרוש השקעות. זה ייקח כנראה גם מספר שנים כי ההחלפה כנראה תהיה הדרגתית. כלומר, בשורה התחתונה אין כאן דרמה. נראה בטווח הקצר עלייה בהוצאות וירידה בתוצאות עקב התחרות בשוק הטלוויזיה. בטווח הארוך אולי נראה שיפור".