חברת CyberX גייסה 18 מיליון דולר כדי להגן על התעשייה

זרוע ההשקעות של קוואלקום הצטרפה להשקעה בחברה, שגייסה עד כה קרוב ל-50 מיליון דולר • "אחרי סדרת תקיפות גדולות, כבר לא ייתכן שסביבה תעשייתית תרוץ בלי הגנה", אומר מייסד החברה ניר גילר

חברת אבטחת הסייבר CyberX (סייבראיקס) גייסה 18 מיליון דולר בסבב גיוס נוסף. עד כה גייסה החברה קרוב ל-50 מיליון דולר. CyberX מספקת הגנה ל"אינטרנט של הדברים התעשייתי" (Industrial IoT) ולמערכות בקרה תעשייתיות, באמצעות אלגוריתמים המבצעים ניתוח של תעבורת רשתות, וזיהוי אנומליות בתקשורת מכונה למכונה (M2M). הפיתרון מאפשר ללקוחות לקבל התראות מהירות על מתקפות סייבר ותקלות תפעוליות, ולמנוע או לקצר השבתות של פעילות המערכות. לחברה לקוחות גלובליים בתחומי אנרגיה, מים, פארמה, כימיקלים, גז ומפעלי ייצור.

משקיעה חדשה בחברה היא קוולאקום ונצ'רס, זרוע ההשקעות החברה בישראל. בנוסף, השתתפו בסבב הקודם גם המשקיעים הקיימים, הקרנות Inven Capita (שהובילה את הסבב הקודם), NVP, פלינט קפיטל, OurCrowd וגלילות.

INVEN Capital היא קרן ההון סיכון של קבוצת CEZ, הנתמכת על ידי הבנק האירופי. הקרן משקיעה בשלבים מאוחרים בחברות אנרגיה צומחות, "כשהיא מתמקדת בהזדמנויות הצמיחה של החברות תוך שאיפה ליצור ערך משמעותי לחברות בטווח הארוך באמצעות שיתוף פעולה פעיל איתן. הקרן היא חברה מלאה בקרן ההון סיכון האירופאית Invest Europe ו- CVCA - צ'כיה פרייבט אקוויטי וקרן הון סיכון, נכתב בהודעה על הגיוס.

ניר גילר, מייסד החברה וסמנכ"ל הטכנולוגיות שלה, סיפר בשיחה עם "גלובס" כי מטרת הגיוס היא לסייע בהרחבת מצבת החברה מ-80 ל-120 עובדים, בעיקר בתחומי השיווק והמכירות. גילר הקים את החברה עם עומר שניידר ב-2013 לאחר שהשתחררו מצה"ל. לדברי גילר, "לקוחות החברה נמנים על גלובל1000 ומוצריה מותקנים בלמעלה מ-13 תחומי פעילות. החברה החלה לרשום מכירות לפני ארבע שנים, בארץ ובעולם". גילר סירב להרחיב לגבי היקף המכירות של החברה.

סייבראיקס פועלת באחד התחומים הצומחים ביותר בשנים האחרונות המכונה Industry 4.0 שמשמעותו היא חיבור של טכנולוגיות חדשות עם טכנולוגיות ותיקות יותר, המשמשות בתעשייה, וחיבורה לרשת. החיבור של התעשייה לרשת הוא חלק ממגמה חופפת ונרחבת יותר המכונה האינטרנט של הדברים (IoT) שמאופיין על ידי חיבור מכשירים אלקטרוניים לרשת והפיכתם לחכמים.

"היה פער עצום בין הנזק שעלול היה להיגרם לבין ההגנה הלא-קיימת על הסביבות האלה", הסביר גילר את נסיבות הקמת החברה. "היום, אחרי סדרת תקיפות גדולות על תשתית תעשייתית כמו של חברת תרופות 'מרק', כבר לא ייתכן שסביבה תעשייתית תרוץ בלי הגנה. נושא ההגנה על תשתיות תעשייתיות הוא כבר כיום נושא שעל סדר היום בדירקטוריונים", הוא הוסיף.

כמו בעסקת SAM שבה השקיעה אינטל בנובמבר האחרון 12 מיליון דולר בחברת אבטחת הסייבר לרשתות ביתיות ומכשירים מחוברים בעולם האינטרנט של הדברים, כך גם בסבב ההשקעה הנוכחי של סייבראיקס מעורבת זרוע השקעות של ענקית שבבים, הפעם זו קוואלקום.

בתשובה לשאלה אודות שילוב אפשרי של מוצרי הסייבר של סייבראיקס במוצרים של קוואלקום השיבו נציגי החברה כי "ראינו מוצר טוב וזה הכל. אנחנו לא מתייחסים מעבר". גילר, לעומת זאת, הסביר כי "קוואלקום נמצאת בלבן של הרבה תשתיות ברחבי העולם. הם מבינים שאבטחה בתעשייה זה הדבר הכי חשוב מכאן והלאה". בהודעה לעיתונות נכתב בשם בועז פאר, דירקטור בקוואלקום ונצ'רס ישראל, כי "סייבראיקס היא חברת טכנולוגיה ייחודית המציעה את הפתרון המתקדם בעולמות התעשייה וה-IoT. המייסדים שלה, בוגרי יחידת הגנת הסייבר בצה"ל, בעלי רקורד מוכח ואנו מאמינים שהצוות והטכנולוגיה של סייבראיקס יאפשרו לה להמשיך לצמוח באופן משמעותי בשוק פתרונות האבטחה לעולם התעשייתי".

בועז פאר, דירקטור בקוואלקום ונצ'רס ישראל / צילום: קוואלקום
 בועז פאר, דירקטור בקוואלקום ונצ'רס ישראל / צילום: קוואלקום

גילר הסביר כי קיימת מורכבות בהגנה על מערכות תעשייתיות, אך היא לא נובעת בהכרח מהעובדה כי מדובר בציון ישן, אלא מכך שהגנה על מערכות אלו היא תחום ידע חדש. "זה לא רק בגלל התפר בין הטכנולוגיות ולא רק בגלל שאלו לעיתים מערכות ישנות, אלא זה תחום ידע שלם שפותח רק בשנים האחרונות. המערכות פגיעות כי זהו תחום שלא פיתחו עבורו פתרונות הגנה בסייבר עד לפני 4-5 שנים. תחשוב שאף אחד מעולם לאורך השנים לא הלך לתקן את פערי אבטחת המידע שקיימות במערכות תעשייתיות, ורמת המורכבות הגבוהה נגזרת גם מ'שעטנז' של טכנולוגיות לגאסי לצד טכנולוגיות הכי חדשות שיש וכל המגוון שבין לבין. זה מקור הפער".