העתיד בטווח שמיעה: איפה הבשר אצל ענקיות הטכנולוגיה?

רמקולים חכמים הנתמכים בטכנולוגיית הקול ובעוזרות אישיות מבצעים כיום פעולות בסיסיות למדי, אך מבחינת ענקיות הטכנולוגיה הם סוללים את הדרך לעתיד • הטכנולוגיה עדיין בחיתוליה ונתקלת בקשיים ובאתגרים, אך השוק צומח במהירות • גוגל ואפל עושות מאמצים לצמצם פערים מול מובילת התחום אמזון, הנתמכת בסינרגיה עם אתר המכירות שלה

הרמקולים החכמים ניצבים בחזית הטכנולוגיה צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
הרמקולים החכמים ניצבים בחזית הטכנולוגיה צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

דמיינו שאתם נכנסים הביתה, האורות מיד נדלקים לבהירות הרצויה, ומיזוג האוויר כבר דאג לטמפרטורה המתאימה בחדר - הבית יודע מי נכנס ומתאים את עצמו אליו. אתם זורקים את המילה קפה לחלל החדר, ומכונת הקפה מיד נכנסת לפעולה. 

אנחנו מדברים על העתיד הלא רחוק, אליו נושאות עיניים כל ענקיות הטכנולוגיה - בהובלת גוגל ואמזון. אבל נחזור להווה, שגם בו הלחיצה על כפתורים הולכת והופכת למיותרת בעולם שבו טכנולוגיית הקול מתחילה לתפוס תאוצה.

בתערוכת CES 2019 (התערוכה המובילה בעולם בתחום האלקטרוניקה הבידורית), הנערכת מידי שנה בלאס וגאס, גוגל שילשה את שטח התצוגה שלה כאשר העוזרת האישית של החברה, Google Assistant (הידועה גם כ"היי גוגל", על שם אופן הפנייה אליה) ‏תפסה מקום מרכזי. באותה תערוכה שנה קודם לכן בלטה אמזון עם העוזרת האישית שלה, אלקסה. מנכ"ל גוגל, סונדר פיצ'אי, הצליח להבהיר לכולם כי במלחמה על השימוש בטכנולוגיית הקול, החברה היא מובילה עולמית.

העוזרת האישית של גוגל הופצה לראשונה ב-2016 והייתה זמינה אז רק למשתמשי הטלפונים הניידים של החברה, פיקסל. כדי להגביר את חדירת המוצר לשוק גוגל פתחה את האפליקציה למכשירים נוספים, כאשר המטרה היא להגיע לכלל המכשירים. בנוסף פתחה גוגל את העוזרת האישית שלה למפתחים חיצוניים על מנת שאלו ייפתחו אפליקציות שישפרו את חווית המשתמש ויתנו לעוזרת האישית שימושים נוספים. גוגל אף הכריזה על תחרות בה האפליקציה הטובה ביותר תזכה את מפתחיה ב-10,000 דולר. אם אמרנו שבתחילת דרכה תמכה האפליקציה במכשיר אחד עם שפה אחת, כיום האפליקציה תומכת במכשירים רבים וב-30 שפות, עברית היא עדיין לא אחת מהן.

לגוגל מתחרות רבות בשוק כגון אפל שהייתה חלוצה בתחום עם סירי, אך המובילה שבהן היא אמזון עם העוזרת האישית שלה אלקסה, המבוססת על טכנולוגיית הקול שפותחה על ידי חברה בריטית ונרכשה על ידי אמזון במטרה לייצר קורא ספרים. בהמשך רכשה כישורים רבים נוספים בין היתר על ידי מפתחים חיצוניים כגון הצגת מזג האוויר, תוצאות ספורט, הזמנת מונית ועוד.

