הוצאות מיתוג של 23 מיליון שקל לרשת הפארם Be פגעו בתוצאות שופרסל בשנה החולפת

ברבעון הרביעי של 2018 צנח הרווח הנקי של ענקית הקמעונאות ב-36%, ל-49 מיליון שקל • הכנסותיה השנתיות של שופרסל צמחו ב-2018 ב-8% ל-12.8 מיליארד שקל • הרווח הנקי נשחק ב-4% ל-453 מיליון שקל • המנכ"ל אברכהן: "כל עוד אין הפתעה בבורסות, אני לא רואה סיבה להעלות מחירים"

איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל / צילום: איל יצהר
איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל / צילום: איל יצהר

דוחותיה הכספיים של ענקית קמעונאות המזון שופרסל ל-2018 שפורסמו היום (א') העידו כי רכישת רשת הדראגסטורים ניו-פארם שהושלמה בסוף 2017 (ומאז הפכה לרשת Be) אמנם תמכה בעליית ההכנסות בסיכום שנתי וגם ברבעון הרביעי, אולם לצד זאת פגעה ברווחיות.

בסיכום הרבעון הרביעי הפסדיה התפעוליים של Be (לפני הוצאות אחרות) הסתכמו ב-13 מיליון שקל, מה שפגע ברווח התפעולי של שופרסל והשתרשר לצניחה של 36% ברווח הנקי הרבעוני, ל-49 מיליון שקל. בסיכום שנתי הפסדיה התפעוליים של Be הצטברו ל-29 מיליון שקל, כאשר הרווח הנקי של שופרסל נשחק בתקופה זו ב-4% ל-453 מיליון שקל.

שופרסל מפרטת כי הוצאות המיתוג מחדש של רשת Be הסתכמו בשנה החולפת ב-23 מיליון שקל, ובשורה העליונה ההכנסות הרבעוניות של רשת הדראגסטורים הסתכמו ב-141 מיליון שקל, ובשנה כולה הצטברו ל-552 מיליון שקל.

להערכת החברה, נתח השוק של הרשת ב-2018 היווה כ-3% מסך שוק הפארם בישראל. "אנחנו שמחים על קצב פתיחת הסניפים, הערכנו שיהיה קצת יותר קשה", פירט מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, שהוסיף כי "11 החנויות הללו הן רק הפתיח, נאיץ את קצב פתיחת החנויות ב-2019, כשקצב הפתיחה הממוצע ינוע בין 12-14 חנויות בשנה. אנחנו אופטימיים בנוגע לפריסה, והתוכנית להגיע ללמעלה מ-100 חנויות עם מחזור של מיליארד שקל בשנים הקרובות".

עם זאת, הפריסה של Be עדיין מוגבלת ביחס לפריסה של המתחרה הוותיקה סופר-פארם. "כרגע היחס הוא 1:4 כך שמדובר במרחקים גדולים מאוד", ציין אברכהן.

החברה מפרטת בדוחותיה כי "שוק הפארם התאפיין במהלך 2018 בהתגברות התחרות, בין היתר בעקבות השקת רשת Be מול סופר-פארם וכן מצד רשתות השיווק הקמעונאיות ורשתות מתחרות אחרות, כגון רשתות הדיסקאונט בתחום הפארם והגברת קצב פתיחת הסניפים על-ידן".

בנוגע ל-2019 מציינים בשופרסל כי "התחרות בשוק הפארם צפויה להימשך גם ב-2019 ואף להתגבר כתוצאה מפתיחת רשתות דיסקאונט בתחום הפארם ופריסת סניפים רחבה יותר על-ידן ורכישות שמבוצעות באופן מקוון באתרים בארץ ובחו"ל".

תוצאות שופרסל 3-1
 תוצאות שופרסל 3-1

שיפור במכירות בסניפים זהים

שופרסל היא רשת הסופרמרקטים הגדולה בישראל מבחינת היקף מכירות, עם כ-360 סניפים, 285 מהם סניפי סופרמרקטים והיתר (73) סניפי רשת Be (אחרי פתיחת 11 סניפים ב-2018), בשטח כולל של כ-533 אלף מ"ר. מספר העובדים בחברה עומד על כ-15,650.

