קשה לגייס הון בקריפטו: שוק ההנפקות של מטבעות דיגיטליים גוסס

חברות סטארט-אפ שגייסו הון בהנפקות מטבעות קריפטוגרפיים, הצליחו לגייס רק 118 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2019, לפי נתוני אתר המחקר TokenData • ברבעון המקביל בשנה שעברה, גיוסי ה-ICO האלה הסתכמו ב-6.9 מיליארד דולר • פעילים בשוק מצפים להתפתחות בתחום של ניירות ערך דיגיטליים

שוק גיוסי ההון במטבעות דיגיטליים / אילוסטרציה: shutterstock
שוק גיוסי ההון במטבעות דיגיטליים / אילוסטרציה: shutterstock

שוק ההנפקות הראשוניות של מטבעות דיגיטליים (ICO) כבר הלך לעולמו. או יותר נכון, כמעט. חברות סטארט-אפ שגייסו הון באמצעות הנפקת מטבעות (אסימונים) קריפטוגרפיים, הצליחו לגייס רק 118 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2019, לפי נתוני אתר המחקר TokenData. ברבעון המקביל בשנה שעברה, חברות כאלה גייסו 6.9 מיליארד דולר.

המשקיעים נבהלו מהצעדים של הרגולציה ביחס להנפקות הקריפטו, וגם מהשוק הדובי הכללי במטבעות קריפטו, שבו המחירים צנחו יחד עם מחזורי המסחר. המצב גרוע עד כדי כך, שאחת החברות שהנפיקו מטבעות, Sponsy, ביטלה את ה-ICO שתכננה ובמקום הנפקת המטבע הוציאה את המטבעות למכירה באתר eBay. הירידה בהנפקות המטבעות היא הסימן האחרון לכך שהזינוק של שוק הקריפטו בשנים האחרונות הקדים את זמנו - והמשקיעים הפוטנציאליים עוברים מהתלהבות לספקנות.

גיוסי ICO הפכו להיות חשובים בשוק הקריפטו, כי הם אפשרו לחברות לעקוף את מקורות המימון המסורתיים בגיוסי הון. בהנפקה כזו, המשקיעים קונים מטבע או אסימון דיגיטלי, שקשור למוצר או לשירות שהחברה מתכננת להציע. אבל ההייפ הלא-מפוקח שנוצר סביב ההנפקות האלה, גרם לבעיות. בין 2,500 הפרויקטים שאחריהם עקבה TokenData משנת 2017, 55% לא גייסו כסף. בין אלה שגייסו, המטבעות של 15% בלבד נסחרים כיום ברמת מחיר ההנפקה או מעליו. "הנפקות מטבע, כמו אלה שהיו ב-2017 ו-2018, למעשה כבר מתו", אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" ריקי טאן, מייסד TokenData. 

הנפקות המטבעות הדיגיטליים התחילו בשנת 2014 והגיעו לשיא ב-2017, כשהתוכנה להכנת הנפקת מטבע אוחדה לתקן אחד. כך יכלו חברות סטארט-אפ בכל גודל לנסות לגייס הון מהציבור ב-ICO. גם מחירי המטבעות הדיגיטליים נסקו, והמשקיעים רצו לנסות את מזלם בשוק הזה. דווקא כשהשוק התלהט, רשות ניירות ערך האמריקאית, SEC, התחילה לבדוק את התופעה. מאז הודיעה הרשות על סדרת צעדי אכיפה נגד הנפקות הקריפטו, שחלקן נחשבו בעיניה להנפקות ניירות ערך - ולכן היו כפופות לחוקי ניירות ערך.

חברות רבות שהתעניינו בגיוסי ICO היו רק רעיונות על הנייר; אחרות התבררו כהונאות. כששוק הקריפטו היה בשיא, שווי הנכסים הכולל של מאות חברות סטארט-אפ שגייסו הון ב-ICO היה כ-24 מיליארד דולר (יחד עם המזומנים שגויסו), לפי דוח שפרסמה בורסת הנגזרים BitMex. כיום, שווי הנכסים הכולל הוא כ-5 מיליארד דולר בלבד, בעיקר מפני שרוב האסימונים איבדו ערך.

"ה-ICO נעלם, תם ונשלם"

עד כמה שהשוק הזה בעייתי, הרעיון שמאחורי המטבעות הדיגיטליים עדיין שווה פיתוח, לדברי עורך הדין והיועץ בתחום ג'ושוע אשלי קליימן. הוא העריך כי השוק הזה ימשיך להתקיים, כשהרגולציה תגדיר את התנאים שיעזרו לחברות לגייס הון באופן שעומד ברגולציה.

שתי מדינות בארה"ב, ויומינג ודלאוור, אישרו באחרונה חקיקה שמאפשרת לחברות להתאגד ולהציע לציבור ניירות ערך דיגיטליים. חברת Circle Internet Financial רכשה השנה פלטפורמה לגיוס מימון המוני (crowdfunding) שנקראת SeedInvest. בסופו של דבר, חברות יוכלו להשתמש בפלטפורמה זו כדי למכור "מניות דיגיטליות". לדעת קליימן, הנפקות ה-ICO עלולות להיגמר, אבל השוק של ניירות ערך דיגיטליים עוד יתפתח. "אני מקווה שהשוק רק רדום באופן זמני", הוסיף.

איוון קומאר, סטודנט בן 21 מאוניברסיטת בלארוסיה, התחיל להקים סטארט-אפ בשם Sponsy בשנה שעברה, כשגיוסי ה-ICO עוד היו פופולריים. הרעיון היה להקים פלטפורמת בלוקצ'יין, שתחבר בין אנשים שצריכים לגייס כספים מנותני חסות פוטנציאליים. ואולם, עד שקומאר סיים לבנות את ספונסי, ה"בום" של גיוסי ה-ICO נגמר. "ה-ICO נעלם, תם ונשלם", אמר קומאר, שהציע את הפרויקט למכירה באתר eBay. הוא קיבל עד כה הצעה אחת בלבד עבור המחיר שדרש, בסך 60 אלף דולר. ביום שישי הוא אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי הוא מתכוון לקבל את ההצעה.