חדירתה המהירה של הטכנולוגיה לשוק מביאה את ענקיות הטכנולוגיה להפנים את הכיוון אליו צועד העולם והן מתחילות לייצר התקנים, גם בייצור עצמי וגם בשיתופי פעולה עם חברות מובילות בעולם כגון סוני, לנובו ועוד. כיום בחזית הטכנולוגיה לשימוש בעוזרות האישיות ניצבים הרמקולים החכמים, מעבר לטלפונים החכמים והמחשבים האישיים.

שיעור השינוי
 שיעור השינוי

קיצור תולדות הרמקול החכם

אמזון הייתה הראשונה להביא לעולם את ה-Echo, רמקול חכם שנתמך על ידי אלקסה, שהוצע לציבור בארצות הברית ב-2015. שנה לאחר השיקה החברה את Echo Dot, גרסה קטנה יותר. אמזון המשיכה להשיק עוד מספר התקנים הפועלים בטכנולוגית הקול על ידי אלקסה, האחרון שבהם נקרא Echo Show והוא בעל מסך של 10.1 אינץ' עם מעל 50 אלף כישורים כגון הדלקה וכיבוי אורות, השמעת מוזיקה, הקראת ספרים והקרנת סרטים. המסך מאפשר לראות מי מסתובב בחצר או מצלצל בפעמון הדלת, וכמובן צפייה בפריטים באתר אמזון והזמנתם.

גוגל לא נותרה מאחור, ב-2016 השיקה החברה את הרמקול החכם שלה Google Home שנתמך על ידי העוזרת האישית שלה. בהמשך השיקה גוגל מוצרים נוספים כגון Google Home Mini וה-Google Home Max שהושק בסוף שנת 2017 היישר לתקופת חג המולד, בה נמכרו מיליונים רבים של רמקולים חכמים בהובלת שתי החברות - כאשר גוגל צברה תאוצה וצמצמה את הפער מול אמזון. האחרונה לא נותרה אדישה ובתגובה הורידה את מחיר האקו באגרסיביות. לפי מחקרים, המחיר לצרכן היה נמוך ממחיר הייצור ואמזון רשמה הפסד של כ-100 מיליון דולר על מאמציה להגדלת נתח השוק שלה באותה תקופה.

השחקניות המובילות מבינות שהמלחמה אינה מי תמכור יותר רמקולים חכמים, אלא היא על שליטה בטכנולוגיית העתיד - זאת מכיוון שהרמקול החכם מסמן את תחילת השינוי. כיום משמש הרמקול החכם לפעולות בסיסיות כגון השמעת מוזיקה, ניגון סרטים, הצגת תחזית מזג האוויר ותוצאות ספורט אך העתיד צופן לו אלפי שימושים נוספים. כל תחום הבית החכם יישען על העוזרת האישית, הפעלה וכיבוי של אורות, מזגן, דוד, נעילה ופתיחה וכמובן כל עולם האבטחה דוגמת ה-Nest Camera של גוגל - שיכולה להראות על המסך את החצר או השער הראשי, יש לה יכולת זיהוי פנים והיא תשלוף את הפרטים על כל אדם המתקרב לדלת הכניסה.

המלחמה על טכנולוגיית הקול מגיעה לתחומים רבים נוספים, דוגמה בולטת היא תחום הנהיגה בו חברות הטכנולוגיה הגדולות בשיתוף עם יצרניות הרכב המובילות בעולם מביאות את טכנולוגיית הזיהוי הקולי אל הרכב במטרה ליצור חווית נהיגה בה לנהג תהיה יכולת לבצע כל פעולה באמצעות קול בלבד ללא לחיצה על כפתורים החל מהכוונה בדרך, השמעת מוזיקה, תזכורת על פגישות ועד פתיחה וסגירה של החלונות, הדלקת אורות ועוד.

