חדשנות באמצעות הענן היא לא מטרה שנמצאת בשמיים

וגם: על אף הרגולציה, היכונו לבואם של הארנקים החדשים

חדוה בר, אבנר שטראוס, תמר יסעור, פול מייזנר, הראל יפהר וסיון שטראוס / צילום: ניב קנטור
חדוה בר, אבנר שטראוס, תמר יסעור, פול מייזנר, הראל יפהר וסיון שטראוס / צילום: ניב קנטור

כנס הלקוחות של חטיבת שירותי הענן של אמזון (AWS), נערך בשבוע שעבר בגני התערוכה בתל אביב (Expo), ובו התקיים מסלול בכירים מיוחד. אורחי מסלול זה שמעו בין היתר את הרצאותיהם של פול מייזנר, סגן נשיא למדיניות של חדשנות גלובלית ותקשורת באמזון ואת הראל יפהר, מנהל פעילות AWS ישראל.

בנושאי הדברים היה גם אבנר שטראוס, מנכ"ל חברת הייעוץ שטראוס אסטרטגיה שהסביר כי "בישראל קיימים לא מעט ארגונים ותיקים שידעו להמציא את עצמם ואת המודל העסקי שלהם מחדש בזמן". לדבריו יש כמה עקרונות אותם יש לי ליישם, בהם הכנת השינוי כשהכל עוד מצליח, 'השאלת' מודל עסקי וטכנולוגיות מתחומים אחרים, יצירת חדשנות מהירה לצד המודל הקיים, יצירה ותחזוקת שיתופי פעולה ועוד. לדבריו של שטראוס, העיקרון שהוא אולי החשוב מכולם הוא במשמעות של להיות Employee Obsessed כדי להיות Customer Obsessed".

עוד הגיעו: חדוה בר, המפקחת על הבנקים בבנק ישראל; אמנון נויבך, יו"ר הבורסה לניירות ערך בתל אביב; תמר יסעור, סמנכ"לית ומנהלת חטיבת בנקאות דיגיטלית בבנק לאומי; אילן בוגנים, סמנכ"ל ומנהל חטיבת הדאטה בבנק לאומי; גולן שרמן, סמנכ"ל ומנהל חטיבת החדשנות בבנק לאומי; לוי הלוי, מנכ"ל כאל; סיגל רגב רוזנברג, מנכ"לית מאוחדת שירותי בריאות; יודפת הראל בוכריס, חברת דירקטוריון בנק דיסקונט; אילה חכים, מנכ"לית החטיבה הטכנולוגית של בנק מזרחי טפחות; דב בהרב, יו"ר גילת לוויינים ולשעבר מנכ"ל אמדוקס; נעם וימן, מנכ"ל קבוצת דיפלומט; סיון שטראוס, מנכ"לית שטראוס אסטרטגיה ואחרים.

מי באו לראות ומי הגיעו להסביר איך זה עובד באירופה

באווירה אירופית הכוללת עיצוב של ביר-גארדן גרמני, נערך אתמול כנס Europe Days 2019, בגלריה דובנוב בתל אביב. למקום הגיעו (ולא רק על-מנת ללגום בירה צוננת) שלל סטארט-אפיסטים וסטארט-אפיסטיות מתחומים שונים, שחיפשו תשובה לשאלה - איך עושים את זה באירופה?

את המענה ניסו לתת למעלה מ-30 נציגי חברות הייטק באירופה, כמו גם משלחות של אקסלרטורים שביקשו לגייס חברות ישראליות צעירות מתחומי הסייבר, הפודטק, הקמעונאות, טכנולוגיות הספורט, IoT, הפינטק והאוטומציה.

גילי צגלה, מנכ"ל Novawind, שייסד את המפגש, מסר קודם לכנס כי "האורחים מייצגים אפשרויות מימון והזדמנויות עסקיות לחברות הישראליות בהיקפים של למעלה מ-200 מיליון אירו". צגלה אף העלה לבמה את גיא זיסמן, ממייסדי טיקסל, שבעקבות המפגש אשתקד גייס 3 מיליון דולר מדויטשה טלקום.

בנציגות ובנציגים היו: סילביה דודק, מחברת הקמעונאות מטרו; אינגה לאנג, מחברת האנרגיה e.ON; אלכסנדר בוניי מסימנס; כריסטיאן לינדנר מ- Wayra; אהרון נאסור מ-Lead Sports; ד"ר ד"ר אליאנה זמפרוגנה, סמנכ"לית הטכנולוגיה של Migros השוויצרית; דקלה וגנר מ-Munich Re; ורונית אבזרדל, מנהלת פיתוח עסקי בדויטשה טלקום ישראל.

אינגה לאנג, רונית אבזרדל, דקלה וגנר, אליאנה זמפרוגנה וסילביה דודק / צילום: מקסים גולובנוב
 אינגה לאנג, רונית אבזרדל, דקלה וגנר, אליאנה זמפרוגנה וסילביה דודק / צילום: מקסים גולובנוב

על אף הרגולציה: היכונו לבואם של הארנקים החדשים

אמש ערכה תוכנית האקסלרטורים של ברקליס וטקסטארס (Techstars), ערב שהתמקד בשינויים ובמגמות של עולם הפינטק.

