הקבלנים לא באו והגרלת מחיר למשתכן בי-ם הצטמקה

למרות הביקושים בבירה רק לשני מכרזי מקרקעין מתוך 10 הוגשו הצעות • קבלן: "אי אפשר בתנאים אלה להרוויח כסף"

חלק מהמתחם שבו נמצאים המגרשים לבניית הדירות/ צילום: חנה טייב
חלק מהמתחם שבו נמצאים המגרשים לבניית הדירות/ צילום: חנה טייב

כישלון של מכרזי מקרקעין בירושלים הביאו לצמצום היצע הדירות בהגרלת מחיר למשתכן שפורסמה בשבוע שעבר ושננעלת היום (ד'). בתחילת החודש פרסמה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) 10 מכרזים לבניית 1,121 דירות במתחם מורדות ארנונה. לפי המכרז 80% מהדירות שיוקמו בקרקע יוקצו לזכאי מחיר למשתכן והיתרה ישווקו לשוק החופשי.

עם סיום מועד המכרז נמצא שרק לשני מגרשים הוגשו הצעות, כך שנרכשו קרקעות לבניית 343 דירות - 30% בלבד מכלל הדירות שבמכרזים. רוכשות המגרשים הן איסתא נכסים בשיתוף עם חברת סלע בינוי שזכו במגרש לבניית 278 דירות. וחברת מעלות קדם שזכתה במגרש לבניית 65 דירות.

רמת רחל
 רמת רחל

"הקבלנים עשו לעצמם את החשבון, שאי אפשר בתנאים הללו להרוויח כסף", אמר היום ל"גלובס", יו"ר ארגון בוני הארץ בירושלים, בועז ישראל, "כשמחברים את עלויות הפיתוח לעלויות הקרקע מקבלים סכומים שנעים בין 660 ל-880 אלף שקל ליחידת דיור, ומצד שני המדינה קבעה מחיר למקסימום של 15,500 שקל למ"ר כמחיר דירה. בצורה כזו לא ניתן להרוויח". ישראל מספר, כי הוא עצמו ואנשי החברה שלו, האחים ישראל, ערכו חישובי כדאיות כלכלית - והחליטו שלא לגשת למכרז.

מנכ"ל איסתא נכסים, שמעון סיבוני, שכאמור רכשה מגרש הסביר מנגד כי, "עלויות הפיתוח והבנייה אכן גבוהות מהרגיל, אבל אני לא חושב שזו היתה הסיבה העיקרית למיעוט ההצעות במכרז". להערכתו, הסיבה נעוצה בעובדה שהמכרזים נסגרו פחות משבועיים מרגע שהתפרסמו - פרק זמן קצר מהרגיל. "משיחות עם יזמים אני יודע שהם הגיעו למסקנה, שבלוח הזמנים הדחוף, הם יתקשו להגיש הצעות", עוד הסביר, כי החברה שלו הסתייעה בשותפה סלע בינוי שתהווה את הקבלן המבצע בשטח, והיא קיבלה מראש נתוני עלויות בנייה, כך שהיא הגיעה מוכנה למכרז, למרות הזמן הקצר שניתן לה.

הקרקעות בהן זכו שתי החברות כלולות במתחמים שלגביהם מתקיימת ההגרלה השמינית של תוכנית מחיר למשתכן. במסגרת ההגרלה עומדות כעת 547 דירות, ואילו קבלנים היו רוכשים מגרשים נוספים במורדות ארנונה, הדבר היה מגדיל משמעותית את היצע הדירות כחלק מההגרלה.

מרמ"י נמסר בתגובה, כי "רמ"י משווקת עשרות אלפי יחידות דיור בשנה. כחלק מכך, לא פעם יש צורך בפרסום חוזר של מכרזים שלא נקלטו בפעם הראשונה. לפיכך, בזמן הקרוב המכרז המדובר יתפרסם בשנית. לפני הפרסום החוזר, רמי תבחן שוב את הפרמטרים הכלכליים תוך תשומת לב לאטרקטיביות המכרז לזכאי מחיר למשתכן ולקבלנים. יצוין, כי העובדה שנלקחו מספר מתחמים במכרז מוכיחה שההנחות הכלכליות שבבסיס המכרז, נכונות ".