משה לחמני נפרד משיכון ובינוי עם תוצאות חיוביות ומודה: לא הייתי בסוד המגעים עם לפידות

חשיפת "גלובס" מאתמול, לפיה לפידות נמצא במגעים עם סיידוף במטרה להצטרף לחברה כמנכ"ל, מקבלת אישור היום עם פרסום הודעת החברה על פרישתו של לחמני, שלא מרגיש מרומה שחיפשו מנכ"ל מאחורי גבו • "לא הופתעתי אתמול, ישבנו ודיברנו... כבר מספר שבועות מדברים על שינוי, לא על נושא אייל לפידות"

משה לחמני / צילום: איל יצהר
משה לחמני / צילום: איל יצהר

קבוצת שיכון ובינוי מאשרת הבוקר את החשיפה של "גלובס" מאתמול, שלפיה אייל לפידות, מנכ"ל קבוצת הביטוח הפניקס, נמצא במגעים עם בעל השליטה בשיכון ובינוי, נתי סיידוף, במטרה להצטרף לחברה כמנכ"ל, ואולי גם כעל מניות. במסגרת הודעת החברה היום מדובר על כך שסוכם על פרישתו של המנכ"ל משה לחמני, שתנאי הפרישה שלו ומועדה טרם גובשו, וה"החברה פועלת לאיוש תפקיד המנכ"ל".

אתמול אחר הצהריים חשפנו ב"גלובס" כי סיידוף במגעים עם לפידות בנוגע להגעתו של האחרון לשיכון ובינוי כמנכ"ל. בעקבות החשיפה באתר "גלובס" עבר המסחר במניות שיכון ובינוי  לעליות חדות, כאשר במחזור מסחר גבוה מהרגיל במניה זו היא נסקה לבסוף בכ-10%. למול זאת, מניות הפניקס איבדו אתמול מערכן, בעוד ששתי מתחרות ישירות שלה - הראל ומנורה מבטחים, דווקא רשמו עליות נאות.

מכירת ההחזקות בכרמלטון ונתיבי הצפון הקפיצה את רווחי שיכון ובינוי ב-2018

למרות שהגעתו המסתמנת של לפידות לחברה שנעשתה ללא שיתופו של המנכ"ל לחמני, שהיה קודם לכן יו"ר החברה ושמונה לתפקיד המנכ"ל על ידי סיידוף עצמו, ללחמני אין היום כל טענות לסיידוף. "להיפך", הוא אומר הבוקר ל"גלובס", "עבדנו ביחד, והוא ביקש ממני למלא את מקום המנכ"ל, וזה לא תפקיד שחשבתי שאהיה בו כשהגעתי לחברה. מוניתי למנכ"ל בתקופה מאתגרת שבה למרות כל מה שמסביב סיימנו שנה עם תוצאות שיא ועם התחלה חזקה מאוד ל-2019, ועם מצב פיננסי מצוין של החברה במבט קדימה".

לחמני נמצא בחברה כבר כשבע שנים. הוא משמש בחודשים האחרונים כמנכ"ל שהחל כזמני לאחר שסיידוף השלים במחצית השנייה אשתקד את רכישת השליטה בחברת הנדל"ן והתשתיות, בה לחמני שימש קודם כיו"ר. למעשה, לחמני הגיע לחברה עוד בתקופתה של הבעלים הקודמת שרי אריסון.

היום מתברר כי הוא לא היה בסוד המגעים עם אייל לפידות, המנכ"ל הדומיננטי של הפניקס, אך הבוקר הוא אומר ל"גלובס" כי לא הופתע מכוונתו של סיידוף, בעל השליטה, ושל יו"ר שיכון ובינוי תמיר כהן, לשנות דברים בה. "אני מקורב לסיידוף ומעורב. הייתי מעורב גם בעסקת המכירה לסיידוף וגם בליווי שלו בהעברת השליטה, עם המורכבות של החברה. אנו עובדים צמוד עד היום. ביחד חשבנו על השינויים ונסכם בהמשך איך מתקדמים". עוד הוא ממשיך ואומר כי "לא הופתעתי אתמול, ישבנו ודיברנו. לי יש מחויבות ללוות אותם ככל שיידרש. כבר מספר שבועות מדברים על שינוי, לא על נושא אייל לפידות".

