יו"ר פוינטר לאחר האקזיט: "יש המון כסף בשווקים ובישראל יש חברות מעניינות, אז השילוב מייצר חיבורים"

פוינטר, שהודיעה על רכישתה ב-140 מיליון דולר על ידי I.D. Systems האמריקאית, מקווה לפרוץ בעקבות העסקה בשוק האמריקאי • המכירה היא מימוש מוצלח נוסף של חברת ההשקעות DBSI של ברק דותן ויוסי בן שלום • מנכ"ל פוינטר, דוד מחלב: "I.D. Systems אוהבת את הפעילות של פוינטר ומבינה את הפוטנציאל, והערך הוא הגדלת היכולות ולא חיסכון של עוד דולר"

יוסי בן שלום, יו"ר פוינטר / צילום:  תמר מצפי
יוסי בן שלום, יו"ר פוינטר / צילום: תמר מצפי

נמשך רצף עסקאות המיזוגים והרכישות של חברות ישראליות ציבוריות, כשהפעם מדובר בחברת פוינטר טלוקיישן, שנרכשת על-ידי I.D. Systems מארה"ב תמורת 140 מיליון דולר, כפי שפורסם באתר "גלובס" הבוקר.  

פוינטר מספקת שירותי טלמטיקה וניהול משאבים ניידים, כמו שירותים מבוססי מיקום וניהול ציי רכב. I.D. Systems מספקת פתרונות Connected Car לחברות השכרה (בין לקוחותיה נמצאת Avis), וכן ניהול לוגיסטיקה וניהול בתחום המלגזות, שם היא עובדת גם עם טכנולוגיה של פוינטר.

העסקה מתבצעת במזומן ובמניות: 72 מיליון דולר ישולמו לבעלי המניות של פוינטר  במזומן, והיתר במניות PowerFleet, שהיא החברה הממוזגת. מחיר המניה בעסקה מורכב מ-8.5 דולר במזומן ו-1.272 מניות PowerFleet, כלומר סך הכל כ-16.44 דולר - פרמיה של 13.4% על מחיר מניית פוינטר. עם זאת, המחיר נמוך ב-16% ממחיר השיא שבו נסחרה מניית פוינטר  בתחילת 2018. לאחר העסקה יחזיקו בעלי המניות הנוכחיים של פוינטר קרוב ל-30% בחברה הממוזגת, שתמשיך להיסחר בנאסד"ק ובבורסת ת"א תחת השם PowerFleet.

החברה הרוכשת אינה חברת ענק בעצמה, והיא נסחרת בנאסד"ק בשווי דומה לזה של פוינטר, כ-114 מיליון דולר. ל-I.D. Systems יש כ-17 מיליון דולר בקופה ולצורך מימון העסקה היא תקבל השקעה בסך 50 מיליון דולר במניות בכורה המירות מ-Abry Partners, קרן פרייבט אקוויטי אמריקאית שתהפוך לבעלת מניות ותמנה 2 דירקטורים, וכן תיקח חוב של 30 מיליון דולר מבנק הפועלים. העסקה תושלם בכפוף לאישור בעלי המניות בקיץ הקרוב.

DBSI: רצף של השבחות בחברות

בעלת המניות הגדולה ביותר בפוינטר היא חברת ההשקעות הפרטית DBSI, של יוסי בן-שלום (יו"ר פוינטר) וברק דותן שנכנסה להשקעה בחברה עוד ב-2002 כשנקראה נקסוס, ולאורך השנים ביצעה תהליכי השבחה שונים בה. לאחר השקעות נוספות של DBSI ומימושים קודמים, היא מוכרת כעת את מניותיה בחברה ברווח מכובד ותישאר בעלת כ-6% ממניות החברה הממוזגת.

לדברי בן-שלום, "יום אחרי העסקה אני אהיה בעל מניות כמו כולם, ומקווה ליהנות ממה שהחברה תעשה. אני מלווה את פוינטר הרבה מאוד שנים, עוד כשהייתה נקסוס שמכרה ב-4 מיליון דולר והפסידה אותו סכום. עשינו עסקה שהצילה אותה מפשיטת רגל, לאורך השנים ביצענו תהליך ארוך עם הרבה השבחה: פעילות סלוקייטור, פוינטר, שגריר, Car2Go, פיצול שגריר ועוד, בהרבה מאוד טכניקות - הנפקה פרטית, אג"ח, החלפת מניות.

"לקחנו גם כסף הביתה לאורך השנים, כי אנחנו לא אוהבים להתווכח עם השוק, אבל אחרי שירדנו ל-20% מהחברה, עלינו חזרה ל-51% כשהמניה הייתה סביב 3 דולר. בשנה שעברה מכרנו (כ-8.5% מפוינטר למוסדיים ישראליים ב-10 מיליון שקל, ש.ח.ו) ואני מאוד שמח שמי שקנה מאיתנו מרוויח, ואף פעם לא מצטער שיכולתי להרוויח יותר".

