בג"ץ קבע: מיכאל בן-ארי מנוע מהתמודדות לכנסת ה-21

(עדכון) - ביהמ"ש העליון קבע היום ברוב דעות של 6 שופטים, נגד דעתו החולקת של השופט נעם סולברג, כי מיכאל בן-ארי מנוע מלהשתתף בבחירות לכנסת ה-21 • עופר כסיף ומפלגת רע"ם-בל"ד יתמודדו בכנסת הבאה • שרת המשפטים איילת שקד בתגובה: "שופטי בג"ץ הפכו עצמם לגורם פוליטי"

מיכאל בן-ארי והפעילים שלו / צילום: אמיר מאירי
מיכאל בן-ארי והפעילים שלו / צילום: אמיר מאירי

בג"ץ פסל היום (א') את מועמדותו של מיכאל בן-ארי לכנסת. עופר כסיף ומפלגת רע"ם-בל"ד יוכלו להתמודד בבחירות לכנסת ה-21. שופטי העליון פרסמו את החלטתם האם לקבל את העתירות שנועדו למנוע מהמועמדים ומהרשימה להתמודד לכנסת, עתירות הוגשו משני הצדדים של המפה הפוליטית.

העליון קבע היום ברוב דעות של 6 שופטים נגד דעתו החולקת של השופט נעם סולברג כי מיכאל בן-ארי מנוע מלהשתתף בבחירות לכנסת ה-21. כן החליט העליון פה אחד לדחות את הערעורים שדרשו למנוע את השתתפות ח"כ איתמר בן גביר, רשימת חד"ש תע"ל ועופר כסיף.

כמו כן החליט בית המשפט ברוב דעות ונגד דעתו החולקת של השופט דוד מינץ לקבל את ערעורה של רשימת רע"ם-בל"ד ולאפשר לה להשתתף בבחירות לכנסת. משמעות הדברים היא שד"ר מיכאל בן-ארי מנוע מלהשתתף בבחירות לכנסת . שאר המועמדים והסיעות רשאים להתמודד. 

מצבו של בן-ארי היה הבעייתי ביותר, הואיל והיועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, ופרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, קבעו כי יש לפסול את בן-ארי ולא לאפשר לו להתמודד לכנסת, בעילה של הסתה לגזענות. היועמ"ש ציין כי עיקר המשקל ניתן לאמירות של בן-ארי, המלמדות באופן מובהק על כך שבן-ארי מסית לליבוי יצרים שיטתי נגד האוכלוסייה הערבית על יסוד לאומי-אתני. זאת, באופן המביא איבה ומדנים ומעמיק תהום.

עוד מסר היועץ המשפטי כי בן-ארי קורא לשלילה אלימה של זכויות האוכלוסייה הערבית, לביזוי שיטתי ומכוון של האוכלוסייה הערבית, המאובחנת כמובן לפי יסוד לאומי-אתני כ"אומה רצחנית", "בעלי אופי בוגדני ורצחני", "אנשים שמבינים רק כוח" וכיו"ב. מכלול מתמשך וחמור זה מלמד כי יש הצדקה לפסילת בן-ארי, הכול על-פי ההגדרות המדויקות שקבעה הפסיקה.

יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ בצלאל סמוטריץ', הזהיר מפני פסילה של מיכאל בן-ארי על-ידי העליון: סמוטריץ' אמר: "אני מבקש להזכיר להם (לשופטים; ח"מ) שלא הם יקבעו. לא בביטחון, לא בהתיישבות ביהודה ושומרון, לא במסתננים וגם לא בשאלה את מי אתם תוכלו לבחור. אם הם יפסלו חלילה את בן-ארי, אנחנו נצטרך 'הר של מנדטים' כדי להחזיר אחרי הבחירות את בג"ץ לגודלו ולתפקידו הטבעי".

איילת שקד: "שופטי בג"ץ קרעו את החבל"

יו"ר הימין החדש ושרת המשפטים איילת שקד: "שופטי בג"ץ קרעו את החבל, והפכו עצמם לגורם פוליטי. החלטת בג"ץ לפסול את בן-ארי ומאידך להכשיר מפלגות תומכות טרור היא התערבות בוטה ומוטעית בליבת הדמוקרטיה הישראלית, רמיסה של החלטת ועדת הבחירות. מחר בשעה 9:45 אפרסם את תכניתי להשלמת המהפכה המשפטית לקדנציה הבאה".

איחוד מפלגות הימין, הרשימה שבה היה בן-ארי במקום החמישי, מגיבה בחריפות לפסילתו של מועמד עוצמה יהודית ודורשת "להשיב את בג"ץ לגודלו הטבעי". בהודעת הרשימה המאוחדת נאמר: "פסיקת בג"ץ - בושה וחרפה! אנחנו נעצור את ההשתוללות האקטיביסטית של הבג"ץ. זהו תיאטרון האבסורד בהתגלמותו, ותוצאה ידועה מראש של שופטים שטבעי יותר שיישבו בבית הדין של מרצ. עופר כסיף, טיבי וזועבי תומכי הטרור בפנים, אך בן-ארי, יהודי ציוני שבניו משרתים בצה"ל, בחוץ. זהו ניתוק מוחלט מהעם.