איך הממשל התאגידי בחברה תחת סיידוף?

"הממשל התאגידי תחתיי כמנכ"ל ותחת תמיר כיו"ר, נמשך כמו שהוא. עבודת הדירקטוריון וכל הפעילות ללא דופי".

אתה לא מרגיש מרומה שחיפשו מנכ"ל מאחורי גבך?

"לא".

ידעת שאתה בא לתקופה זמנית?

"לא הגדרנו זמנית אלא בא לגבש איך הולכים קדימה ואני שותף לכל החשיבה קדימה. ברגע שהגיע הזמן הגיע הזמן, ועכשיו זה הזמן".

הסערות שמלוות את שיכון ובינוי 

רגע לפני שחשפנו אתמול כי לפידות בדרך לשיכון ובינוי, דיווחה שיכון ובינוי לבורסה לפני יומיים על דחיית האסיפה הכללית לאישור תנאי העסקה של המנכ"ל לחמני. עתה אומר לחמני לגבי דחיית האסיפה הכללית כי "ברגע שהתגבשו דברים לא היה טעם לעשות אסיפה כללית אחת ואחר כך לעשות עוד אסיפה כללית. מרגע שדברים הגיעו לבשלות מסוימת עם אייל לפידות לא היה נכון להעלות את הנושא לאסיפה הכללית". לחמני לא רוצה להתייחס להאם לפידות יקבל חלק הוני בחברה עם הגיעו.

הגעת המנכ"ל המיועד אינה הסערה ה"לא עסקית" היחידה שמלווה את שיכון ובינוי. זה זמן שהקבוצה נמצאת תחת חקירה פלילית בגין חשדות למתן שוחד במדינה זרה. "לחקירה איננו יכולים להתייחס, וגם לא יודעים להתייחס אליה", אומר היום לחמני, שמוסיף כי "עם זאת אנו מעריכים שתחול התקדמות השנה".

בצל הסערה סביב הגעתו הצפויה של לפידות לחברה, לחמני מציג היום את הדוחות הכספיים של שיכון ובינוי שלגביה הוא אומר כי הוא "נמצא בחברה ככל שאדרש". לדבריו טרם סוכמו דברים בין לפידות ולסיידוף ולגביו, והוא "ממשיך כרגיל".

ביחס לדוחות, מפרט לחמני כי "למרות כל מה שעברנו השנה התוצאות הן תוצאות שיא לחברה. רווח נקי גבוה ותזרים חיובי אחרי הרבה רבעונים של רבעונים שליליים. עשינו מאמצי גבייה רבים. גם פתחנו את 2019 חזק מאוד ועם דברים טובים מאוד, כולל עסקת ADO, שרשמנו עליה 480 מיליון שקל רווח וגם 720 מיליון שקל תזרים נכנס. כשנשלים את העסקה עם עוד 7.5% נסיים את העסקה עם רווח כולל של 600 מיליון שקל לאחר מס".

במסגרת הדוחות דיווחה שיכון ובינוי על רווח נקי שנתי של 574 מיליון שקל ב-2018, בהשוואה לרווח של 298 מיליון שקל ב-2017. בשנה החולפת מימשה החברה רוב החזקותיה בחברת הנדל"ן בגרמניה,ADO, כשלחמני מספר כי מדובר ב"מימוש האסטרטגיה לצמצום ההחזקה תוך הצפת ערך משמעותית". עוד הוא אומר ביחס ל-2019 כי אפשר לראות בדוחות את המוכנות של כל היחידות לשנה הנוכחית.