DBSI הוקמה בשנת 2002 על-ידי ברק דותן, בנו של בועז דותן, אחר ממייסדי ענקית התוכנה אמדוקס, ויוסי בן-שלום, לשעבר סמנכ"ל הכספים של קונצרן כור. ברקורד שלה השבחות שווי מרשימות ואקזיטים מוצלחים בשורה של חברות פורטפוליו ציבוריות: סימטרון, דנאל, טלדור, שגריר, כפרית, ולאחרונה גם ראדא.

"יכולנו לבד, אבל זה יותר קשה"

מנכ"ל פוינטר ב-8 השנים האחרונות הוא דוד מחלב, שיישאר בחברה כמנכ"ל הפעילות הבינלאומית והאחראי על הטכנולוגיה. מחלב אמר היום כי "זאת עסקה שאני אישית עובד עליה כבר יותר משנתיים. כמעט הייתה עסקה לפני שנה, אבל בדקה ה-90 היא בוטלה. זה הכיוון האסטרטגי הנכון לחברה: אני כל הזמן אומר שיש רק שוק אחד שפוינטר נוגעת בו רק בשוליים, וזה ארה"ב. חיפשתי דרך לקחת את החברה קדימה. עם מנכ"ל I.D. Systems נוצר קליק מיידי סביב החזון המשותף, אנחנו עובדים איתם במשותף כבר שנתיים, וזאת הזדמנות מצוינת לשני הצדדים".

החברה המאוחדת תייצר הכנסות של 131 מיליון דולר ו-EBITDA מתואם של 14 מיליון דולר (במונחי 2018), כשהמשמעות היא שפוינטר למעשה אחראית על 59% מההכנסות ו-97% מה-EBITDA. עם זאת, הצד הרוכש הוא דווקא החברה הקטנה יותר. "אלה נפלאות שוק ההון", אומר בן-שלום. "תמיד מכרנו יותר והיה לנו EBITDA גבוה משלהם, אבל הם נסחרו בשווי דומה לנו, וזה אומר ששוק ההון האמריקאי נותן הרבה משקל לכך שהם חברה אמריקאית עם לקוחות Tier1. שוק ההון סופר אחרת, לפעמים יש לך עציץ קנאביס במרפסת ואתה שווה מאות מיליוני שקלים".

הרציונל המרכזי בעסקה הוא כאמור הרצון לפרוץ בארה"ב. "זה לא שלא יכולנו לעשות את זה לבד, אבל זה יותר קשה", אומר מחלב. "חשוב לנו להופיע כחברה אמריקאית מול הלקוחות, כי ללקוח אמריקאי קשה לחייג קידומת בינלאומית".

מה אתה שומע מהעובדים?

מחלב: "חלקם עובדים עם I.D. Systems כבר שנתיים, אז יש פחות חשש. המסר אליהם הוא שנגדל ונתחזק, והם מבינים שזאת הזדמנות. העסקה קרתה כי I.D. Systems אוהבת את הפעילות של פוינטר ומבינה את הפוטנציאל, והערך הוא הגדלת היכולות ולא חיסכון של עוד דולר". חסכונות מהעסקה יהיו בכל זאת, בסך כ-3.5 מיליון דולר. מחלב מוסיף: "אני מאוד גאה במה שהשגנו עם העובדים. כשהגעתי, המניה הייתה בכ-2 דולר. הייתה חוויה מטורפת לעבוד עם DBSI. ברמה האישית, אני צריך להתרגל לשבת בכיסא האחורי, אבל תחומי האחריות שלי יגדלו ואני מחויב להישאר".

בן-שלום מצידו מוסיף "כמו תמיד, כשאני עוזב, אנשים חושבים שאני שמח על הצ'ק, אבל אני עצוב על העזיבה. פה אני נשאר בקטן כבעל מניות, אבל אני מאמין שבתחום הזה עוד אעשה דברים גדולים, בשגריר שבה עתידנו לפנינו".

בשנה האחרונה הרבה חברות ישראליות נרכשו. אתה יכול להעריך למה?

בן-שלום: "יש המון כסף בשווקים היום, ובישראל יש חברות מעניינות. פה יש הרבה טכנולוגיה, שם יש הרבה כסף, והישראלים לא תמיד מצטיינים בשיווק ובמכירות, אז השילוב מייצר חיבורים".

עו"ד שי ברנוב ממשרד ZAG S&W מייצג את פוינטר.