יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר: חשד לעבירות פליליות בליכוד

יו"ר ועדת הבחירות קבע כי יש להעביר את נושא ניהול ופעילות ארגון "זזים ימינה" מטעם הליכוד לחקירה משטרתית בחשד לביצוע עבירות על חוק הבחירות (דרכי תעמולה)

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"

יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, קבע הערב (ג') כי יש להעביר את נושא ניהול ופעילות ארגון "זזים ימינה" מטעם הליכוד לחקירה משטרתית בחשד לביצוע עבירות על חוק הבחירות (דרכי תעמולה).

מלצר ציין כי אחרי הדיון שנערך היום בפניו, בהשתתפות מנכ"ל הליכוד צורי סיסו, ו"בעקבות פרסומים שיצאו מן המטה המיוחד שכינה עצמו 'זזים ימינה' ואשר בראשו עמד ועומד מרדכי בניטה ממפלגת הליכוד, עולה כי הפרסומים האמורים היו לא מזוהים כנדרש ומטעים".

לדברי מלצר, בפרסומים של ארגון "זזים ימינה" נאמר בתחילה כי המטה מורכב מאנשי שטח לא מפלגתיים, ובשלב שני תוקן הפרסום, ונאמר בו כי המטה הוקם על-ידי מפלגות הימין והמחנה הלאומי.

בתשובת הליכוד לעתירה, אשר נשלחה לוועדת הבחירות אתמול (ב'), ובתצהיר של הליכוד שנמסר על-ידי מנכ"ל המפלגה צורי סיסו, הודו לראשונה בליכוד כי כל פעילויות "זזים ימינה" הן חלק ממערכת הבחירות של הליכוד.

במהלך הדיון היום (ג') בפני מלצר הודו נציגי הליכוד כי למעשה לא שותפו במטה שלהם אנשים ממפלגות אחרות, וכי מפלגות אחרות לא השתתפו במימון. סיסו ציין כי הוא לא היה מודע לפרסומים של "זזים ימינה" בנוגע לכך שמדובר בארגון של כל גופי הימין.

"מהפרסומים של המטה מסתבר אפוא לכאורה כי בגדר הפרסומים נעברו על-ידי אנשי המטה עבירות על סעיפי חוק הבחירות באשר לזיהוי תעמולת בחירות (חובה לציין על תעמולה את שם המפלגה העומדת מאחורי התעמולה - ט"ש)", ציין השופט מלצר, והוסיף כי "נושאים אלה דינם להיחקר על-ידי המשטרה, וטוב שחקירה זו תיעשה בהדרכה ובליווי של אנשי פרקליטות המדינה. ממצאי החקירה יובאו בתוך 3 חודשים בפני היועץ המשפטי לממשלה וכן בפני מבקר המדינה".

מלצר מציין כי הדרישה המקורית לרשום את הגוף "זזים ימינה" כגוף פעיל בחירות ברשם מבקר המדינה, לפי הכללים החדשים של חוק וי-15 אשר עבר בכנסת האחרונה (ועשוי לחול על פעילות ארגון דרכנו) - נדחית, עקב העובדה ש"זזים ימינה" משויך לליכוד.

עוד קבע מלצר כי מעתה והלאה הוא מפעיל צו מניעה האוסר על הליכוד, "זזים ימינה" ומרדכי בניטה, לפרסם כל מודעה שהיא, בכל מדיה שהיא, שבה יצוין כי המטה מורכב מאנשים לא מפלגתיים או מגופים שאינם שייכים לליכוד. על הליכוד ו"זזים ימינה" לדאוג שכל הפרסומים שהופיעו עד היום בנושא הזה יוסרו, לא יאוחר מ-4 באפריל בשעה 22:00.

"מודעות כלשהן של המטה שתפורסמנה מעתה והלאה בפלטפורמה כלשהי,  תציינה במפורש כי המטה פועל מטעם רשימת הליכוד", קבע מלצר.

בסוף החלטתו פסק מלצר הוצאות בסך 10,000 שקל לעו"ד שחר בן-מאיר והוצאות בסך 5,000 שקל לטובת כל אחת ממפלגת העבודה והימין החדש, שתי מפלגות שנגררו להליך בשל הפרסומים המטים, ובסך-הכול 20 אלף שקל הוצאות.