שכר הבכירים: אהוד ברק גוזר קופון של 8 מיליון שקל, בכיר בהפניקס קיבל 10 מיליון שקל

לא פחות מארבעה בכירים בסוכנויות הפניקס זכו בשנה שעברה לתגמול הגבוה משמעותית מזה של המנכ"ל, המבקש לעצמו תפקיד חדש - ובראשם איציק עוז, עם יותר מ-10 מיליון שקל • עלות שכר של כ-8 מיליון שקל ליו"ר חברת הקנאביס אינטרקיור, אהוד ברק, המחזיק אופציות בשווי של קרוב ל-40 מיליון שקל

אהוד ברק / איל יצהר
אהוד ברק / איל יצהר

סיום עונת הדוחות הכספיים של החברות בבורסה ל-2018 הביא עימו כמה מצטרפים חדשים לטבלת שיאני השכר, בראשם איציק עוז, מנכ"ל משותף בסוכנות הביטוח אגם לידרים מקבוצת הפניקס, שנהנה מתגמולים של יותר מ-10 מיליון שקל. בסיכום שנתי קיבל עוז מענק שמן של 7.5 מיליון שקל, נוסף לדמי ניהול של 2.5 מיליון שקל - כך שהסכום המצטבר אשר לו היה זכאי הכניס אותו היישר לעשיריית שיאני השכר.

עוז, ממייסדי סוכנות אגם לידרים, הקים אותה עם שותפו דאז משה ששון ב-1992, וכיום הוא שותף של הפניקס בסוכנות. מדובר באחד מסוכני הביטוח הבכירים בישראל, שהסוכנות שלו משרתת כ-200 אלף לקוחות עם היקף נכסים של כ-30 מיליארד שקל. אגם לידרים היא סוכנות מהרווחיות ביותר בישראל. רווחיה בשנה החולפת עמדו על 57 מיליון שקל.

רבות דובר בשבוע האחרון על המגעים למינויו של מנכ"ל הפניקס, אייל לפידות, לתפקיד מנכ"ל קבוצת התשתיות והבנייה שיכון ובינוי (שו"ב), שנחשפו ב"גלובס". מבט ברשימת שיאני השכר של הפניקס יכול אולי לתרום להבנת רצונו של לפידות לשדרג את תנאי העסקתו.

כמי שכפוף למגבלת שכר הבכירים בפיננסים, עלות העסקתו של לפידות הסתכמה ב-3.7 מיליון שקל "בלבד", בעוד מעליו בפער ניכר מתוגמלים ארבעה סוכני ביטוח של הפניקס, הכוללים מלבד עוז את רן גבעון, מנכ"ל סוכנות הביטוח כהן גבעון, שעלות העסקתו הצטברה ל-5.5 מיליון שקל, ומוני פלר וסטו שפירא, מנכ"לים משותפים בסוכנות הפניקס קפיטל, עם עלות העסקה של 4.7 מיליון שקל כל אחד.

4 נציגים למשפחת שמלצר במועדון המכובד

מי שהתמקם כמה מקומות אחרי איציק עוז בטבלת השיאנים הוא ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר, אהוד ברק, יו"ר חברת הקנאביס אינטרקיור - עם עלות העסקה שהתקרבה ל-8 מיליון שקל, רובה המוחלט (7.7 מיליון שקל) בגין חבילת אופציות ששווין "על הנייר" עומד היום על כ-37 מיליון שקל, וכשליש מהן ניתנות למימוש מיידי. בכך התבסס ברק כשיאן התגמולים במגזר הקנאביס.

לא הרחק ממנו ברשימת השיאנים התמקם אסי שמלצר, יו"ר חברת הליסינג והביטוח שלמה החזקות, שנהנה ממענק נאה של 3.7 מיליון שקל ודמי ניהול בהיקף דומה. כך שעלות העסקתו הצטברה ל-7.4 מיליון שקל - סכום שהספיק לו כדי לסגור את רשימת 20 שיאני השכר בבורסה. אמו של אסי, עתליה שמלצר, נהנתה מדמי ניהול ומענק בסכום מצטבר של כ-4 מיליון שקל, סכום המדרג אותה כשישית מבין שיאניות השכר של הבורסה (ומחוץ לרשימת 100 שיאני השכר).

בנה הצעיר יותר, טובי שמלצר, הסתפק ב-1.8 מיליון שקל בתפקידו כמשנה למנכ"ל וסמנכ"ל השיווק של שלמה ביטוח, וישראל רייף, הנשוי לבתה עפרה שמלצר, קיבל 2.3 מיליון שקל בתפקידו כיו"ר חברת הפרויקטים אפקון, הנמצאת גם היא בשליטת שמלצר.

עוד הצליחו להתברג למועדון ה-7 מיליון שקל - שחר שמש, מנכ"ל דלק מוטורס מקבוצת דלק רכב, שעלות העסקתו הגיעה ל-7.2 מיליון שקל, וכללה תגמול מנייתי של 4.6 מיליון שקל, וזוהר לוי, בעל השליטה ויו"ר חברת הנדל"ן סאמיט, שקיבל 7.1 מיליון שקל, עיקר הסכום עבור שירותי הניהול שהוא מעניק לחברה הבת סאמיט גרמניה.

גם למועדון ה-6 מיליון שקל הצטרפו שני מנהלים חדשים: דודו זבידה, מנכ"ל חברת הנדל"ן כלכלית ירושלים, וגיורא אלמוגי, מנכ"ל חברת או.פי.סי אנרגיה, עם עלויות העסקה של 6.1-6.3 מיליון שקל לכל אחד.

החמישיה השנייה: עשרה מצטרפים

מועדון ה-5 מיליון שקל כבר פחות אקסקלוסיבי, עם 10 מצטרפים חדשים, בהם שיאנית השכר החדשה בבורסה - אסתר אלדן, שהחלטתה לסיום את תפקידיה בסוף 2018 כמנכ"לית דלק ישראל ומנכ"לית גדות, חברות הבת של קבוצת דלק, תמכה בעלות העסקה שהצטברה ל-5.5 מיליון שקל, וכללה בעיקר מענק ודמי ניהול.

סכום זה הספיק לאלדן להתברג בין 50 שיאני השכר בבורסה. עוד בקבוצת דלק, התברגו מנכ"ל הקבוצה, אסי ברטפלד, עם 4 מיליון שקל, והיו"ר גבי לסט עם 2.6 מיליון שקל. עוד שילמה קבוצת דלק יותר מ-300 אלף שקל לדירקטורית כרמית אלרואי, בתו של תשובה, ואילו הדירקטור רוני מילוא, לשעבר ראש עיריית תל-אביב ושר מטעם הליכוד, קיבל 215 אלף שקל.

עוד קיבלו אשתקד 5 מיליון שקל ומעלה - מוטה גורפונג, מנכ"ל ומבעלי השליטה בחברת תדאה; איציק בנבנישתי, מנכ"ל פרטנר; יונה פוגל, מנכ"ל פז; ז'ק בר, בעל השליטה בחברת המשקאות טמפו, המשמש בה כמנכ"ל ויו"ר; אלי אלעזרא, בעל השליטה בקבוצת אלעזרא בתפקידיו כיו"ר ומנהל עסקים ראשי; ושני מנהלי חברות נדל"ן - פנחס דקל, מנכ"ל מנרב ונסים אחיעזרא, מנכ"ל דוניץ; וכן יואב וינברג, מנכ"ל חברת אמת מחשוב.