3 מיליון עוקבים בטוויטר ואינטראקציות ברשת שרק טראמפ עוקף: אלכסנדריה אוקסיו קורטז, רוקסטארית

המענה המהיר והחד, לעתים אף המשפיל, למבקריה הרבים, הוא אחד מסימני ההיכר שלה כפוליטיקאית מזן חדש • כשלצדה צבא אוהדים במעצמה הדיגיטלית שבנתה, היא מצליחה להפוך סוגיות כלכליות סבוכות לנגישות • ככל שהיא מחזקת את מיצובה כתקווה הגדולה לחלק גדול מהאומה האמריקאית, היא מתבססת כסיוט של החלק השני, זה שבחר בטראמפ

אלכסנדריה אוקסיו אורטז / צילום: רויטרס
אלכסנדריה אוקסיו אורטז / צילום: רויטרס

היא הצליחה לתפוס את תשומת הלב של כמה אנשים במקביל רק כאשר העבירה באיטיות רבה מדי את כרטיס המטרו שלה, היא מעידה על עצמה. עד לפני כמה שנים היא עדיין עבדה מדי פעם כמלצרית וחזרה לגור עם אמה, לאחר שאביה מת ומשפחתה נקלעה למשבר כספי בעיצומו של משבר כלכלי עולמי.

אבל לפני כארבעה חודשים השתנו חייה מן הקצה אל הקצה, ואלכסנדריה אוקסיו קורטז הפכה לחברת הקונגרס הצעירה ביותר (29) שנבחרה אי פעם בארה"ב. כיום היא גם מבטיחה - או מאיימת, תלוי את מי שואלים - לזעזע את הלוחות הטקטוניים של הכלכלה האמריקאית בהצעות נועזות שכל המועמדים הנוכחיים לנשיאות ב-2020 לא הצליחו אפילו לדמיין. איך זה קרה לה, לנציגת הברונקס והקווינס מניו יורק, המכונה גם AOC? איך תקף אותה מה שהיא מגדירה כ"שינוי חייזרי", שבו עוד ועוד אנשים תולים עוד ועוד ציפיות במי שלדבריה היא "בכלל לא אני, אלא מין אווטאר שלי?".

חוקי הסושיאל

אם היה טקס אוסקר לזוכים בתהילה פתאומית, אוקסיו קורטז הייתה עולה לבמה כשלימינה אינסטגרם ולשמאלה טוויטר. תבלוט בהיעדרה בתרחיש זה: פייסבוק. עוד נחזור לזה. אוקסיו קורטז, ילידת 1989, היא נציגת דור המילניום. ככזו, היא יכולה ללמד דבר או שניים בהלכות סושיאל אפילו את דונלד טראמפ. אם הוא מלך הטוויטר, היא נסיכת האינסטגרם. והכתר - על אף עליונותו הנוכחית, על אף יתרון הוותק המכריע בסושיאל - רועד. אלא מה.

קצת סדר בבלגן: לא רבים הכירו את AOC עד 26 ביוני 2018, המועד שבו ניצחה במפתיע את ג’ו קראולי בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית, בבחירות האמצע בארה"ב. בנובמבר 2018 היא הביסה גם את המועמד הרפובליקני פאפאס - ונכנסה לקונגרס בראש היספני מורם. עוד לפני כן, כבר היה ברור שחוקי המשחק השתנו: אוקסיו קורטז החלה לשתף את עוקביה באינסטגרם (אז היו לה כחצי מיליון) בכל צעד והחלטה בחייה הציבוריים. העוקבים קיבלו תמונות מחיי היומיום של חברי הקונגרס החדשים, שלוו בדרך כלל בכיתובים משעשעים. הם התבקשו לחוות את דעתם על האביזרים שבהם צוידו הפוליטיקאים, כולל מדריך לחבר הקונגרס הטרי, ספר מחזור ושקיות מתנה. הם אף השתתפו בחדווה רבה בעיצוב משרדה של אוקסיו קורטז.

