8 ימים לבחירות: הציבור נע בין אדישות, נאמנות ורצון לשינוי

"רק ביטחון ולא כלכלה. זה השיקול וזה מה שמעניין אותנו" • "אני לא מצביע כבר 30 שנה. אין למי להצביע, צריך להביא את פוטין לפה" • "כולם פה רק ביבי, ביבי - גם אם ישימו להם פטיש בראש" • ניידת הבחירות של "גלובס" יצאה לאשקלון ושדרות, ונתקלה בכעס על השחיתות ועל חוסר האכפתיות, ורצון לשינוי

שוק שדרות / צילום: שלומי יוסף
שוק שדרות / צילום: שלומי יוסף

בפעם הראשונה יצאה אתמול (א') ניידת הבחירות של "גלובס" לשטח, כשהתחנות הראשונות הן אשקלון ושדרות. הדרך הייתה קצרה להפתיע - "רק 35 דקות ואנחנו בישראל אחרת", העירה הפרשנית שלנו סטלה קורין-ליבר.

על רקע הבחירות, אשקלון נראתה קצת מנומנמת. כמעט ולא ראינו שלטים, רק כמה כרזות של נתניהו והליכוד על עמודי חשמל, ופה ושם תמונות של כחלון מתנדנדות ברוח בפינת הרחוב וזהו. לאחר שיחה עם ורד צרפתי זבולון, קבלנית דור ב', יצאנו לבדוק את הקניון המקומי החדש, "גלובוס סנטר" - מרכז קניות פתוח עם חנויות מותגים ובתי קפה. איגור, המוכר בחנות חיות המחמד, הסביר לנו שפוליטיקה לא מעניינת אותו. הוא מעולם לא בחר וגם הפעם לא ייצא לקלפי. "זה לא רק אני. עוד הרבה לא ייצאו בכלל להצביע", הוא אומר.

א', תושב אשקלון שישב עם מחשב נייד בבית הקפה, סיפר שהנימוק הכלכלי לא משחק עבורו בבחירות, וכי יצביע לפי מדד היושר. "אני מקווה שאשפיע", הוא אומר, "אבל כנראה שלא". יוסי, עובד על פיגום חשמלי, התלונן על נטל המס ועל כך שהוא צריך לעבוד בשתי עבודות, וזה אולי ישפיע על החלטתו בקלפי.

לאחר הביקור באשקלון המשכנו לשדרות, העיר שספגה יותר מכל עיר אחרת את מטחי הרקטות מהרצועה. עובדת במפעל "ספקטרוניקס" המייצר אמצעי גילוי והגנה מפני שריפות ודליפות גז זורקת לנו בפנים את האמת המרה: "רק ביטחון ולא כלכלה. זה השיקול וזה מה שמעניין אותנו. בבית שלי פגעה רקטה, וזה מה שחשוב לי יותר מכל. עצוב שאף אחד מהפוליטיקאים לא אומר לנו מה יהיה, מה יעשו ואיך יטפלו בחמאס". היא תצביע ליכוד זה ברור, ומעניקה סוג של גיבוי למדיניות של ראש הממשלה בנימין נתניהו. שמעון טרבלסי, תושב באר שבע שעובד במפעל אומר: "רק ביבי. אף אחד אחר לא בשל להיות מנהיג. הליכוד יוציא 35-36 מנדטים. המדיניות הביטחונית מול עזה מצוינת. מה עדיף? שיכנסו ותהיה מלחמה?".

לבשנו חלוקים, שמנו משקפי מגן ונכנסנו לאולמות הייצור. אלישע מדבר איתנו מבלי להפסיק לעבוד על שולחן הרכבה מסובך. הוא דווקא חושב שהגיע הזמן להחליף שלטון: "שלושה רמטכ"לים זה מספיק ניסיון. לא יתכן שאדם אחד ינהל הכול ויתייעץ עם עצמו כשר הביטחון ושר החוץ, ובסוף גם יחליט החלטות לא נכונות".

מנכ"ל המפעל, טל לאופר, אומר כי הם נשארים בשדרות בגלל היצירתיות, ההון האנושי וגם הפטריוטיות. הם מאמינים בראש הישראלי וביצירתיות שלו. החברה כמובן מרוויחה. הוא אומר שמתוך 180 עובדים שני שלישים הם משדרות ומיישובי עוטף עזה.

הדבר החשוב לדבריו הוא שמדינת ישראל תדאג לביטחון המפעל ותושבי האזור ותוסיף הזמנות במקום לצאת ולהזמין ממפעלים אמריקנים מתחרים. "בדרום קשה יותר מהמרכז להשיג עובדים", הוא אומר, "אבל כשמישהו מגיע הוא רוצה להישאר". 

בביקור באתר בנייה, ורד צרפתי זבולון, סמנכ"לית בקבוצת צרפתי וסגנית נשיא התאחדות בוני הארץ, אומרת לסטלה כי כחלון אכן יצר ירידה קלה במחירים. לדבריה "תוכנית מחיר למשתכן היא טובה אבל צריך לעשות בה שינויים של ממש". היא מבקרת את כך שאין מדיניות ארוכת טווח והירידה בהתחלות הבניה תביא לעליית מחירים. "כחלון הוריד את המחיר על ידי הקפאת הביקושים באמצעות דיור למשתכן במקום להגדיל את ההיצע", היא אומרת.

במרכז המסחרי הישן בעיר אנחנו פוגשים חברות צעירים בני 18 עם נרגילות. הם נראים מנותקים מפוליטיקה לכאורה, צוחקים, קצת נבוכים מהמצלמות אבל לא מסתירים שמפלגת זהות של משה פייגלין, תקבל את הקול שלהם.

אנחנו מחליטים לרדת לשוק. בארי תושב העיר מתוסכל מאנשי שדרות: "כולם פה רק ביבי, ביבי - גם אם ישימו להם פטיש בראש. צריך לבחור לפי חינוך, דירות ולא רק ביטחון, ביטחון כל הזמן". ארקדי שארז לו עגבניות בשני שקלים לקילו ממליץ אחרת: "אני לא מצביע כבר 30 שנה. אין למי להצביע, צריך להביא את פוטין לפה. כולם מושחתים כולם שקרנים".

משם לסינמטק המקומי המארח פעם בשנה פסטיבל סרטים בעל שם. הקהל שבא לפאנל מורכב ברובו מצעירים, חדורי התלהבות ובעלי מודעות פוליטית. בשיחות ובשאלות הם מותחים ביקורת על התקשורת שלפיהם תוקפת את נתניהו בחוסר הגינות. "בחיים לא ראיתי כתב טלוויזיה ימני", אומרת אחת מהם. לאחר שהיא מקבל תשובה מהכתבת הפוליטית, טל שניידר, על סיקור ראש הממשלה היא מגיבה: "אתם מגמגמים יפה". לצד זה ניכר התסכול שלהם על כך שרק טיל על מרכז הארץ מניע את הממשלה לפעולה. אגם דהרי, תלמידה שטרם הגיעה לגיל הצבעה מתייחסת לחוסר הבהירות של עמדות כחול לבן: "אין להם עמדות ברורות. הם רוכבים על הסיסמה נגד ביבי בלבד".

היום הסתיים בנסיעה מהורהרת חזרה. לנתניהו, לפחות לפי הקולות ששמענו בדרום, יש תמיכה חזקה שלא נובעת מרגש בלבד. ניתן היה גם לזהות כעס על השחיתות ועל חוסר האכפתיות, רצון לשינוי וגם אסקפיזם דרך הבחירה במפלגת זהות.