בענף האופנה מחכים ליום הבחירות, אבל עוד יותר ליום שאחרי

אחרי הבחירות, כך מקווים בענף, יגיע השינוי הרגולטורי שיביא לביטול הפטור ממע"מ על רכישות באונליין, שרק ממשיכות להתעצם ולהתגבר ונוגסות במכירות של השחקנים המקומיים

קניון, אילוסטרציה / צילום: שאטרסטוק
קניון, אילוסטרציה / צילום: שאטרסטוק

בעוד חודש יתקיימו הבחירות, וענף האופנה המקומי נושא עיניים ליום הזה שמאפשר חגיגת מבצעים וצריכה מוגברת, אבל עוד יותר ליום שאחרי. או-אז, מקווים בענף, יגיע השינוי הרגולטורי שיביא לביטול הפטור ממע"מ על רכישות באונליין, שרק ממשיכות להתעצם ולהתגבר ונוגסות במכירות של השחקנים המקומיים. 

שנה אחרי הקריסה המהדהדת של הוניגמן ורגע לפני הדוחות הכספיים של חברות האופנה המקומיות שיסכמו את 2018, בדקנו איך הרשתות סיימו את החורף הנוכחי. דצמבר, ינואר ופברואר הקודמים זכורים כחודשים של ירידות חדות בענף האופנה על רקע החורף שלא הגיע, ושהביאו איתם רצף של קריסות בתעשייה של רשתות כמו סליו, יפו תל-אביב, מיש מיש - ובשיא גם קבוצת הוניגמן שכללה גם את הוניגמן קידס ו-TNT.

השנה החורף דווקא היה חזק, אבל הפדיונות בקניונים המשיכו להציג ירידות (2% בקניונים אזוריים, 0.9% בפאוור סנטרים), בעוד שרשתות האופנה וההנעלה רשמו התאוששות מסוימת. הבעיה היא שמי שנהנה ממנה הם מיעוט של שחקנים חזקים.

נתוני ריס שהגיעו לידי "גלובס" מגלים כי פדיונות רשתות האופנה רשמו בחודשים האחרונים עליות מתונות. כך, בפברואר נרשמה עלייה של 2.8% לעומת פברואר אשתקד לאחר ירידה של 6.5% בשנה שעברה, ואילו בינואר נרשמה עלייה של 1.7% לעומת ירידה של 6.7% ב-2017. העלייה הגדולה ביותר נרשמה בדצמבר עם חגיגת הסיילים שהוסיפו 5% למכירות האופנה וההנעלה. אלא, שגם העלייה הזאת מגיעה לאחר ירידות של 15% אשתקד.

המכירות של האופנה
 המכירות של האופנה

"המצב ממשיך להיות לא פשוט" 

החורף הנוכחי עזר כאמור למתן את הירידות, אבל לא מחק אותן לגמרי. בשיחות עם "גלובס" המשיכו גורמים בענף לסמן שתי מגמות מרכזיות: גידול בנסיעות הישראלים לחו"ל וגידול במכירות המקוונות. "המצב ממשיך להיות לא פשוט בענף האופנה. הממוצע מטעה, כי קיימת שונות גדולה בין השחקנים השונים, והחלשים נפגעים הרבה יותר ממה שניתן לראות במספרים".

בנוסף מציינים אותם גורמים כי גם אם נרשמה צמיחה במכירות, הרי שהעלייה בהוצאות מאוד גדלה ולא מכסה על הירידות שנרשמו לפני שנה. "המצב עדיין לא פשוט", אמר לנו השבוע אחד הגורמים. "אני צופה שעוד שחקנים קטנים ובינוניים ייכנסו לקשיי תזרים ולחצי נזילות, וחלקם אף ייסגרו".

לדבריו, סגירות כאלה משאירות מאחוריהן סביבה מדממת: "רשת זברה, שנכנסה להקפאת הליכים, השאירה הרבה מאוד יצרנים מקומיים עם הרבה מאוד חובות ובלי הכנסה עתידית".

בשורה התחתונה, מעריך אותו גורם, "נמשיך לראות יציאה של שחקנים מהענף. חברות מפסידות כסף, וזה לא יכול להחזיק את עצמו".

לדבריו, שוק האופנה נמצא בבעיה שתלך ותעמיק בשנתיים הקרובות, כשבענף מייחלים לשינוי מכיוון הרגולציה בשנה הקרובה. "יהיו חייבים לטפל בפטור ממע"מ ולהשוות את המיסוי על האינטרנט, כפי שכבר קרה וקורה בשאר המדינות בעולם שבהן הוא בוטל", הוא אומר.

הממשלה הבאה תטפל בפטור ממע"מ?

ואם בפטור ממע"מ עסקינן, הרי שלפני כחודשיים התבטא מנכ"ל קבוצת מליסרון, אבי לוי, נגד שר האוצר, משה כחלון, והאשים אותו כי הוא מתנגד לביטול הפטור ממע"מ על האונליין "משיקולים פוליטיים". "הייתה לנו פגישה עם כל אנשי האוצר, כולל מנכ"ל האוצר, אנשי אגף תקציבים ואנשי מס הכנסה", אמר לוי בכנס של S&P מעלות. "כולם הסכימו איתנו לחלוטין שצריך לבטל את הפטור ממע"מ על מוצרים שמיובאים באינטרנט. לצערנו, השר כחלון היה היחיד שהתנגד ומשיקולים פוליטיים לא הסכים לבטל את הפטור. אני מאוד מקווה ששר האוצר הבא יהיה קשוב יותר למצב במשק ויעשה זאת. באירופה ביטלו את הפטור, גם באוסטרליה ביטלו ואף הטילו מס, כך שהמדינות מבינות את הבעייתיות בהפליה הזו".

בתגובה לפניית "גלובס" על ההתבטאות של לוי, השיב אז השר כחלון במתקפה ואמר: "היום קיבלתי הצעה - לחץ ממנכ"ל מליסרון להעלות את המסים ולגרום לכך שתשלמו עוד 17% על הרכישות. אין לי שום כוונה לקבל את הצעתך, אני פשוט דוחה אותה כי אכפת לי ממיליוני הקונים במדינת ישראל".

אז נכון במציאות שבה שר האוצר מסרב לחתום על ייקור גבינה צהובה במחיר מפוקח, הסיכוי שנראה אותו פועל לבטל הטבה כה משמעותית עבור ציבור רחב של צרכנים הוא קלוש, בוודאי לקראת הבחירות. אבל בממשלה הבאה המציאות הזאת עשויה להשתנות, כשקל יהיה יותר לממשלה לבצע בשנה הראשונה לכהונתה מהלכים שנחשבים לפחות פופולריים מבלי לאבד קולות בבחירות הבאות.

גורמים בענף מקווים כי על רקע הבורות הגדולים בתקציב ב-2019 לא תהיה לממשלה הבאה ברירה אלא לבטל או להפחית את הפטור ממע"מ על רכישות באונליין. "אני לא רואה את הפטור הזה שורד את 2020-2019, לא משנה מי יהיה שר האוצר", אמר לנו גורם בענף. "זאת דילמה שלא ניתן יהיה להתחמק ממנה, והכי קל יהיה לבצע את המעשה הלא פופולרי הזה, שקשה להסביר אותו לציבור, דווקא בשנה הראשונה של הממשלה".

מה שברור הוא שאם שינוי כזה אכן יתממש, זו תהיה בשורה דרמטית לרשתות - אבל אכזבה גדולה לצרכנים.