תמ"א 38 בקבוצת רכישה? פרויקט במזכרת בתיה

הדיירים ברחוב יגאל אלון 1 במזכרת בתיה התארגנו כקבוצת רכישה לביצוע פרויקט חיזוק ותוספת קומות • אחרי לא מעט תלאות והחלפת אנשי מקצוע, הבנייה עומדת להסתיים • "המסקנה שלי: רק פינוי בינוי"

יגאל אלון 1, מזכרת בתיה / צילום: איל יצהר
יגאל אלון 1, מזכרת בתיה / צילום: איל יצהר

סיפור בעלי הדירות:

אדיר כורך, חבר בוועד הדיירים שארגן את הרכישה: "עשינו בפרויקט דבר קצת מיוחד: תמ"א 38 באמצעות קבוצת רכישה. אבל היו הרבה קשיים: בתחילת הדרך הייתה חברת ניהול שנעלמה אחרי שקיבלה כסף וגם מפקח הבנייה לא עבד כמו שצריך. הפרויקט היה אמור להיגמר לפני שנה וקצת, אבל עוד לא הסתיים. את המדרגות החלפנו ארבע פעמים.

"לפני עשרה חודשים הבנו את הברוך הכלכלי, עשינו חצי שנה של הפסקה, ואז אשתי רינת נכנסה לוועד הרוכשים החדש, החלפנו את כל בעלי המקצוע והבאנו מפקח בנייה חדש שיעזור בניהול של הפרויקט. אנחנו לא גרנו פה אבל אנשים נשנארו סבלו מהצפות ביוב, נשארו ללא דודי שמש, עם מדרגות לא תקניות. זו הייתה תקופה קשה. המסקנה החד משמעית שלי היא שצריך להפסיק את תמ"א 38 ולעשות רק פינוי בינוי. זה סיוט מתמשך וזה לא יוצא טוב, בנוי טלאים טלאים ולא ברמה טובה".

התמורה ליזם:

הזכויות ב-11 דירות החדשות נמכרו ישירות (ללא יזם) לרוכשים אשר מימנו את הפרויקט. הרווחיות שלהם בסיום הפרויקט הייתה אמורה להיות גבוהה, אך לפי הדיירים מרבית הדירות נמכרו במחיר שוק, ואולי רק לבעלי דירות הפנטהאוז הייתה רווחיות מסוימת בפרויקט.

התמורה לבעלי הדירות:

ממ"ד, מרפסת, מעלית והרחבה נוספת לחלק מהדירות. לשתיים מהדירות היו זכויות בנייה בלתי ממומשות ולכן גדלו לשטח 122 מ"ר. שאר הדירות קיבלו 30 מ"ר נוספים והפכו לדירות בנות 94 מ"ר.

חניה:

לדירות החדשות בלבד. נדרש תשלום כופר חניה משום שלא הייתה אפשרות לממש חניות לפי התקן (2 חניות לדירות גדולות).

לו"ז:

הפרויקט בשלב סיום הבנייה, כחודשיים-שלושה לפני טופס 4.

אתגרים מיוחדים:

הצוות הניהולי של הבנייה וקבלן הגמר הוחלפו באמצע עבודות הגמר עקב חריגות תקציביות וליקויי בנייה אותם היה נדרש לתקן.

כתובת: יגאל אלון 1, מזכרת בתיה
המצב הישן: בניין בן 3 קומות על עמודים, ובו 12 דירות בנות 64 מ"ר. נבנה בשנות ה-70.
יזמות: ייזום עצמי על ידי ועד הדיירים.
אדריכל: גרי שפיר.