כמה ימים לפני חג ההודיה, AOC עלתה לשידור חי בפיד האינסטגרם שלה והזמינה את עוקביה להצטרף לבישול ארוחת ערב ושיחה על ענייני השעה. למשל, ה'גרין ניו-דיל' שבו היא דורשת להפחית לאפס את השימוש בגז חממה כחלק ממאבקה בהתחממות הגלובלית. למשל, ביטוח רפואי וקולג’ חינם לכולם. למשל, מס של 70% על העשירים ביותר. כלומר, שורה של תיקונים מהפכניים, שלא לומר סוציאליסטים לחלוטין, לכלכלה ולחברה בארה"ב.

את כל זה עשתה אוקסיו קורטז בעודה עורכת לעוקביה היכרות עם הסיר החשמלי החדש שרכשה, ובעודה מבשלת מאק אנד צ’יז, מאפה המקרוני בגבינה שמזוהה כל כך עם ‘תרבות’ הג’אנק פוד של אמריקה. אז נכון, טראמפ כבר צייץ מהשירותים, אבל אוקסיו קורטז לקחה את האינטימיות בסושיאל כמה רמות הלאה ומעלה, למקומות שבהם צבא העוקבים העצום המתעצם שלה לא היה מעולם.

נכון לאמצע פברואר 2019, המספרים של אוקסיו קורטז עומדים על 3.05 מיליון עוקבים בטוויטר ו-2.3 באינסטגרם. נכון, היא עדיין רחוקה מאוד מה-58.2 מיליון של טראמפ בטוויטר, אבל אסור לשכוח שהוא נשיא ארה"ב והיא (עדיין) לא.

כשמשווים את סך האינטראקציות החודשי בטוויטר (לייקים וריטוויטים), התמונה מחמיאה אף יותר לאוקסיו קורטז, שנמצאת במקום השני בארה"ב עם 14.3 מיליון בחודש (נתוני ינואר). אמנם שוב הרחק אחרי טראמפ עם 41.8 מיליון, אבל הרבה לפני כל האחרים, כולל ברק אובמה עם 5.3 מיליון, CNN עם 3.3 מיליון, ננסי פלוסי עם 2.5 מיליון ורבים אחרים.

זה לא קורה סתם: היא מנצלת בחוכמה רבה את הכלים באינסטגרם. ברירת המחדל בפלטפורמה הזו, היא להעלים קטעי לייב וידיאו וסטוריז אחרי 24 שעות, אלא אם כן המשתמש בחר להצמיד אותם לעמוד שלו. AOC, בניגוד לאינסטינקט הפוליטי המיידי של שמירה והאדרה של כל דבר חוכמה שאי פעם אמרה, בחרה ללכת עם הפלטפורמה ומצמידה (כלומר, שומרת) רק אייטמים מועטים. לא פלא שרבים ממיליוני עוקביה נשארים בכוננות עדכונים תמידית ומרגישים כל הזמן שהם עלולים, חלילה, לפספס משהו.
הטריק הנכלולי הזה מאפשר ל-AOC להישאר רלוונטית 24/7, בלי להוציא הון על שיווק ושמירת קשר עם הבוחרים. כמי שלא באה ממשפחה עשירה וכמי שהתחייבה לא לגעת בתרומות מגורמים מסחריים, הסושיאל היה ונשאר הקלף העיקרי שבו יכול להיווצר לה יתרון.

גדודי 'הצבא' שלה מרוכזים ברובם בטוויטר. אמנם, להוד נשיאותו טראמפ יש הרבה יותר עוקבים ממנה, אך היא מנצחת בפרמטרים החשובים באמת. כשבוחנים את שיעור האינטראקציות פר טוויט של אוקסיו קורטז ביחס למספר העוקבים שלה, עולה נתון של 2.8%, לעומת 0.2% בלבד לטראמפ, 0.4% לברק אובמה ו-0.09% לברני סנדרס. אלה פערים עצומים במעורבות, ברלוונטיות.

גם בחינת מספר אינטראקציות בטוויטר מספרות סיפור מרתק: לטראמפ יש כמעט פי 20 עוקבים יותר מאשר ל-AOC, אבל ברמה החודשית (נתוני ינואר 2019) היו לו 43.2 מיליון אינטראקציות בחודש מול 17.5 מיליון לה - פי 2.5 בלבד. מה זה אומר? שהעוקבים של AOC מעורבים, חיים ונושמים את המנהיגה החדשה שלהם. רבים מהם חדשים בזירה הפוליטית האקטיבית, ומגלים לראשונה בחייהם הצעירים את הרצון לבחור, להשפיע, לשנות מציאות.

