תלונה של ח"כ אחמד טיבי: על פייסבוק לחשוף מי מחבל במסע הבחירות שלי

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, הוציא צו לחברת פייסבוק המורה לה להודיע עד מחר אם תוכל לחשוף את זהות מפעילי העמוד "ספקת אלקרן"

אחמד טיבי / צילום: איל יצהר
אחמד טיבי / צילום: איל יצהר

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר הוציא צו, לחברת פייסבוק, המורה לה, להודיע עד מחר, (יום ד') האם בהסכמי ההתקשרות או בתנאי השימוש שלה עם הגורם המפעיל את דף הפייסבוק "ספקת אלקרן", יש התניה המאפשרת לה לגלות את זהותם. הצו הוצא בעקבות תלונה של רשימת חד"ש - תע"ל נגד פייסבוק ודף פייסבוק המדובר.

לפי התלונה בדף זה בפייסבוק הופצו פוסטים נגד ח"כ אחמד טיבי ראש תע"ל שכללו סרטונים והודעות משמיצות וטיבי וחבריו פנו ליו"ר וועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר בבקשה שינחה את חב' פייסבוק להסיר את הפרסומים והסרטונים, שכן הם בניגוד להחלטה תקדימית של השופט מהחודש שעבר, הקובעת כי גם פרסומי תעמולה באינטרנט, לרבות ברשתות חברתיות ובמנועי החיפוש (גוגל), חייבים להיות מזוהים.

כזכור, בהתאם לצו התקדימי של השופט מלצר, מסר תעמולה מטעם מפלגה או מטעם רשימת מועמדים, אסור שיהיה לא מזוהה, אסור שיופץ באמצעות דמויות פיקטיביות או ע"י רובוטים.

מלצר סיכם אז עם הרשתות החברתיות פייסבוק וטוויטר על מנגנון ההודעה וההסרה, לפיו כל אחד יוכל לדווח לפלטפורמות אלו על פרסום המפר את הצו והרשתות החברתיות אמורות להסיר את הפרסום. כן סוכם, כי פייסבוק תתחיל, החל מאמצע חודש מרץ, להפעיל מנגנון שיבדוק את המודעות האם הם ממומנות ומזוהות, וכמו כן מי מימן אותן. בגוגל החליטו כי בחודש וחצי האחרונים לפני הבחירות הם לא יאפשרו פרסום פוליטי.

אלא שפנייתו של ח"כ טיבי לפייסבוק בבקשה להפעיל את מנגנון ההודעה וההסרה לא הועילה. לכן פנו טיבי ומפלגתו לשופט מלצר בבקשה להוציא צו מניעה המורה לפייסבוק להסיר את הדף באמצעותו מופצים הסרטונים והפוסטים המשמיצים. מלצר נענה והוציא את הצו בשבוע שעבר, ופייסבוק צייתה לו, אולם המפרסם האנונימי (כנראה אותו מפרסם) המשיך לפרסם את הפוסטים והסרטונים באמצעות דף אחר בפייסבוק ותחת כתובת אחרת.

בשל כך הורה היום מלצר לפייסבוק להעביר למפרסם האנונימי את הצו שניתן בשבוע שעבר וחייב את החברה להודיע עד מחר האם במסמכי ההתקשרות שלה עם המפעיל האנונימי, או בתנאי שימוש עמם, יש התניה המאפשרת לה לגלות את זהותם.