אירונאוטיקס 2? נשללו רישיונות היצוא של אביליטי עקב חשד לעבירות על חוק היצוא הביטחוני

במערכת הביטחון חושדים: החברה ביצעה פעולות שיווק ויצוא ביטחוני של מערכות האזנה בלי רישיונות מתאימים ממשרד הביטחון, ובניגוד לחוק • המהלך נחשב חריג, ודומה למהלך שננקט ב-2017 נגד אירונאוטיקס במסגרת חשדות על אופן התנהלותה של חברת המל"טים

אביליטי / צילום: אתר החברה/ צילום: רויטרס
אביליטי / צילום: אתר החברה/ צילום: רויטרס

לאחר שמניית אביליטי  מחקה למשקיעים בה כ-98% מערכה מאז שהחברה הפכה לציבורית - על רקע אכזבות חוזרות ונשנות מכיוונה - מגיע היום דיווח נוסף שנוגע לחברה, ומפיל את המניה בבורסה. משרד הביטחון השעה את אביליטי (בשמה המלא אביליטי תעשיות ומחשבים ותכנה) ממרשם היצואנים הביטחוניים שהוא מנהל, והתלה את רישיונות השיווק והיצוא של החברה, בעקבות חשד שהיא עברה על חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני (אפ"י).

אביליטי מספקת טכנולוגיות מודיעיניות לגופי ממשלה וצבא, והטכנולוגיה שלה מאפשרת ליירט תשדורות תקשורת, ולהאזין מרחוק. ההחלטה על התליית רישיונות השיווק והיצוא של החברה נחשבת חריגה ונדירה, והיא התקבלה לאחר שמשרד הביטחון קיים לנציגיה שימוע. להליך השימוע קדמה חקירה משותפת של הממונה על הביטחון (מלמ"ב) במשרד הביטחון, ושל האגף לפיקוח על היצוא הביטחוני (אפ"י).

על פי החשד, אביליטי תעשיות מחשבים ותכנה וחברת אביליטי מערכות ביטחוניות ביצעו פעולות שיווק ויצוא ביטחוני של מערכות האזנה, בלי רישיונות מתאימים ממשרד הביטחון, ובניגוד לחוק.

בית המשפט הוציא על פרטים נוספים בפרשה זו צו איסור פרסום. המהלך שהובילו יחידות משרד הביטחון נגד אביליטי נחשב חריג. מקרה שבו משרד הביטחון פגע ביכולות השיווק של חברה בעקבות חשדות אירע בספטמבר 2017, לאחר שעלו חשדות על אופן התנהלותה של חברת המל"טים אירונאוטיקס במסגרת קידום של עסקה ביטחונית בחו"ל. פרשת אירונאוטיקס נמצאת תחת צו איסור פרסום, וחרף מאמציה של עמותת הצלחה להסירו - בימים האחרונים האריך אותו בית המשפט בכחצי שנה - עד אמצע ספטמבר.

מאביליטי לא נמסרה התייחסות להודעת משרד הביטחון, וגורמים שמעורבים בתחום אמרו כי ייתכן שאביליטי תערער בקרוב על החלטת המשרד בעניין התליית רישיונות השיווק והיצוא שלה.

משווי של 250 מיליון דולר ל-14 מיליון

אביליטי הפכה לחברה ציבורית בסוף שנת 2015, כשהתמזגה עם שלד בורסאי בארה"ב לפי שווי של 250 מיליון דולר - זאת לעומת השווי הנוכחי, שעומד על כ-14 מיליון דולר בלבד. זמן קצר לאחר מכן נרשמה החברה למסחר גם בבורסה המקומית, במסגרת הרישום הכפול. המיזוג לשלד עמד במוקד חקירה מצד רשות ניירות ערך של ארה"ב (SEC), שאף קבעה קביעה ראשונית שלפיה יש להמליץ על פעולות אכיפה נגד החברה ומייסדיה, בשל הפרת חוקי ניירות ערך.

מייסדי החברה ובעלי המניות הגדולים באביליטי הם אנטולי חורגין, המכהן כמנכ"ל, ואלכסנדר אאורבסקי, שהוא סמנכ"ל הטכנולוגיות, וכל אחד מהם מחזיק ב-16.6% ממניות החברה. בעלי מניות אחרים הם גופים מארה"ב, סאבי מנג'מנט עם 9.6% מהמניות והדסון ביי עם 5.1%; הגופים הללו השקיעו בחברה במסגרת הנפקה שבוצעה בקיץ האחרון, אז ניצלה החברה הזדמנות לגייס 3.6 מיליון דולר, בעקבות עליות חדות בלתי מוסברות במחיר המניה.

בחודשים ינואר-ספטמבר 2018 הסתכמו הכנסות אביליטי ב-437 אלף דולר, ירידה של 57.5% לעומת התקופה המקבילה ב-2017, והיא רשמה הפסד נקי של 8 מיליון דולר, לעומת 9.1 מיליון דולר ב-2017. בעוד שעד כה הכירה החברה רק בחלק מהכנסותיה מטכנולוגיית ULIN - הטכנולוגיה שבבסיס המוצרים שלה, היא צפויה כעת להכיר במלוא ההכנסות ממנה. זאת, לאחר שהודיעה לאחרונה על רכישת הספקית שמפתחת ומוכרת לה את הרישיון הבלעדי ל-ULIN, בעסקת מניות שכוללת גם הקצאת כתבי אופציות למוכרים. העסקה הושלמה בתחילת השנה הנוכחית.