אלכסנדריה אוקסיו / צילום: Gettyimages ישראל
 אלכסנדריה אוקסיו / צילום: Gettyimages ישראל

כשהן מקיזות דם

נדמה שמעולם לא היה פוליטיקאי אמריקאי שהיה נגיש כל כך לצעירי אמריקה. בניגוד להילארי קלינטון, אוקסיו קורטז לא צריכה מניפת יועצים שתלמד אותה לדבר 'אימוג'ית' שוטפת, או איך לענות לטרול שעשה לה בושות על צילומי מגזין שבהם לבשה בגדים בשווי 3,500 דולר ונעליים בשווי 625 דולר. AOC הסבירה לו שהבגדים מוחזרים מיד אחרי הצילומים וביקשה שיתחיל להתרגל ל-'slaying lewks' שלה, שזה משהו כמו "נראית ממש טוב" של המילניאלז.

אפרופו מילניאלז: אוקסיו קורטז בת ה-29 מייצגת דור שלם שלא יכול להיבחר לנשיאות ארה"ב. תקנה אמריקאית עבשה מהמאה ה-18 לא מתירה לבחור נשיא אמריקאי צעיר מגיל 35. נשיא המתקרב לגיל 80 וחווה התמוטטות גופנית ומנטלית הדרגתית עקב זקנה - בהחלט כן, אבל לא חלילה מישהו שעוד לא ראה מספיק בחייו. במקרה של AOC, ייתכן שתוכל להתמודד על התפקיד רק במערכת הבחירות של 2029, מה שנראה כמו נצח במונחים של מי שעוד מלצרה למחייתה לאחרונה. מצד שני, כאמור, יש לה צבא צעיר. והוא רק התחיל לומר את דברו.

אוקסיו קורטז, טוען קורבין טרנט, מנהל התקשורת שלה, מנהלת לגמרי לבדה את נוכחותה באינסטגרם ובטוויטר, ונעזרת בצוות שלה רק בתפעול עמוד הפייסבוק. מה שכנראה מסגיר מה חושבת AOC על חיית המחמד הטורפנית של מארק צוקרברג.

אלא שהרשתות החברתיות, כפי שהיא למדה יפה-יפה על בשרה לאחרונה, אינן רק כר אינסופי להזדמנויות, פוטנציאל ושאר ממתקים. כשנחה עליהן הרוח, הן גם מקיזות דם. AOC התמודדה, עדיין מתמודדת, עם שתי שרשראות מקבילות ורעילות במיוחד של שמועות: האחת על ממדי עושרה, השנייה על מצבה הכלכלי הרעוע.
בתחילת פברואר, ממש לאחר מינויה של אוקסיו קורטז לוועדה לשירותים פיננסיים של בית הנבחרים, העלה גולש פייסבוק סטטוס שבו טען כי ל-AOC יש דירוג אשראי של 430 (גרוע מאוד), שהיו לה שני חשבונות עו"ש שנסגרו ושהיא פונתה פעמיים מבתים בצו בית משפט.

אוקסיו קורטז ניסתה, כמובן, להתגונן. היא טענה שהשמועות מופרכות ומעידות בעיקר על ייאוש במחנה הימין, אולם לא הצליחה למנוע יותר מ-30 אלף שיתופים לפוסט בפייסבוק וחגיגה מקיר לקיר בתקשורת האמריקאית, עם זיקוקי דינור ללא הגבלה ברשת פוקס ניוז.

חבריו של טראמפ הריחו דם, והצטרפו להילולה בשמחה. בנקאי ההשקעות ג’ון לפבר, לשעבר בכיר בסיטיבנק, תהה בטוויטר איך מישהי עם דירוג כה גרוע ורזומה ריק יכולה להיבחר לאחת הוועדות הכלכליות הכי חשובות, ואף מעזה להציע חוקים שעשויים לשנות לחלוטין את פני הכלכלה האמריקאית. גם הוא זכה ליותר מ-38 אלף ריטוויטים.