אל משרדי רייז בתל אביב הגיעו יזמים, יזמיות, משקיעות ומשקיעים, כדי לשמוע ולהשמיע הרצאות ולקיים דיון שיעניק כיוון למסלול אליו פונה עולם התשלומים. את הדיון הנחה שמר כץ, מנכ"ל חברת הפינטק Safecharge Israel, כאשר בפאנלים השתתפו: אוריאל בן דוד, מנכ"ל CreditGuard; שי פרמינגר, מנכ"ל ERN; מיטל רביב, מנהלת הפינטק של KPMG; ליאור נבון, מנהל מכירות ופיתוח שווקים בבורסה לניירות ערך; ואחרים.

הילה אוביל ברנר, מנהלת פעילות טקסטארס בישראל, הציגה את התוכנית החדשה של ברקליס וטקסטארס שתיפתח בסוף החודש. "עולמות הפינטק הולכים וגדלים הודות להתפתחויות הטכנולוגיות החדשניות, ומושכים השקעות בסכומים אדירים: בסין נרשמו בשנה שעברה השקעות פינטק של כ-7.7 מיליארד דולר, בארה"ב של 6.2 מיליארד דולר ובבריטניה 783 מיליון דולר. אנחנו נמצאים במגמת עלייה כל הזמן", היא אמרה.

אוהד מימון מחברת MAX, הציג את הצד הרגולטורי, תוך נימה אופטימית: "דבר אחד אני מבטיח", הוא אמר, "השוק פה יפתח וילך וישתפר. יש אירועים שלא ציפינו שייקרו, ועל אף הרגולציה בישראל אנחנו רואים התקדמות. אנחנו נראה הרבה סוגים של ארנקים חדשים ושיטות תשלום חדשות שיתנו לצרכן אפשרות לבחור, מגוון זה דבר טוב", הוא אמר.

הילה אוביל ברנר, שמר כץ, ליאור נבון ומיטל רביב / צילום: רוני הרמן
 הילה אוביל ברנר, שמר כץ, ליאור נבון ומיטל רביב / צילום: רוני הרמן

על תאים מלאכותיים, שבבים, והדרך הפופולרית לפריצת סייבר

המועדון המדעי של מכון ויצמן ערך השבוע את המפגש שלו, במתחם האירועים Q שבקיבוץ גליל ים. בפתיחת הערב עמדה הפעם הרצאתו של פרופ' רועי בר זיו, שהשיב במקום על השאלה: "רפואה עתידנית - איך מרכיבים תא מלאכותי על שבב?". 

עוד בתוכנית האמנותית-מדעית, הייתה הרצאתו של ראש רשות הסייבר לשעבר, בוקי כרמלי, שמונה באחרונה ליועץ לענייני סייבר לוועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-21. הרצאתו של כרמלי, שהגיע יחד עם רעייתו שירי כרמלי, נקראה: "הגנת המרחב האזרחי של מדינת ישראל כנגד מתקפות סייבר - עוד החלטת ממשלה או מהפיכה של ממש?".

כרמלי נשאל מה מטריד במיוחד בהיבט 'הסייברי' של הבחירות. הוא השיב: "ראשית, לוודא שהתוצאות מהימנות - טוהר בחירות, ושנית - אמון הציבור. אלה הפרמטרים החשובים ביותר, יעדי על. רק לאחר מכן מגיע עניין ההשפעה על הציבור". כרמלי לא התייחס לשאלת הפריצה לסלולר של  בני גנץ אך הסכים לומר באופן כללי כי קשה יותר לחדור למחשב מאשר לטלפון שמחובר לסנסורים. לדבריו, הפריצה הפופולרית ביותר היא עדיין מייל או קובץ ובו לינק נגוע.

מאחר שבמועדון קיימת מסורת לפיה את הנואם המרכזי מציג חבר מועדון המספר בהזדמנות זו על פועלו, עלתה הפעם לבמה יזמית ההייטק רוני רוס. "את המאסטר שלי עשיתי במכון ויצמן, והמנחה שלי פרופ' אמיר פנואלי ז"ל, חתן פרס טורינג, הנובל של המתמטיקאים, הציע לי לעבוד איתו בחברת ההזנק הראשונה בישראל, סאייטקס. כך תקעתי יתד בתחום חדש שנקרא בזמנו הייטק", סיפרה רוס. "כרבים מבוגרי סאייטקס, גם בלבי ניטע חיידק היזמות וכך הקמתי את פנורמה ויזמתי פיתוח של מערכת חדשנית בתחום מערכות מידע למנהלים". בהמשך, סיפרה רוס, הפכה החברה להיות הרכישה הראשונה של מיקרוסופט מחוץ לארה"ב.

האזינו והחכימו: פרופ' דניאל זייפמן, נשיא מכון ויצמן; שמשון הראל, יו"ר המכון ומבעלי אמריקה ישראל; יעל גורן וגמן, מנכ"לית אגודת הידידים; נשות ואנשי העסקים: יצחק ולינדה סגול; סיגל בר-און, יו"ר משותף בתשלובת ד"ר פישר; אורנה ועידו נחושתן, יו"ר קנאשור;  אבי לוי, מנכ"ל מליסרון; פרופ' רות ארנון וד"ר אוריאל ארנון; רו"ח אהוד רצאבי, מנכ"ל אמד ויו"ר איל"ן; אלי שגיב, מנכ"ל לוריאל; פדריקו סקצר, סגן נשיא בקרדיט סוויס ישראל; דרור תורן, מנכ"ל חטיבת המגורים באמריקה ישראל; יוסי דהן בעלי אלדן ואחרים.

רוני רוס / צילום: אוהד הרכס ואיתי בלסון, מכון ויצמן למדע
 רוני רוס / צילום: אוהד הרכס ואיתי בלסון, מכון ויצמן למדע