זיהום האוויר יפחת? הוצגה התוכנית לבניית 100 אלף דירות במקום המפעלים התעשייתיים במפרץ חיפה

"עמק החדשנות", התוכנית השאפתנית למפרץ חיפה, הוצגה היום • בתפריט: פינוי בתי זיקוק והתעשייה הפטרוכימית, הקמת מרינה עירונית ואי מוזיאונים ובניית 100 אלף דירות במפרץ חיפה • שר האוצר כחלון שנכח באירוע: "אין קשר בין הצגתה לבין הבחירות. מדובר בתוכנית לאומית"

מפרץ חיפה / צילום: תמר מצפי
מפרץ חיפה / צילום: תמר מצפי

האם מפרץ חיפה שאנחנו מכירים כיום ישתנה דרמטית? התוכנית הלאומית למפרץ חיפה הוצגה היום (ב') במשרדי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בחיפה על-ידי שר האוצר, משה כחלון; מנהל רמ"י, עדיאל שמרון; ומתכנני חברת יער-קורין, שעובדים על התוכנית. במפגש לקחו חלק ראש רשויות מקומיות רבות מהסביבה.

לפי התוכנית שהוצגה יפונו בתי זיקוק והתעשייה הפטרוכימית מהאזור, ובמקומם ייבנו 100 אלף יחידות דיור, שיוסיפו לאזור חיפה כ-400 אלף תושבים חדשים. בנוסף תוקם מרינה עירונית בתעלת מוצא חדשה לנחל הקישון, ויוקם אי מוזיאונים צפונית לעיר נשר.

שר האוצר משה כחלון סיפר כי החזון לתוכנית נרקם לפני 3 שנים, והושקעה בה שנה וחצי של תכנון. כן הוסיף כי "לפני חצי שנה התוכנית הוגשה לי, אך דחיתי אותה ודרשתי שיפורים. לכן אין קשר בין הצגתה לבין הבחירות. מדובר בתוכנית לאומית".

שמרון הוסיף: "מדובר כרגע בדיונים שאמנם לא ראשוניים, אבל התוכנית עדיין רחוקה מלהסתיים". עוד אמר שמרון כי "אנחנו מניעים תוכנית כלל-ממשלתית, ואנחנו בדיונים מול משרדי האנרגיה, הגנת הסביבה, האוצר, הכלכלה, ונוכל להתייחס בשלב מאוחר יותר למקורות הכספיים. אנו מודעים למורכבות התוכנית".

מנהל אגף התכנון ברמ"י, רפי אלמליח, אמר כי המטרה היא להפוך את חיפה למטרה לאוכלוסייה חדשה באמצעות הפיכת מטרדי הזיהום לנכס, וזאת באמצעות השימוש בשטחים הירוקים והמים למקורות משיכה. 

הצגת התוכנית לדירות חדשות בחיפה  / צילום: אריק מירובסקי
 הצגת התוכנית לדירות חדשות בחיפה / צילום: אריק מירובסקי

שטח התוכנית - גדול מהעיר נתניה

מדובר על תוכנית ששטחה כ-37 אלף דונם, גדול יותר מהעיר נתניה, כשהאתגר המרכזי הוא פינוי המפעלים וטיהור הקרקע. ברוך בורוכוב, מנכ"ל חברת תוכן שבדקה את היתכנות התוכנית, העריך כי עלות ניקוי הקרקעות תגיע ל-1.5 מיליארד שקל.

עוד הוא העריך כי בשנת 2026 ניתן יהיה להתחיל לשווק מתחמים בתוכנית בהיקף של 9,000 יחידות דיור במערב המתחם, במקום חוות המכלים בקריית חיים, ובדרום-מזרח התוכנית, בסמוך לצומת יגור, וזאת במקביל לניקוי הקרקעות במוקדי הזיהום.

ראש עיריית נשר, רועי לוי, שנכח במפגש, אמר היום ל"גלובס" כי "סוף-סוף מגיע שר אוצר מהאזור, שמכיר את ההרגשה של זיהום האוויר. זו הרגשה זהה להרגשה אותה הילדים שלי מרגישים כל יום כשהם מתחילים את הבוקר עם מכשיר אינהלציה. התוכנית המהפכנית מגיעה לאחר תכנון מעמיק ובעלת היתכנות תקציבית ומתקצבת את עצמה כפי שהציג משרד האוצר, זו התוכנית שתצעיד את האזור קדימה ותוציא את זיהום האוויר מאזורנו. תושבי המפרץ עברו היום להיות בראש סדר העדיפות".