למה? כי ככל שאוקסיו קורטז מחזקת את מעמדה כתקווה הגדולה לחצי מהאומה האמריקאית, היא מצטיירת כסיוט של החצי השני, זה שבחר בטראמפ, זה שהאמין ששום דבר לא מאיים על שלטונו, עד שבאה ההיספנית החצופה, שמדברת בסיסמאות קליטות, שלא ממש עושה חשבון לנתונים (אם הם לא מסתדרים לה), שעונה באלימות מילולית על אלימות מילולית; ושהשליטה שלה בסושיאל היא אמנות. כי אוקסיו קורטז היא טראמפ - אבל ליברלית. טראמפ - אבל הומניטרית. טראמפ - אבל סוציאליסטית. טראמפ - אבל נחמדה. וגם טראמפ - עם הבנה וסימפטיה לפלסטינים.

נכון, היא מציעה רפורמות שיעלו לאמריקאים כמעט 40 טריליון דולר, מול הכנסות חדשות ממיסים שיסתכמו לכל היותר ב-2 טריליון. מאיפה יבואו עוד 38 טריליון? שוב, מחצית מהאמריקאים עונים: נראה. נחשוב על זה בהמשך. כשהם מתאהבים, ההיגיון שלהם מכיר את הנוהל: כנס למקפיא ואל תצא עד ההתאהבות במועמד הרלוונטי הבא.

עטיפת הקומיקס שיבוסס על אלכסנדריה אוקסיו-קורטז / צילום: Devil's Due Publishing
 עטיפת הקומיקס שיבוסס על אלכסנדריה אוקסיו-קורטז / צילום: Devil's Due Publishing

כוכבת קומיקס

השנה, כך נדמה, מדלגת אוקסיו קורטז לשלב הנפלא והנדיר בחיי פוליטיקאי (רובם לא זוכים לו), שבו הרלוונטיות מתחילה לרוץ אחריה. בפברואר האחרון הודיעה הוצאת ספרי הקומיקס Devil’s Due כי הפוליטיקאית הצעירה היא מעתה גם גיבורת על באנתולוגיית קומיקס שתתפרסם במאי השנה. באחד משערי החוברות שכבר 'הודלפו' נראית אוקסיו קורטז בחליפה לבנה, כשהיא דורכת בהבעת ניצחון על פיל רפובליקאי אומלל, בעוד שברקע נראה חמור דמוקרטי מודאג למדי. בשער אחר היא נראית במדים דומים לאלה של וונדרוומן.

ככותרת לסדרת הקומיקס בכיכובה נבחר הטוויט הבלתי נשכח שלה, מינואר השנה, בתגובה לג’ו ליברמן בן ה-76, אחד מסמליה המזדקנים של המפלגה הדמוקרטית. ליברמן העז לומר בשידור שהוא מקווה מאוד ש-AOC היא לא העתיד של מפלגתו. אוקסיו קורטז הדהימה רבים, גם במחנה הדמוקרטי, כשענתה לו בטוויטר: New party, who dis? - מענה נפוץ על הודעת טקסט ממספר לא ידוע, ולעג גלוי לפוליטיקאי הוותיק על כך שהפסיק להיות רלוונטי. באופן משעשע, אולי אף מבריק, התשובה הזו הפכה לקריאת הקרב של אוקסיו קורטז בקומיקס החדש.

זה כמובן לא הנשק היחידי של גיבורת העל החדשה: בידה הימנית מחזיקה AOC סמארטפון, רמז למיליוני עוקביה בטוויטר ולמיומנות שהיא מפגינה בשימוש באינסטגרם. חשוב להדגיש: המענה המהיר והחד, לעתים אף המשפיל, למבקריה הרבים, הוא אחד מסימני ההיכר של אוקסיו קורטז כפוליטיקאית מזן חדש. כשיריביה מצאו ופרסמו סרטון שלה מפזזת על הגגות בהיותה בקולג’, היא פרסמה מיד סרטון חדש שלה רוקדת מחוץ למשרד הרשמי שלה בקונגרס, וצירפה אליו את הטוויט הבא: "שמעתי שבמפלגה הרפובליקאית חושבים שנשים רוקדות זה סקנדל, חכו עד שהם יגלו שגם חברות קונגרס רוקדות". במונחים של רלוונטיות, AOC היא באמת גיבורת על.