S&P מעלות: המשך הירידה בביצועי סלקום יוביל להפחתת דירוג

בחברת הדירוג מציינים כי לאור צורכי ההשקעה הגבוהים של חברת התקשורת סלקום, עלול תזרים המזומנים החופשי שלה להפוך לשלילי בשנת 2019 - מה שיגדיל את המינוף ויפגע בפרופיל הפיננסי שלה • השנה צפויה להימשך התחרות האינטנסיבית בשוקי הטלפוניה והטלוויזיה, ובשל כך צפויות הכנסותיה השנתיות של סלקום לרדת ב-4% עד 7%

משיח קמפיין סלקום טי וי / צילום מסך
משיח קמפיין סלקום טי וי / צילום מסך

חברת הדירוג S&P מעלות החליטה היום (ג') להשאיר את דירוג החוב של חברת התקשורת סלקום  ברמה של A פלוס, אבל לעדכן את תחזית הדירוג לשלילית, בשל השחיקה בביצועים התפעוליים של החברה.

לדברי S&P מעלות, תחזית הדירוג השלילית משקפת את האפשרות להמשך השחיקה בביצועים התפעוליים ולפגיעה בפרופיל העסקי של החברה. נוסף על כך, מציינים בחברת הדירוג כי לאור צורכי ההשקעה הגבוהים של סלקום, עלול תזרים המזומנים החופשי שלה להפוך לשלילי בשנת 2019 - מה שיגדיל את המינוף ויפגע בפרופיל הפיננסי של החברה.

סלקום דיווחה אתמול כי ב-2018 ירדו הכנסותיה ב-4.7% ל-3.7 מיליארד שקל, הרווח התפעולי נחתך ב-75% ל-74 מיליון שקל, ואילו הרווח התפעולי לפני פחת והפחתות (EBITDA) נשחק ב-17.6% ל-940 מיליון שקל. 

לדברי S&P מעלות, ההרעה בביצועים התפעוליים נבעה בעיקר מתחרות מחירים אינטנסיבית בתחום הסלולר ומחוסר יכולתה של החברה לפצות על כך באופן מלא בהכנסות משירותי טלוויזיה וטלפון קווי, שמושפעים גם הם מתחרות אגרסיבית. בחברת הדירוג צופים כי גם ב-2019 תימשך התחרות האינטנסיבית בשווקים אלה, ובשל כך צפויות הכנסותיה של סלקום לרדת השנה ב-4% עד 7%. 

בחברות הדירוג גם מעריכים כי סלקום לא תוכל השנה לקצץ בהוצאותיה במידה מהותית, עקב הצורך לשמור על מעמדה התחרותי, ולכן החברה תציג ב-2019 שחיקה נוספת של 5%-10% ב- EBITDA המתואם. "אנחנו מעריכים כי צורכי ההשקעה של החברה הגבוהים מלכתחילה אף יגדלו ל-700-600 מיליון שקל בשנה, בין השאר, לצורך הקמת תשתית אינטרנט באמצעות סיבים אופטיים, אך גם לצורך המשך ההשקעה בתחום הטלוויזיה", כתבו במעלות.

החלטה של סלקום לרכוש 35% ממיזם הסיבים האופטיים על גבי רשת החשמל (IBC) עשויה, לדברי חברת הדירוג, להשפיע לטובה על הפרופיל העסקי של חברת התקשורת בטווח הבינוני-ארוך, אבל מנגד תדרוש השקעות נרחבות. לפיכך, אם סלקום לא תשכיל למתן את הגידול בהוצאות לאור הירידה בהכנסות, עשויה לחול הרעה ביחסי הכיסוי שלה, שתשפיע לרעה על הדירוג. לדברי מעלות, היא תפחית את הדירוג של סלקום אם תימשך הירידה בהכנסות וברווחיות בשנה הקרובה, או אם היא תציג תזרים מזומנים חופשי שלילי.