"בלי מחיר למשתכן בחיים לא הייתי מגיע לדירת גן בראש העין בפחות מ-1.5 מיליון שקל"

אבי שושן, דובר המרכז הרפואי איכילוב, זכה בתוכנית מחיר למשתכן בדירה בפחות מ-1.5 מיליון שקל, ובקרוב יעבור לגור בה • אך יחד עם היתרונות הגדולים בתוכנית עבור שושן, הוא לא חף מביקורת על היכולת של הדיירים להשפיע על העבודות בבניין ועל המדינה שלא נתנה פתרון תחבורתי לזוכים בתוכנית

אבי שושן / צילום: שלומי יוסף
אבי שושן / צילום: שלומי יוסף

רגע לפני שמספידים את תוכנית מחיר למשתכן, שגורלה ערב הבחירות לכנסת ה-21 טרם ידוע, רצוי ואף חשוב לשמוע את הקולות של מי שזכו בדירה מוזלת, ונהנו מעסקה של פעם בחיים. אחד מהם הוא אבי שושן (37) דובר המרכז הרפואי איכילוב בתל אביב, שמתגורר עם משפחתו בשכירות, ובשנת 2016 זכה בהגרלה של תוכנית מחיר למשתכן בשכונה החדשה בראש העין. בקיץ הקרוב הוא צפוי להיכנס לדירת גן חדשה בת 120 מ"ר, הכוללת 5 חדרים, גינה בשטח 100 מ"ר, בפרויקט של החברות דניה סיבוס וע. לוזון, אותה רכש במסגרת התוכנית ב-1.47 מיליון שקל. הסכום שכולל גם את ההצמדה למדד תשומות הבנייה.

חשבתם שתגיעו לדירה כזאת?

"כבר כמה שנים שאנחנו גרים בשכירות ברמת גן, ולא ראינו איך אנחנו קונים דירה", מספר שושן. "דירה חדשה זה משהו שאפילו לא דמייני שאקנה, אבל גם כשבדקתי את מחירי הדירות יד שנייה המחירים היו בלתי אפשריים. אני מצליח מבחינה מקצועית, ואשתי עורכת דין בכירה, שנינו מרוויחים שכר גבוה מהממוצע במשק, ועדיין לא יכולנו לקנות דירה. אז מה עם כל מי שמרוויח שכר ממוצע? הוא יכול רק לחלום להגיע לדירה משלו".

"לכן, כשהודיעו על התוכנית נרשמנו. זה היה זמן קצר אחרי שהתחתנו בסוף 2015, וקרוב לשנה השתתפנו בהגרלות שונות ולא זכינו. בסוף קיבלנו הודעה שזכינו בדירה בפרויקט בראש העין. בזמנו רצינו מאוד להירשם לפרויקט בהרצליה, אבל המחירים שם היו גבוהים ולא יכולנו לעמוד בהם.

"שנינו לא באים מבית שנותן לנו עזרה כלכלית, וזוג שאין לו עזרה מההורים - לא משנה כמה הוא מרוויח, עם עלות המחיה של היום, לא מצליח לחסוך סכום שיכול לקרב אותו לקניית דירה. עם שני ילדים קטנים, רק עלות הגנים עומדת על 6,000 שקל בחודש, אי אפשר לחסוך כסף לצבירת הון ראשוני לרכישת דירה.

"כחלון נתן פעם ראשונה הזדמנות לציבור שלם, עובד, שמשרת בצבא ומשלם מיסים - לקנות דירה בהנחה משמעותית. בפחות ממיליון וחצי שקל, לא הייתי יכול לקנות גם דירת יד שנייה ברמת גן".

