חברת הביטוח מגדל מתמידה בהשקעה במשכנתאות של מזרחי-טפחות: רוכשת מהבנק תיק הלוואות נוסף

ל"גלובס" נודע כי היקף ההשקעה עומד על 580 מיליון שקל • תיקי המשכנתאות הם חלופת השקעה מעניינת עבור חברות הביטוח, הודות לפיזור הרב של ההלוואות • שתי החברות כבר ביצעו בעבר 3 עסקאות דומות • היקף תיק המשכנתאות המשותף לשני הגופים מסתכם בכ–3.5 מיליארד שקל

דורון ספיר/  צילום: איל יצהר
דורון ספיר/ צילום: איל יצהר

קבוצת הביטוח מגדל  מאריכה את שרשרת הרכישות של תיקי המשכנתאות מבנק מזרחי-טפחות : ל"גלובס" נודע כי באחרונה רכשה קבוצת מגדל מבנק מזרחי-טפחות נתח של 80% מתיק הלוואות לדיור בהיקף של 725 מיליון שקל, בכ-580 מיליון שקל. זוהי העסקה הרביעית מסוג זה שמתבצעת בין מגדל, שבניהול דורון ספיר, ובין מזרחי-טפחות, שבניהול אלדד פרשר.

העסקה היא חלק ממגמה רחבה, שבמסגרתה מתבצעים שיתופי-פעולה בין הבנקים, שמעמידים ומנהלים אשראי, ובין קבוצות הביטוח, שמחפשות אפיקי השקעה שאינם קשורים ישירות בתשואות בשוקי ההון. תיקי המשכנתאות יכולים להוות חלופת השקעה מעניינת בהקשר זה, הודות לפיזור הרב של ההלוואות שבהם ובתלות בגובה הריבית ובסוגי הלווים.

בשנים האחרונות רכשו הגופים המוסדיים נתחים מתיקי הלוואות שהעמידו הבנקים בהיקפים דו-ספרתיים במיליארדי שקלים. מדובר בסכום שעדיין מהווה חלק קטן מתוך סך תיק האשראי הבנקאי, שהיקפו יותר מטריליון שקל.

במסגרת שיתופי-פעולה אלה, רותמות חברות ניהול הביטוח, הפנסיה והגמל, את תיקי החיסכון לטווח ארוך הענקיים שהן מנהלות עבור הציבור, וקונות מהבנקים תיקי הלוואות. בכך הן גם משחררות לבנק הון לביצוע עסקאות נוספות. בעבר הגביל בנק ישראל את שיתופי-הפעולה בין הבנקים למוסדיים בהקשר זה.

עד כה רכשה מגדל ממזרחי-טפחות שלושה תיקי משכנתאות. בתחילה בוצעו שתי עסקאות ב-2016, שבהן רכשה מגדל הלוואות לדיור בהיקף של 1.5 מיליארד שקל משכנתאות, ברמת היקף הלוואה ביחס לשווי הנכס (LTV) של עד 60%. בסוף 2017 בוצעה הרכישה השלישית: קבוצת הביטוח רכשה 80% מתיק המשכנתאות בהיקף כולל של 1.3 מיליארד שקל. התיק הכולל שמשותף למזרחי-טפחות ולמגדל עומד כיום על כ-3.5 מיליארד שקל.

מגדל מנהלת כיום נכסים ב-255 מיליארד שקל, ומבחינתה מדובר בעסקה שנועדה להרחיב את תיק האשראי הישיר. בסביבת החברה מסבירים כי "רכישת תיק המשכנתאות היא אלטרנטיבת השקעות סולידית המוכחת כנכונה עבור עמיתי החברה".

מהצד השני בעסקה ניצב בנק מזרחי-טפחות, שהוא השחקן הגדול ביותר בתחום המשכנתאות, עם נתח שוק של כשליש מתחום המשכנתאות. בתוכנית האסטרטגית האחרונה החליט הבנק, בין היתר, למקד את צמיחת הבנק בתחום האשראי העסקי, כך שביצוע העסקאות מול מגדל משחרר לבנק הון המאפשר לו צמיחה אגרסיבית יחסית גם בתחומים אחרים.

בסך הכל מכר הבנק לגופים מוסדיים משכנתאות בהיקף של כ-6.6 מיליארד שקל בשלוש השנים האחרונות, יותר ממחציתו למגדל.

מצד מגדל ביטוח הובילו את העסקה רות לוי, מנהלת מערך האשראי בחטיבת ההשקעות, ואסף שהם, מנהל חטיבת ההשקעות, בליווי רו"ח ברוך גובי ממשרד עובד גובי ושות'. מטעם מזרחי-טפחות הוביל את העסקה שי שליטא, האחראי על פעילות הסינדיקציה בחטיבה העסקית, שבניהול אופיר מורד, ובליווי עוה"ד ורד צוהר טואף ומיכל מנדלסון.