התוכנית של לפידות וסיידוף נחשפת: בוחנים מחיקת שיכון ובינוי מהמסחר בבורסה

השיחות על מחיקת החברה ממסחר והאתגרים הנלווים למהלך הלא טריוויאלי • הדיווחים על המעורבות היתרה של סיידוף מאז רכש את החברה וישיבת ועדת הביקורת ממנה התבקש לצאת • יממה לאחר חשיפת "גלובס" את המעבר הצפוי של אייל לפידות מהפניקס לתפקיד מנכ"ל שיכון ובינוי, כל מה שצריך לדעת על המהלכים הדרמטיים בחברה

אייל לפידות, נתי סיידוף / צילום: אמיר מאירי, אבי שאולי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
אייל לפידות, נתי סיידוף / צילום: אמיר מאירי, אבי שאולי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אייל לפידות, מנכ"ל קבוצת הביטוח הפניקס, ונתי סיידוף, בעל השליטה בקבוצת שיכון ובינוי, עשויים לפעול למחיקת מניות חברת התשתיות והנדל"ן מהבורסה. כך מעריכים גורמים בסביבת הקבוצה שנקלעה אתמול לסערה עם היוודע כוונתו של סיידוף להביא אליה את לפידות. על פי אותם גורמים, הרעיון כבר עלה בשיחות מקדמיות, למרות שטרם עבר לפסים אופרטיביים.

בסביבתו של סיידוף לא מתייחסים היום לנושא זה. עם זאת, ככל הידוע, מבחינת בעל השליטה בקבוצת שיכון ובינוי, השווי של החברה נמוך משמעותית מהשווי הכלכלי שלה, דבר שיכול ללמד על רצון למחוק אותה כדי ליהנות באופן מלא מכל הצפת ערך שתהיה בה.

ואולם אמירות אלה היו נכונות במיוחד, ככל שזה נוגע לשווי החברה, עד אתמול במהלך יום המסחר, לפני שהחלה לנסוק והוסיפה לערכה יותר מחמישית. לאחר שמניית שיכון ובינוי נסקה אתמול ב-9.55%, היא הוסיפה לעצמה היום עוד 10% לפחות, בעקבות הפרסום אתמול ב"גלובס" וגם לאור הדוחות הכספיים החיוביים שפרסמה היום החברה. כך, נכון לשעות אחר הצהריים נסחרה מניית שיכון ובינוי במחיר בו נסחרה לאחרונה בפברואר 2018, כשמאז ועד אתמול נסחרה ברמות נמוכות בהרבה.

במחצית 2018 שילם סיידוף לבעלת השליטה הקודמת בקבוצת שיכון ובינוי שרי אריסון כ-1.1 מיליארד שקל במזומן בתמורה למניות השליטה (47.8%) בקבוצה, כשעתה ההחזקה שלו בקבוצה שווה כ-1.42 מיליארד שקל (לפני העליות של היום שהוסיפו לה עוד 140 מיליון שקל לפחות). מדובר עדיין בתוכנית בוסרית מאוד, ובטח שלא מדובר עדיין בדבר מובן מאליו או בתוכנית ודאית. אם וכאשר מהלך שכזה ייצא לדרך, הוא ידרוש מקורות כספיים למימון הרכישה של החזקות הציבור והגופים המוסדיים, שיחדיו מהוות כ-52.2% ממניות החברה, ששוויין מעל 1.7 מיליארד שקל. על כך יש להוסיף שהצעת רכש דורשת פרמיה ניכרת מעל שווי החברה בשוק.

בכל מקרה, השלמת מחיקה של חברה ציבורית מהמסחר בבורסה, בטח כזו שרוב מניותיה לא בידי בעלי העניין והשליטה, רחוקה מלהיות דבר של מה בכך, והיא דורשת הסכמה מצד גופים מוסדיים. כמו כן, לשיכון ובינוי גם אג"חים, כך שמהלך שכזה עשוי לדרוש את הסכמתם ובכל מקרה יותיר את החברה כחברה מדווחת שנתונה לביקורת ציבורית ושמדווחת על פעילויותיה לציבור הרחב, וכן נדרשת לכללי ממשל של חברה ציבורית.

נוסף על כך, גורם מעורה סיפר לאחרונה כי לאורך החודשים שעברו מאז השתלט סיידוף על שיכון ובינוי היו כמה מהמורות ביחס לממשל התאגידי, שהתאפיינו למשל במקרה בו סיידוף הגיע למשרדי החברה מחו"ל, במקרה, בשעה בה התקיימה ישיבה של ועדת ביקורת של דירקטוריון החברה. על פי אותו גורם, סיידוף נכנס לישיבה למרות שאינו נושא בתפקיד רלוונטי, ועזב את החדר רק לאחר דין ודברים ובקשה מפורשת מאלה שנכחו בחדר.

מטעמה של קבוצת סיידוף נמסר בהקשר זה כי "מדובר בשקרים שנועדו לפגוע בבעלי השליטה בקבוצה. קבוצת סיידוף רואה בהקפדה יתרה על הממשל התאגידי רכיב מרכזי בפעילותה, והיא ממשיכה להשקיע משאבים חסרי תקדים בפעילויות שנועדו לחזק את הממשל התאגידי בשיכון ובינוי".