"לא השופטים יקבעו לעם מי יהיו נבחריו! רק העם יקבע. רק איחוד מפלגות הימין יעצור את האקטיביזם השיפוטי הדורסני. נתעקש על חקיקת פיסקת ההתגברות, ועל חיזוק המשילות בעוד מגוון צעדים חשובים. בן-ארי אולי נפסל, אבל העם ייתן לנו את הכוח להשיב את בג"ץ לגדלו האמיתי והטבעי".

תמר זנדברג: "ביבי הכניס ומרצ הוציאה"

תגובת מרץ שדרשה את הפסילה: יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, אמרה על ההחלטה לפסול את מיכאל בן-ארי: "ביבי הכניס ומרצ הוציאה. מי שמאמין בעליונות הגזע צריך להיות מאחורי סורג ובריח ולא בכנסת ישראל, וטוב שבית המשפט אמר את דברו באופן ברור. הניסיון של ראש הממשלה להכניס את הכהניסטים הוא עוד חוליה בשרשרת הגזענית והאפלה שנוצרה כאן בשנים האחרונות, וטוב שיש את מרצ ששוב עמדה מולו. העתירה שלנו הביאה לניצחון גם במאבק הזה. מודים לעו"ד אורי הברמן שייצג אותנו בעתירה".

חבר הכנסת איימן עודה, בתגובה להחלטת העליון: "הקול של עופר כסיף ימשיך להישמע על אפם וחמתם של הימין הקיצוני. עשה נכון בית המשפט שפסל רק את בן-ארי, מה שמחזק את העובדה שוועדת הבחירות שהכשירה את הכהניסטים וניסתה לפסול את רשימות חד"ש-תע"ל ורע"מ-בל"ד היה ניסיון השתקה גזעני ובזוי של הימין, של מי שמפחד מקולות שמאתגרים את השיח המסית והאלים, של מי שמפחד משיתוף פעולה ערבי-יהודי, של מי שמפחד לאבד את השלטון עד כדי שהוא פורס שטיח אדום לכנסת לטרנספריסטים חשוכים תומכי תורת גזע ומעודדי הרג ואלימות". 

עופר כסיף בתגובה: "שמח שנעשה צדק. כפי שהיועמ"ש כבר קבע קודם לכן, אין שום הצדקה לפסילתי ומדובר היה בניסיון פוליטי מביש של הכהניסטים בחסות נתניהו. על אף הניסיון לצמצם את המרחב הדמוקרטי ולהשתיק קולות התנגדות למשטר מפלה, אני אמשיך לדבר על סיום הכיבוש ולחתור לשלום ושוויון ביחד עם שותפיי ברשימה, ואמשיך להתנגד לשיח הגזעני והמסית".

ח"כ רויטל סויד, סגנית יו"ר הכנסת על פסילת בן-ארי: "כבוד גדול לבית המשפט העליון שבפסיקה אמיצה מנע מהגזענות הכהניסטית מלהיכנס לכנסת בדלת הראשית. לנוכח ההתקפה הפרועה והמופקרת הצפויה עכשיו על שופטי העליון, ראוי להגיד בקול רם וצלול שלא רק שהשופטים הגנו על הדמוקרטיה הישראלית, הם גם שמרו על כבודנו בקרב העמים."

רשימת רע"ם-בל"ד: ההחלטה הפוליטית נכשלה בבג"ץ

רשימת רע"ם-בל"ד בתגובה להחלטת העליון לקבל את הערעור שהגישה ולאפשר לה להתמודד לבחירות: "נתניהו וגנץ צריכים לעמוד מול בית הדין הבינלאומי בהאג בשל פשעיהם נגד הפלשתינים. הציבור שלח אותנו לכנסת פעם אחר פעם בשלושת העשורים החולפים, ורק הוא שיחליט שאנו ראויים לאמונו פעם נוספת. כפי שאמרנו שוב ושוב, ההחלטה על פסילת רע"ם-בל"ד בוועדת הבחירות המרכזית הינה החלטה פוליטית חסרת כל בסיס ראייתי, ששוב לא הצליחה לעבור את מבחני בג"ץ ונובעת אך ורק מחשש המערכת הפוליטית הישראלית ממצעה של הרשימה, המאתגר את השיח הציוני המבוסס על עליונות כנגד כל מי שאינו יהודי במדינה. נדרשנו לעמוד בפני בית המשפט העליון ולהגן על עקרונותינו הדמוקרטיים והצודקים ועל זכותנו הבסיסית לייצג את הציבור שלנו, בשעה שנתניהו וגנץ מתחרים ביניהם מי מסית חזק יותר נגד הציבור הערבי ומתגאים בחורבן ובפשעים שביצעו נגד העם הפלסטיני. הם אלה שצריכים לעמוד מול בית הדין הבינלאומי בהאג. אנו גאים בזהות שלנו, בחזון הדמוקרטי שלנו, וקוראים לציבור הדמוקרטי בארץ, ערבים ויהודים כאחד, להתלכד סביב רע"ם-בל"ד נגד מסע ההסתה והדה-לגיטימציה נגד החברה הערבית ונבחריה".

