מולר אומנם סיים את עבודתו, אבל זה לא סוף החקירות של טראמפ

בתום כמעט שנתיים, הגיש אתמול החוקר המיוחד רוברט מולר למשרד המשפטים האמריקאי את דוח החקירה של המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016 • על פי הדוח, לא נמצאו ראיות לקנוניה של טראמפ עם הרוסים • עם זאת, טראמפ וסביבתו מעורבים בעוד כתריסר חקירות בנושאים שונים אחרים

טראמפ ופוטין / צילום: קווין לאמרק, רויטרס
טראמפ ופוטין / צילום: קווין לאמרק, רויטרס

החוקר המיוחד רוברט מולר הגיע למסקנה שהנשיא טראמפ וקמפיין הבחירות שלו לא קשרו קשר ולא תיאמו עם רוסיה התערבות בבחירות 2016, לפי המכתב שהתובע הכללי (שר המשפטים) וויליאם בר שיגר לקונגרס אתמול), שתמצת את הדוח הסופי של חקירת מולר (עיקרי המכתב - ראו מסגרת).

אבל מולר לא פסק אם טראמפ שיבש את הליכי הצדק, לפי המכתב של בר, שציין שהדוח לא מצא שהנשיא עבר עבירה, אך גם לא טיהר אותו מאשמה. לפיכך, בר וסגנו הסיקו שפעולותיו של טראמפ לא חצו את סף העבריינות.

ההודעה הזו מסיימת חקירה שטלטלה את ממשל טראמפ משנת 2017, כאשר הנשיא פיטר את ג'יימס קומי, מנהל האפ.בי.איי. אבל דרמה פוליטית חדשה עומדת להיפתח, כאשר הדמוקרטים בקונגרס לא מוותרים ומבטיחים לבדוק את מסקנות דוח מולר ולחפש גישה למסמך המלא.

סיום החקירה גם לא ניקה את השולחן לגמרי מבחינת טראמפ. נשארו עוד כתריסר חקירות אחרות של טראמפ ועוזריו, שעורכים מגוון רחב של חוקרים פדרליים וחוקרים ברמת מדינות (states) וברמת הקונגרס.

משרד התובע הפדרלי במנהטן ממשיך לחקור נושאים שקשורים לכספי השתיקה ששולמו לנשים על ידי עורך דינו לשעבר של הנשיא, מייקל כהן, בקמפיין של 2016. כהן הודה בתשע עבירות פדרליות, כולל שתי עבירות על חוקי מימון הקמפיין שהיו קשורות לתשלומי ההשתקה, ונידון לשלוש שנות מאסר.

תובעים פדרליים במנהטן בודקים גם את ועדת טקס ההשבעה של הנשיא טראמפ. בפברואר הם שיגרו צו הצגת מסמכים לוועדה הזו שארגנה את הטקס, בחיפוש אחרי מסמכים שקשורים בין היתר לתרומות זרות לקרן, ותקשורת כלשהי על תשלומים שנעשו ישירות על ידי התורמים לחברות שהיו מעורבות בהכנת טקס ההשבעה. החשד הוא לביצוע עבירות של אי דיווח על מקור התשלומים.

התובעים הללו פתחו בשנה שעברה בחקירה פלילית של איך הוועדה הזו גייסה והוציאה יותר מ-100 מיליון דולר על חגיגות ההשבעה ב-2017, לפי מקורות יודעי דבר.

אותה ועדת אירועי ההשבעה קיבלה גם צווים להצגת מסמכים מהתובעים בניו ג'רזי ובמחוז קולומביה (וושינגטון הבירה). הוועדה הודיעה שהיא לומדת את הצווים הללו ובכוונתה לשתף פעולה עם החוקרים.

במקביל, טראמפ אורגנייזיישן, העסק המשפחתי של הנשיא, נשאר תחת מעקב של תובעים מדינתיים ופדרליים. טראמפ הוא עדיין הבעלים של החברה, אך העביר את ניהולה לבניו דונלד ואריק כל עוד הוא בבית הלבן.

בכתב האישום נגד עורך הדין כהן, התובעים הפדרליים ממנהטן כתבו שמנהלים בחברת טראמפ היו מעורבים במתן פיצוי לכהן על אחד מתשלומי דמי השתיקה שהוא ביצע.

כהן אמר בעדותו בפברואר בוועדת הפיקוח של בית הנבחרים, שסמנכ"ל הכספים הוותיק של טראמפ אורגניזיישן, אלן וויסלברג, היה מעורב בכל שלב מהתשלומים, ובמאמצים נעשו לאחר מכן להסתיר אותם.

בתחילת מארס, המחלקה לשירותים פיננסיים במדינת ניו יורק הגישה לסוכנות הביטוח הוותיקה של חברת טראמפ, Aon, צו הצגת מסמכים ותקשורת פנימית על עסקיה עם חברת טראמפ, לפי מקור יודע דבר.

האם הקרן המשפחתית הפרה את החוק?

משרד התובע הכללי של ניו יורק מנהל תביעה משפטית עומדת נגד טראמפ פאונדיישן, הקרן המשפחתית, שמאשימה אותה בהפרת חוקי מדינה שנוגעים לפעילות צדקה. בין היתר מדובר על חשדות להוצאת כספים למטרת השפעה בחירות 2016. פרקליטיו של טראמפ טוענים שההאשמות הללו נובעות ממניעים פוליטיים. בסוף השנה שעברה הודיעה הקרן שהיא תתפרק בפיקוח שופט.