מנכ"ל שיכון ובינוי היוצא, משה לחמני, התייחס מוקדם יותר היום לסוגיית השמירה על הממשל התאגידי בחברה בשיחה עם "גלובס", ואמר בתשובה לשאלה איך הממשל התאגידי בחברה תחת סיידוף כי "הממשל התאגידי תחתי כמנכ"ל ותחת תמיר כיו"ר, נמשך כמו שהוא. עבודת הדירקטוריון וכל הפעילות ללא דופי". בכל מקרה, כמנכ"ל של שתי חברות ביטוח בעבר, לפידות נחשב למנכ"ל דומיננטי שמכיר היטב את הרגולציה ושיודע לעבוד במסגרת של ממשל תאגידי קשיח וראוי.

הסערה שיצרו לפידות וסיידוף

מוקדם יותר הבוקר קבוצת שיכון ובינוי אישרה את החשיפה של "גלובס" מאתמול, שלפיה אייל לפידות, מנכ"ל קבוצת הביטוח הפניקס, נמצא במגעים עם בעל השליטה בשיכון ובינוי סיידוף במטרה להצטרף לחברה כמנכ"ל, ואולי גם כעל מניות. במסגרת הודעת החברה היום מדובר על כך שסוכם על פרישתו של המנכ"ל משה לחמני, שתנאי הפרישה שלו ומועדה טרם גובשו, ו"החברה פועלת לאיוש תפקיד המנכ"ל".

גם הפניקס דיווחה לבורסה כי בהמשך לחשיפת "גלבוס", "נמסר לה ממנכ"ל החברה", כי הוא קיבל מספר הצעות "לרבות מהרוכשים הפוטנציאלים של החברה גם בקשר לחברה" וכי הוא בוחן אותן, אולם, "נכון למועד זה טרם קיבל כל החלטה בנושא".

אגב, ככל שלפידות יצטרף לשיכון ובינוי, הוא לא יהיה מנכ"ל קבוצת ביטוח גדולה ראשון שעובר לשוק הנדל"ן והשתיות. מי שקדם לו היה איזי כהן, שלפני כעשור עבר ממנכ"ל מגדל לקבוצת אפריקה ישראל, תחת בעל השליטה דאז - איזי כהן, ולפני הסדרי החוב שלה.

בכל אופן, הגעתו המסתמנת של לפידות לחברת הנדל"ן והתשתיות נעשתה ללא שיתופו של מנכ"ל שיכון ובינוי משה לחמני, שהיה קודם לכן יו"ר החברה ומונה לתפקיד המנכ"ל על ידי סיידוף עצמו. לחמני עצמו התייחס לכך הבוקר, ואמר ל"גלובס" כי "עבדנו ביחד (סיידוף, ר"ש), והוא ביקש ממני למלא את מקום המנכ"ל, וזה לא תפקיד שחשבתי שאהיה בו כשהגעתי לחברה. מוניתי למנכ"ל בתקופה מאתגרת שבה למרות כל מה שמסביב סיימנו שנה עם תוצאות שיא ועם התחלה חזקה מאוד ל-2019, ועם מצב פיננסי מצוין של החברה במבט קדימה".

לחמני נמצא בשיכון ובינוי כשבע שנים ומשמש בחודשים האחרונים כמנכ"ל. הוא החל כמנכ"ל זמני לאחר שסיידוף השלים במחצית השנייה אשתקד את רכישת השליטה בחברת הנדל"ן והתשתיות, בה לחמני שימש קודם כיו"ר. למעשה, לחמני הגיע לחברה עוד בתקופתה של הבעלים הקודמת שרי אריסון.

לדברי לחמני, הוא לא הופתע מכוונתו של סיידוף, ושל יו"ר שיכון ובינוי מטעמו, תמיר כהן, לשנות דברים בחברה, ויש לו "מחויבות ללוות אותם ככל שיידרש". עד כה טרם סוכמו תנאים מחייבים בין לפידות וסיידוף.

המרוץ לתפקיד מנכ"ל הפניקס

הפרסום של "גלובס" הפתיע את אנשי הפניקס ואת אנשי קבוצת דלק, שלא היו חלק ממעגל הסוד. כפי שדיווחנו אתמול, לפידות מקיים בימים אלה מגעים גם מול הרוכשים הפוטנציאליים של הפניקס - קרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, שמסתייעות בעסקה זו באלי יונס, לשעבר מנכ"ל בנק המזרחי טפחות.

חרושת השמועות שהתעוררה באחת, עם הפרסום אמש באתר "גלובס", עדיין מעסיקה את צמרת הפניקס. אפשר ובתקופה הקרובה בעלי השליטה הנוכחיים בהפניקס יידרשו למצוא מנכ"ל מחליף - קבוע או זמני, כאשר השלמת העסקה למול הרוכשות הזרות תארך כמה חודשים, גם בתסריט הכי חיובי ומהיר להשלמת העסקה.

על רקע זה גוברות הערכות כי אפשר והמינוי של המנכ"ל הבא יהיה מתוך החברה, על מנת שדלק תשמר המשכיות ולא תרעיד את החברה לקראת מכירתה לקרנות הזרות או בשוק ההון. ישנם כמה מועמדים פנימיים ראויים, ובהם שניים שלאחרונה היו מועמדים לתפקיד מנכ"ל כלל ביטוח: אייל בן סימון שכבר שנים מנהל פעילויות מרכזיות בהפניקס ודניאל כהן שלאחרונה הגיע מכלל ביטוח. דלק מחויבת למכור את השליטה בהפניקס עד דצמבר השנה, בהתאם להוראות חוק הריכוזיות וגם כפועל יוצא משינוי מבני אסטרטגי שהיא מובילה כמה שנים, ושמטרתו להתמקד בעסקי האנרגיה.