בעקבות החלטת העליון לפסול את מועמדותו של בן-ארי, קרא ח"כ יוסף ג׳בארין ליועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה פלילית בגין הסתה לגזענות והסתה לאלימות נגד מיכאל בן-ארי. לפי ג׳בארין, "חומר הראיות שהוצג על ידי היועץ המשפטי בפני ועדת הבחירות המרכזית מבסס ביצוע עבירה פלילית של הסתה לגזענות והסתה לאלימות, ולכן צריך לפתוח בחקירה פלילית נגדו, ולמצות עמו את הדין".

מהאגודה לזכויות האזרח נמסר: "רואים בחיוב את החלטת בית המשפט העליון לאפשר למפלגות הערביות ולעופר כסיף להתמודד בבחירות, ודחה את הפסילה הפוליטית שלהם. עם זאת, אנו סבורים כי בית המשפט שגה כאשר פסל את מועמדותו של מיכאל בן-ארי. האגודה מוקיעה את משנתו הגזענית, אך סבורה שהתמקדות בפסילת גורמים בשוליים הפוליטיים דוגמת בן-ארי מתעלמת, ואף מכשירה, מסרים גזעניים ביותר כלפי המיעוט הערבי שנאמרים לעיתים תכופות על-ידי פוליטיקאים מהזרם המרכזי, בהם כאלה המכהנים בממשלה".

ד"ר ת'אבת אבו ראס ואמנון בארי-סוליציאנו, מנכ"לים שותפים ביוזמות אברהם, אמרו היום בתגובה: "ההחלטה שהתקבלה היום מעבירה מסר חד וברור: גזענות בחוץ, דמוקרטיה בפנים. ייצוג פוליטי לציבור הערבי הוא הכרחי בדמוקרטיה מתפקדת, וטוב ששופטי בג"ץ הגנו על זכות דמוקרטית יסודית זו. אנו שמחים שההיגיון גבר, ושתהיה זכות בחירה למיעוט הפלסטיני בישראל, ומקווים שכעת יממש הציבור הערבי את זכותו הדמוקרטית לבחור ולהשפיע, כל אחד לפי השקפתו. רק אחוזי הצבעה גבוהים בחברה הערבית יעצרו את הכוחות הגזעניים והאנטי דמוקרטיים, המבקשים לדחוק 20 אחוז מאזרחי המדינה מהמשחק הפוליטי ולעשות להם דה-לגיטימציה."

ח"כ בצלאל סמוטריץ': בג"ץ מנותק מהציבור

תגובת יהדות התורה לפסיקת העליון: "מפסיקה לפסיקה של בית המשפט העליון מתברר שצדקנו כבר לפני עשרות שנים כשאמרנו שאין סמכות לבית המשפט העליון להתערב בדברים של מצפון, ערכים ונושאים שהם דת ומדינה. הפעם, שופטי בית המשפט העליון התעלו על עצמם. בכך שהחליטו שהעם לא בוחר בו כיון שהם העם. מי שמתאכזב היום מבית המשפט, שישמע את מה שאמרנו אז, שאם נאפשר לבית המשפט את הדבר הזה הוא יעשה כרצונו וינהל את המדינה לחלוטין. הדבר הזה הוא דבר חמור. אנחנו עוד נתחרט על הסמכות הרבה שנתנו לבית המשפט העליון ונצטרך לשקול את כל הנושא הזה מחדש".

‏יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ בצלאל סמוטריץ', מסר: "כשאין ציפיות אין אכזבות. הסוף של תיאטרון האבסורד הפוליטי הזה היה צפוי וידוע מראש. בג"ץ לא מפספס שום הזדמנות כדי להוכיח עד כמה הוא מנותק מהציבור ועד כמה הוא אינו ראוי לאמונו. ביום כזה שבו אנו קוברים שוב את מתינו שופטי בג"ץ קובעים שתומכי טרור ששוללים את קיומה של מדינת ‏ישראל יכהנו בכנסת ישראל, אבל מיכאל בן-ארי, שבניו משרתים ביחידות קרביות בצה"ל - לא. שום תעלול משפטי לא יכול להסביר את עיוות הדין האבסורדי הזה. את התשובה לבג"ץ יתן הציבור הישראלי בקלפי בעוד ועוד פתקים של 'טב' שיבהירו שלא בג"ץ יקבע לנו. העם יקבע ויחזיר את בג"ץ למקומו הטבעי."