בסך-הכול, הכנסותיה השנתיות של שופרסל צמחו בשנה שעברה ב-8% והגיעו ל-12.8 מיליארד שקל, והצמיחה הרבעונית בהכנסות עמדה על כ-6%, לרמה שהתקרבה ל-3.1 מיליארד שקל. סימן חיובי נוסף שעולה מדוחות שופרסל הוא השיפור במכירות בסניפים זהים של הרשת, שבסיכום רבעוני צמחו ב-3% (גם בהשפעת עיתוי חגי תשרי) ובסיכום שנתי עלו ב-1.7%, ומיוחס בעיקר לצמיחת שוק המזון.

בשורה הגולמית, שופרסל הציגה שיפור ברבעון הרביעי המיוחס לשיפור תנאי הסחר, גידול בנתח המותג הפרטי, תמהיל מבצעים, התייעלות בפעילות המרכז הלוגיסטי (מרלו"ג) ושרשרת ההפצה ואיחוד פעילות Be. אולם איחוד פעילות זו הגדיל את הוצאות הרשת, כמו גם עלויות השקת כרטיס אשראי, אחרי שבתחילת 2018 החליפה שופרסל את חברת כרטיסי האשראי שהנפיקה כרטיסים ללקוחות החברה ועברה לעבוד עם כאל במקומה של לאומי קארד. הרווח התפעולי הרבעוני של הרשת ירד ב-22% תוך שחיקת שיעורו מהמכירות ובא לידי ביטוי ברווח הנקי. בסיכום שנתי המגמה דומה, עם שיפור הרווח הגולמי, עלייה בהוצאות ושחיקת הרווח התפעולי.

"כבר בשנה הקרובה נראה תרומה יוצאת דופן של מגזר הפיננסים לתוצאות החברה, וב-2020 נרגיש שיפור דרמטי גם בתוצאות רשת Be", אמר אברכהן.

מניית שופרסל  הגיבה לדוחות בירידה של כ-2%-3%, ומתחילת השנה לא מציגה שינויים משמעותיים בערכה ומשקפת לרשת שווי של כ-6 מיליארד שקל.

התייקרויות במותג הפרטי

במהלך 2018 חדלה שופרסל להיות חברה עם בעלת שליטה, לאחר שדסק"ש מכרה למשקיעים מוסדיים כ-16.5% מהון החברה בתמורה כוללת של כ-850 מיליון שקל. דסק"ש, שבשליטת אדוארדו אלשטיין, היא עדיין בעלת המניות הגדולה בשופרסל, עם החזקה של 26% מהמניות בשווי של 1.6 מיליארד שקל. במקביל לדוחות הודיעה שופרסל על חלוקת דיבידנד של 160 מיליון שקל לבעלי המניות.

עוד עולה מהדוחות כי ב-2018 היווה מותג הפרטי של שופרסל כ-24% מהמכירות, כשהוא כולל כ-5,100 מוצרים עם היקף מכירות של כ-3 מיליארד שקל, מה שהפך אותה לספקית הרביעית בגודלה בשוק הקמעונאות בישראל. בהקשר זה מפרט אברכהן כי "בטווח הנראה לעין נרצה להגיע ל-30% מהמכירות". שופרסל מדווחת כי ב-2018 עמד שיעור המכירות של החברה באונליין על 13.6%.

בנוגע לעליות המחירים בשוק המזון, אברכהן אישר היום לראשונה כי שופרסל ייקרה גם את המותג הפרטי שלה בקטגוריות מסוימות: "פרט לעליות מחירים הכרחיות שבוצעו על-ידי ספקים או נושאים קריטיים דוגמת סוכר, אורז, או נייר, אלה בודדים מתי מעט - המותג הפרטי ברובו לא העלה מחירים, רק ממש בקצה איפה שלא ניתן היה לעצור בגלל הנושא של בורסות עולמיות רק, במקומות האלה זה בוצע".

בנוגע לעליות מחירים עתידיות ב-2019 אומר אברכהן כי "כל עוד אין הפתעה בבורסות בעולם, אני לא רואה סיבה להעלות מחירים".

עלות העסקתו של אברכהן עמדה על 4.8 מיליון שקל, ועלות יתר ארבעת שיאני השכר של החברה עמדה על כ-1.8-2.2 מיליון שקל לכל אחד. היו"ר הקודם של שופרסל, ישראל ברמן, שעזב את התפקיד בחודש יולי האחרון, קיבל כ-860 אלף שקל בהיקף משרה של 40%.