באמצע חודש זה הגיש פרקליט מחוזי ממנהטן תביעה נגד מנהל הקמפיין לשעבר של טראמפ, פול מנפורט, באשמת הונאת משכנתא. מנפורט כבר נידון על ידי שני שופטים פדרליים בווירג'יניה ובוושינגטון לסך של שבע וחצי שנות מאסר על האשמות אחרות (מתוכן שלוש וחצי שנות מאסר על ההרשעות במסגרת חקירת מולר).

תובעים פדרליים חוקרים במקביל אם 100,000 דולר שנתרמו לוועדת מימון פוליטי של טראמפ הגיעו מאיש עסקים מלזי נמלט, שהרשע בשערורייה פיננסית עולמית. מדובר על ועדת "ניצחון טראמפ", שהיא ועדת מימון משותפת לקמפיין של בחירות 2020 שבה חברים קמפיין טראמפ, הוועד הארצי הרפובליקאי וכמה סיעות רפובליקאיות בבתי נבחרים במדינות שונות.

בנפרד, כמה גופים בקונגרס פתחו בבדיקה של טראמפ ושל אנשים שקשורים עימו מאז שהדמוקרטים השתלטו על בית הנבחרים בינואר.

על מה דיברו טראמפ ופוטין בארבע עיניים?

החודש, ועדת המשפט בבית הנבחרים דרשה תיעוד מיותר מ-80 סוכנויות ושותפים של הנשיא שקשורים להתנהלות עסקיו, לאינטראקציה עם משרד המשפטים הפדרלי ולתקשורת עם הנשיא ולדימיר פוטין. החשד הוא לעבירות של שיבוש הליכי צדק, שחיתות לניצול לרעה של כוח.

המכתבים שנשלחו לאותם סוכנויות ושותפים מאותתים שהוועדה, שיש לה סמכות להשיק הליכי הדחה של נשיאים, מנסה לבנות תיק נגד טראמפ ועמיתיו כדי להחליט אם אכן לפעול להדחתו.

ועדות הביון, ענייני החוץ והפיקוח של בית הנבחרים בודקות גם על מה דיברו טראמפ ופוטין בפגישות בארבע עיניים ובשיחות טלפון ביניהם, ואיזה תיעוד של השיחות הללו נשמר. הנשיא נקט אמצעים לא רגילים כדי למנוע את הדלפת תוכן שיחותיו עם עמיתו הרוסי, לפי מקור שהיה מעורב בתכנון השיחות. בין היתר נמנעה הפצת מידע על השיחות בחוגי הממשל.

הבית הלבן מכנה את חקירות הקונגרס "גישושים באפלה".

בחודשים הקרובים, כמה ועדות בבית הנבחרים צפויות לזמן אנשי קשר ותיקים של טראמפ לעדות, ביניהם וויסלברג מחברת טראמפ המשפחתית ואת דונלד טראמפ ג'וניור, הבן הבכור. פליקס סייטר, שותף עסקי ותיק של טראמפ שעבד עם הפרקליט כהן ב-2016 על התוכנית לבנות מגדל טראמפ במוסקבה, צפוי להעיד בוועדת הביון של בית הנבחרים בסוף חודש זה.

מי נחקר ומי הורשע בתיק המעורבות הרוסית

הצד האמריקאי

פול מנפורט

יו"ר מטה הבחירות של טראמפ, עבד בעבר למען דמויות פרו-רוסיות, ואף השתתף בפגישה - שזכתה לתשומת לב רבה ונערכה במגדל טראמפ - עם כמה אנשים, כולל עו"ד רוסי.

הורשע בעבירות פיננסיות, והודה באשמה.

ריק גייטס

שותפו העסקי של מנפורט.

גם הוא עבד במטה הבחירות של טראמפ.

הודה בעבירות פיננסיות ובמתן עדות שקר לחוקרים.

מייקל פלין

לשעבר היועץ לביטחון לאומי של טראמפ.

הודה כי שיקר לגבי שיחותיו עם שליח רוסיה לארה"ב.

ג'ורג' פפדופולוס

יועץ למטה טראמפ.

הודה בשקרים על מגעים עם אדם שלהערכתו ייצג את מוסקבה.

ריצה עונש מאסר קצר.

מייקל כהן

עורך דינו של טראמפ שתיאר את עצמו גם כמאכער של טראמפ.

הודה כי שיקר לקונגרס בנוגע למעורבותו של טראמפ במהלך מסע הבחירות במטרה לבנות את מגדל טראמפ במוסקבה.

הורשע ונידון לשלוש שנות מאסר.

הצד הרוסי

מולר האשים כמה סוכני ביון רוסים בפריצה למחשבים של המפלגה הדמוקרטית, ובפרסום המידע שהושג באופן זה. מולר השתמש בכתב האישום כדי לצייר תמונה רחבה של קמפיין ההתערבות הרוסי. מועטים הסיכויים שארה"ב תצליח להביא למעצרם של אזרחים רוסים כלשהם. מולר בדק אם היה לדמויות מקורבות לטראמפ מידע מוקדם על פרסום האימיילים שהושגו בפריצה.

מולר האשים 13 רוסים ו-3 חברות רוסיות כי ניהלו קמפיין מדיה חברתית שנועד לזרוע פילוג באמריקה ולהטות את תוצאות הבחירות.