"בהתחלה ההגרלות שהשתתפנו בהן היו למגדלים בני 20-30 קומות בראש בעין. החלום שלי ממש לא היה לגור במגדל כל כך גבוה, אבל היינו מוכנים להתפשר רק כדי שיהיה נכס. בסוף יצא פרויקט בן 4 קומות, שבלתי נפס שיש אותו בתוכנית מחיר למשתכן. לכו שאני שומע את הביקורות הקשות על מחיר למשתכן, ואני רואה את התמורה שאני קיבלתי על הדירה אז כל הספקלונטים והפרשנים והפובליסציסטים שמדברים ממרומי מערכות עיתונים בתל אביב, קצת צריכים לרדת לעם ולהבין את המציאות ולא להסתכל בנתונים קרים כלכליים שאולי אני לא מבין בהם כל כך כי אני לא כלכלן אבל כאזרח אני יודע שהתוכנית הזאת שינתה לי ולעוד רבים את החיים".

"השווי שוק של הדירה שקנינו - דירת גן הוא היום סביב 2.3 מיליון שקל. הרווח שלי לפי הערכות על הדירה יהיה קרוב למיליון שקל אם אממש אותה. פגשתי את כחלון שהגיע לכנס באיכילוב והיית אחרי הזכייה וסיפרתי לו והוא בעצמו היה המום מהמחיר והתרגש. יש לנו קבוצת ווטסאפ של הפרויקט שבה כולם אומרים שבזכות כחלון הצליחו לקנות דירה. זוכי מחיר למשתכן. למעשה, אין פרויקט גדול כזה מאז פרויקט שיקום שכונות של מנחם בגין, וכחלון לא מקבל קרדיט על משהו שמגיע לו. בשורה התחתונה מצד אחד משרדי הממשלה עשו פה מהפכת נדל"ן שהעניקה דיור לעשרות אלפי ישראליים, מצד שני יש את נושא הפקקים לתל אביב.

איזה ביקורת כן יש לך על התוכנית?

"יש נוקשות ביכולת של הדיירים להשפיע על העבודות בדירה. ביקשנו מהפועלים לא לקדוח בשיש מקום לכיריים, אז כתבו לי שזה בלתי אפשרי כי אלה דרישות משרד השיכון. כך גם הגישה כלפי נקודות חשמל. אין גמישות מחשבתית, וזוכים שרוצים לעשות שינוים בדירתו שלהם מתקשים לעשות את זה.

"בעיה אחרת היא הנסיעות. גם אני וגם אשתי עובדים בתל אביב וצריכים להיות בעבודה ב-8. היום ב-7 וחצי אני שם הילדים בגן, וגג בשעה 8 אני בעבודה. הבעיה היא שהגנים רק נפתחים בשבע-שבע וחצי, ואז הפקקים כבר ארוכים.

"המדינה עשתה פרויקט לאומי בראש העין, יותר מהכפילה את גודל העיר - ולא נתנו פתרון תחבורתי. אנחנו בקטסטרופה שהולכת לגדול בחודשים הקרובים, כשיאוכלסו עוד ועוד פרויקטים. חייבים לסלול מיד נתיב תחבורה ציבורית בכביש 5, והדבר הכי קריטי - שאני לא מצליח להבין למה לא נעשה כבר כעת - זה לחבר את הרכבת הקלה לראש העין. מפתח תקוה לראש העין זה קילומטרים בודדים, וזה יהיה צינור חמצן לעיר.

"על רכבת ישראל אני לא יכול לסמוך כדי להגיע בזמן לעבודה. עם כל השביתות והאיחורים הרכבת היא פשוט לא אופציה. אז אני כנראה שאצא מוקדם בשעה 6 לפני הפקקים, אבל אני אוותר בשמחה על הרכב הפרטי אם יוקם נת"צ. מתחת לבית העתידי שלי גם ראיתי תחנת אוטובוס שעובד שם. אם יסללו נתיב תח"צ אני מוכנה לוותר בהקדם על הרכב".

ומה יהיה עם כחלון?

"עצוב לי המצב שלו בסקרים. אני חושב שמגיעה לו זכות הכרת הטוב, לפחות מצד הרבים שקוטפים את הפירות שהוא נטע".