נכון להיום אמזון שולטת
 נכון להיום אמזון שולטת

בעיות בכלל המכשירים והחברות 

לטכנולוגיה יש גם לא מעט נקודות חולשה ואתגרים, כאשר נקודת החולשה העיקרית היא אבטחת מידע. ישנן עדויות רבות לזליגת מידע, החל מהאזנה למתרחש בבית ועד הקלטת שיחות ושליחתן לאנשי הקשר של המשתמש. אגב, הבעיות משותפות לכלל המכשירים והחברות והן עושות מאמצים רבים על מנת לצמצם תופעה זאת. בנוסף גם הרגולטור שם דגש בנושא, כמו למשל האיחוד האירופי במסגרת חוקים להגנת הפרטיות כך שהמכשירים לא יוכלו לשמור מידע מעבר לזמן מסוים או להקליט מידע אישי. הפרת חוקים אלו טומנת בצדה קנסות גבוהים מאוד.

בנוסף יש עדיין בעיות טכנולוגיות. משתמשים רבים מעידים כי הזיהוי הקולי אינו מושלם, בעיקר לאנשים שאינם אמריקאים והם בעלי מבטא באנגלית. עם זאת, חברות הטכנולוגיה מצביעות על עלייה קבועה בדיוק ביצוע הפעולות עם הזמן והשיפור הטכנולוגי.

למרות שהרמקולים החכמים נמצאים כבר כמה שנים בשוק, הטכנולוגיה עדיין בחיתוליה. רוב המשתמשים מנצלים את הטכנולוגיה לדברים בסיסיים כאשר כמות הקישורים של העוזרות האישיות רק גדלה, הן על ידי ענקיות הטכנולוגיה והן על ידי מפתחי אפליקציות חיצוניים להם יש את האפשרות לייצר אפליקציות חדשות לעוזרת האישית.

שובר השוויון של אמזון

נכון להיום, אמזון שולטת בשוק הרמקולים החכמים בהפרש ניכר ממתחרותיה העיקריות, אם כי גוגל עושה מאמצים רבים על מנת לצמצם את הפערים. היא אף הובילה את שוק המכירות בכמה רבעונים על ידי שיווק ומבצעים אגרסיביים, אך עדיין לא מאיימת על השליטה של אמזון בתחום. אפל לעומת זאת תתקשה מאוד להתחרות ולאיים על המובילות. אפל פונה לנתח שוק ייחודי, עם מכשיר ה- Homepod היחסית חדש שלה במחיר של 349 דולר, בעוד שלגוגל ולאמזון מכשירים בעלות זולה משמעותית שבעולם הלואו קוסט מנצחים את התחרות.

שובר השוויון בין החברות הוא פלטפורמת המכירות של אמזון. הקנייה מאתר אמזון היא הנוחה והפשוטה ביותר. אחת מאפשרויות הרמקול החכם היא נגישות לאתר, צפייה במוצרים ורכישה ללא מגע. הוכח כי הרמקול החכם של אמזון מגביר את קצב מכירות האתר. הסינרגיה שנוצרת בין הרמקול החכם לפלטפורמת המכירות מבטיחה לעת עתה את שליטתה של אמזון בשוק.

טכנולוגיית הקול הנתמכת בעוזרת האישית ממשיכה לחדור לשוק בקצב גבוה, כיום בעיקר על ידי הרמקולים החכמים אך כפי שנראה זאת רק ההתחלה ועשרות אלפי הכישורים הקיימים כיום לעוזרות האישיות רק ילכו ויגדלו ויתפסו את מקומן של הטכנולוגיות הישנות. אמזון כמובילה בתחום הקול ממציאה את עצמה כל הזמן מחדש כאשר ההווה הוא עבר וההשקעה היא לעתיד. 

הכותב הוא סמנכ"ל לקוחות מוסדיים בקבוצת ההשקעות אינפיניטי. המידע המופיע במאמר זה הוא על דעתו בלבד. הכותב הנו בעל רישיון מנהל תיקים. כל החומר הנ"ל ניתן כמידע כללי בלבד ואינו מהווה ייעוץ משפטי או מיסוי וכן אין לראות בו המלצה, הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות הערך ו/או נכסים פיננסים ו/או מוצרים פנסיוניים מכל סוג, לרבות אלו שהוזכרו בה או הצעה או התחייבות כלשהי ואינו מהווה תחליף לייעוץ אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.